Hur tänker ni ang fortkörning?

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6-03
Hej på er sporthojsåkare!

Jag är en laglydig och i övrigt normal (haha, vad det nu betyder) människa. Men, nu har jag blivit sporthojsägare och tillika en fortkörare! Ajajaj... :ajjabajja För någon månad sen hade jag inte en susning om vad dessa sporthojar framkallar hos mig, jag vet att jag sa till folk att jag iaf inte ville ha en ren sporthoj. Fick provköra en R1 06 (hade tidigare bara kört körskolans hojar) och fy fan, det glömmer jag aldrig, det var en sån otrolig känsla att köra den - kärlek! :kär Resultatet? Köpte mig en R6:a två veckor senare och är helt såld på den. Kommer aldrig vilja köra ngt annat är sporthoj.

Jag tror nånstans att alla vi som har sporthoj fungerar på samma sätt, vi älskar farten och tänder på känslan som uppstår vid acceleration. Okej, bra så långt, men:

Hur fan förenar man detta med att köra laglydigt??? :confused: Jamen, kommer jag t ex till en fin raksträcka utan mycket trafik, kör jag då 90 km/h?? Nej, tydligen inte, för när man kollar ner på mätaren står det 90+110. Öhh, skitbra, och vad händer om man blir stoppad då??? Korten väck forever, bye bye, hejdåhejdå :fakta

OK, tror vi enkelt kan konstartera att många av oss funkar så här. Så, till frågan: Hur tänker ni kring detta? Vilken är eran plan A om en poppo vackert skulle vinka in er från vägan och ni vet att det kommer bli svårt att bortförklara de där 110 plus? "Öhhh, jag såg först en 90-skylt och sen en 110-skylt, så då plussade jag på" tror jag inte att de köper!! Så, vad gör man då, håller huvvet kallt, låtsas som det regnar och drar förbi dem? :blah Eller??

Det vore intressant att höra era åsikter i denna fråga! /SheDevil

Finns väl bara en sak att göra; erkänna och stå för att man sket fullständigt i fartgränsen. Åsså ta påföljden som en i förväg känd konsekvens av eget handlande.
Klar parallell till doping, rån, mc-tjyveri och en massa andra lag- och regelbrott...

Och Yes: Jag har också åkt fast för fortkörning; +27 på 90-väg så det sved bara i plånbok och samvete (värsta påföljden vore såklart att permanent bli av med sitt ABECEDE-kort - inget man vill ta om igen).

SheDevil skrev:
2418217 Hej på er sporthojsåkare!

Jag är en laglydig och i övrigt normal (haha, vad det nu betyder) människa. Men, nu har jag blivit sporthojsägare och tillika en fortkörare! Ajajaj... :ajjabajja För någon månad sen hade jag inte en susning om vad dessa sporthojar framkallar hos mig, jag vet att jag sa till folk att jag iaf inte ville ha en ren sporthoj. Fick provköra en R1 06 (hade tidigare bara kört körskolans hojar) och fy fan, det glömmer jag aldrig, det var en sån otrolig känsla att köra den - kärlek! :kär Resultatet? Köpte mig en R6:a två veckor senare och är helt såld på den. Kommer aldrig vilja köra ngt annat är sporthoj.

Jag tror nånstans att alla vi som har sporthoj fungerar på samma sätt, vi älskar farten och tänder på känslan som uppstår vid acceleration. Okej, bra så långt, men:

Hur fan förenar man detta med att köra laglydigt??? :confused: Jamen, kommer jag t ex till en fin raksträcka utan mycket trafik, kör jag då 90 km/h?? Nej, tydligen inte, för när man kollar ner på mätaren står det 90+110. Öhh, skitbra, och vad händer om man blir stoppad då??? Korten väck forever, bye bye, hejdåhejdå :fakta

OK, tror vi enkelt kan konstartera att många av oss funkar så här. Så, till frågan: Hur tänker ni kring detta? Vilken är eran plan A om en poppo vackert skulle vinka in er från vägan och ni vet att det kommer bli svårt att bortförklara de där 110 plus? "Öhhh, jag såg först en 90-skylt och sen en 110-skylt, så då plussade jag på" tror jag inte att de köper!! Så, vad gör man då, håller huvvet kallt, låtsas som det regnar och drar förbi dem? :blah Eller??

Det går över med tiden, man behöver inte pressa 200 så fort det öppnar upp..
Själv har jag börjat köra mer på bana för att kunna pressa ur lite mer utan att behöva vara orolig, för mötande trafik, grus i kurvor, polis etc. När man väl fått prova på att utnyttja maskinen på banan, så är det inte samma kick i trafiken längre, men visst kör man ofta(nästan jämt..)lite för fort på 70/90/110 vägar.

Nått som är jäkligt bra med är att TVINGA sig köra laglydigt, har kört över 20 sammanhängande mil helt laglydigt, är jobbigt men det går om man har stark karaktär.

Blir jag invinkad så blir jag väl det, har hänt förr några ggr, försöka åka ifrån Polisen, det är omanlingt(okvinnligt) kommer hända igen. Så kan man alltid blåneka och vara "paragrafryttare" inte skriva på för man vill fundera på det, se platsprotokoll och polismans legitimation(vet en som alltid begär polismans legitimation innan ha själv visar sitt körkort), senaste kallibrering av laserpistolen etc.

Last edited:
Ligger för fort hela tiden, men försöker hålla mig under 30+ på polisvägar(vad nu detta är för ngt). Kör på roliga 70-vägar där man har kuljul med max 30+. Har blivit tagen 118 på 70 väg... Inte kul, 3 mån+2000 kr. Kommer nog aldrig försöka köra ifrån en polis, har inte nerverna för det.

Håller med dem med tippsen om banåkning!!!Där kan man ju gasa hur mkt man vill!

Till det där med att köra ifrån snuten har, det saknas närver hos mig för att göra nåt sådant... Men en snutjä**l :mad: som stoppade mig för felaktig skyltplacering, han tyckte att den syntes dåligt och att om en polisbil kom ikapp mig bakifrån så skulle jag bara dra upp på bakhjulet, så dom inte kunde se skylten alls, för att sedan åka ifrån dem (fortfarande på bakhjulet) :confused:

Det ska tilläggas att jag hade packväska & passagerare med vid tillfället!!! Plus att jag åker en svår "weelad" buell...

/E

SheDevil skrev:
2418217

Vet jag med mig att jag är "under" ta-körkortet-gränsen, och bara riskerar böter stannar jag. Om jag vet med mig att körkortet kommer ryka, då pyser jag. :arsele

kan inte säga annat än att jag känner igen mig!
Själv tycker jag att det absolut roligaste är att köra kurviga landsvägar.
Där är risken att du möter farbror blå dessutom mindre än om du kör
på motorvägen/motortrafikled.
Visserligen brukar jag inte ligga i 200km/h på kurviga landsvägar
men det går ju i alla fall en bra bit över 70 km/h.

Så antingen kurviga landsvägar eller bana är mitt råd :tummenupp

När jag köpte hoj sa jag också att "jag ska inte köra så fort" mm mm men det är ju bara inse att 200+ är som 120+ i bilen.. och när man väl satt sig på hojjen så glömmer man allt vad laglydighet betyder½

Att tids nog blir man av med kortet.

Har så kul som möjligt tills dess och försök dryga ut tiden med så mycket bankörning som möjligt.

/Olzki

Man kör snabbare bara, snittar man dubbla laglydiga hastigheten brukar inte någon polis komma ifatt bakifrån. Kör man sen in i en laserkontroll, ja då är det ju så.

sporTlovEr skrev:
Så kan man alltid blåneka och vara "paragrafryttare" inte skriva på för man vill fundera på det, se platsprotokoll och polismans legitimation(vet en som alltid begär polismans legitimation innan ha själv visar sitt körkort), senaste kallibrering av laserpistolen etc.

Att inte skriva under boten (om körkortet är på väg att ryka) betyder bara att du får mer tid att tänka över situationen och om möjligt t.ex. upptäcka att mätkontrollanten saknade behörighet, skjutet på för långt avstånd, platskontroll felaktigt utförd, okalibrerad laser (inte bara att lappen på lasern är "uppdaterad"), funktionskontroll fel utförd, sikteskontroll fel utförd. Rätt laseridentitet på platsprotokoll och på polisrapport. Vägen har giltig hastighetsbegränsning. Det är många saker som ska vara rätt (för polisen) för att skjutningen ska godtas av tingsrätten.

Det sämsta som kan hända är att du blir snodd på lappen som om du hade skrivit på boten från första början.

sporTlovEr skrev:
Nått som är jäkligt bra med är att TVINGA sig köra laglydigt, har kört över 20 sammanhängande mil helt laglydigt, är jobbigt men det går om man har stark karaktär.

att vara handledare vid övningskörning är något krävande:näsblod

Jag gör mitt bästa att aldrig köra på vägar där det finns längre rakor. Då jag måste köra dessa transportsträckor är jag mycket noga med att inte ligga över 30+. Kurviga vägar är betydligt mycket roligare och polisen är sällan ute på de roligaste vägarna. De gånger jag kör på Slingerbulten eller Bogesundsvägen tar jag alltid en lugn körning för att kolla om det finns mer grus än vanligt och då ser jag ju om polisen är ute.

Ett annat tips är att köpa en grusvänlig hoj och köra smala grusvägar. 70 km/h kan faktiskt vara riktigt snabbt och skojigt bara det är rätt väg.

KjellF

SheDevil skrev:
2418217 1. Jag tror nånstans att alla vi som har sporthoj fungerar på samma sätt, vi älskar farten och tänder på känslan som uppstår vid acceleration. Okej, bra så långt, men:

2. OK, tror vi enkelt kan konstartera att många av oss funkar så här. Så, till frågan: Hur tänker ni kring detta? Vilken är eran plan A om en poppo vackert skulle vinka in er från vägan och ni vet att det kommer bli svårt att bortförklara de där 110 plus? "Öhhh, jag såg först en 90-skylt och sen en 110-skylt, så då plussade jag på" tror jag inte att de köper!! Så, vad gör man då, håller huvvet kallt, låtsas som det regnar och drar förbi dem? :blah Eller??

Du är inte äldre än 18 va? Oj, såg att du var tjej nu så då måste du vara runt 30strecket för att köra sporthoj.

1. Nej, alla är inte av samma uppfattning där. Jag hatar det, det blåser, alla bilister vill döda dig och regnar det vill du bara nita alla bromsar mitt framför en lastbil så du slipper skiten. Är det dessutom gassande sol(den gången det är det om året) så vill man inte finnas till i skinnstället eller kläder över huvud taget. Vissa vill bara ha allting ändån.

2. Kommer polisen och rycker lappen är det ju bara att skriva på och köra vidare men utan lapp och betala böterna när man kommer hem. Mer än så är det inte.
Sen måste man ju inte köra dagen efter heller, men det kan ju kvitta för vad är chansen att de ska ta dig igen då?

Du får lära dig att ta det som en man helt enkelt....

Jag hycklar inte med att jag älskar acceleration o höga hastigheter annars hade jag inte kört det jag kör.
Att komma ut på motorvägen när det är lite trafik o piska hojen allt vad man kan är underbart.

Stanna eller inte stanna?
Ja säg det....passerade en civilbil som kom efter mig på väg till varberg och han brydde jag mig inte om men vem vet vad som händer nästa gång...då karnske man veknar och stannar.

Mavve skrev:
2418429 Du är inte äldre än 18 va? Oj, såg att du var tjej nu så då måste du vara runt 30strecket för att köra sporthoj.

Hur menar du??varför måste en tjej vara runt 30strecket föratt köra sporthoj?:confused:

Jag försöker köra ofta på bana i stället, funkar för mig... :tummenupp
(Ok ibland när jag har brottom så går det kanske lite fort) :D

SKV skrev:
2418478
Mavve skrev:
2418429 Du är inte äldre än 18 va? Oj, såg att du var tjej nu så då måste du vara runt 30strecket för att köra sporthoj.

Hur menar du??varför måste en tjej vara runt 30strecket föratt köra sporthoj?:confused:

Han vill väl inte bli omkörd av damer i hans egen ålder...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back