hur svänga i högfartskurvor?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
idag var jag ute och tränade lite "ghostriderkörning" på motorvägen. upptäckte då att jag inte har någon bra teknik för att ta långa svepande kurvor i hög fart.

hur ska man ta denna sortens kurvor egentligen?

säg att det svänger lite lagom och man kanske håller 200-220 in i kurvan. det känns som att man inte kan motstyra för att det blir för mycket svängning då. eller ja både för att det blir för mycket svängning och för att det känns som att det går för långsamt för det.
att åka på sexan är bara att glömma. då blir det vobbel direkt. drog några rätt smaskiga vobbel i 200+. då känns det inte så valentino rossi direkt.
kör man på femman så att man har lite mer kraft så går det bättre, men jag tycker fortfarande inte att det funkar att motstyra.
det känns som att man måste köra i 260 i dessa kurvor för att det ska funka bra med motstyrning, men så fort vågar jag inte köra i såna här kurvor. känns lite farligt att ligga med hyfsat nedlägg och ha såna farter på mätaren när man har vägräcken en meter ifrån sig.

nån som har några tips? No1 eller någon annan fartdyrkare kanske kan kommma med några heta tips.

sen körde jag av vägen idag också för första gången. jag satt och pillade med hjälmen när jag upptäckte att jag var ute i dikeskanten med framhjulet. det vara bara att åka rakt ner i geggan i diket för att inte riskera att välta hojen. det gick bara i en 5-10 km/h just då så det var rätt kul.

ps. john holmes... nu har jag fått upp "bettan" i 260 på mätaren och det finns mer att hämta :squid

Vobblar det i 200 så är det fel på din hoj. Kanske ska prova att öka farten gradvis in i böjarna istället för att köra fortare än du klarar av?

Vad menar du med att det inte går att motstyra? Om du inte kan motstyra så kan du inte heller svänga. Så enkelt är det.

Höga hastigheter kräver mer kraft vid kursändringar, men tekniken är fortfarande densamma. Styr emot och se så fint det svänger.

Nu fattar jag inte:

200-220 förlångsamt för att motstyra :confused:
Jag gör det under hundra om det det är en skarp sväng!

Vobblar det på 6:an ?? :confused: :confused:
Vobbel brukar inte ha så mycket med växel att göra! Låter som du behöver styrdämpare/ändra lite på förspänning/dämping... eller något!

Tror du skall ta det lite lugnare, börjar det drifta i 200+ så kommer räcket ganska snabbt, det kan jag lova!

bmwjohan skrev:
åt vadå. avkörningen eller :rodnar

Inget, egentligen.
Jag ville bara först i den här jättelånga tråden av tjafs.
Fast avkörningen lät ... lite klantig, det händer även den bäste( :rodnar )

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vobblar det i 200 så är det fel på din hoj. Kanske ska prova att öka farten gradvis in i böjarna istället för att köra fortare än du klarar av?

jag tror inte att det är något fel på hojen. det är jag som inte har rätta knycken.
jag försöker att öka farten gradvis ut ur böjarna men det känns lite jobbigt att hålla på och bromsa innan hela tiden. helst skulle jag vilja att jag kommer in i böjen i säg 200 och kommer ut i 205 så att det blir som högfartstouring ungefär.

McB skrev:
Vad menar du med att det inte går att motstyra? Om du inte kan motstyra så kan du inte heller svänga. Så enkelt är det.

Höga hastigheter kräver mer kraft vid kursändringar, men tekniken är fortfarande densamma. Styr emot och se så fint det svänger.

jag vet att det inte går att svänga utan att motstyra, men när jag tänker på motstyrning så tänker jag på när man trycker till rejält på "innerhandtaget" och kör med hyfsat nedlägg. i dessa kurvor lutar bara hojen jättelite. känns inte som att det går att trycka något på "innerhandtaget" alls för att det svänger för mycket då.
dessa kurvor är såna kurvor där det känns som att man bara skulle vilja luta pyttelite och löda igenom. kurvorna är för oskarpa för att man ska kunna ha nedlägg om man inte kör i ghostriderfart.

triple skrev:
Nu fattar jag inte:

200-220 förlångsamt för att motstyra :confused:
Jag gör det under hundra om det det är en skarp sväng!

Vobblar det på 6:an ?? :confused: :confused:
Vobbel brukar inte ha så mycket med växel att göra! Låter som du behöver styrdämpare/ändra lite på förspänning/dämping... eller något!

Tror du skall ta det lite lugnare, börjar det drifta i 200+ så kommer räcket ganska snabbt, det kan jag lova!

jag motstyr i rondeller i 10km/h i stan det är inte farten som är problemet på det sättet.
grejen är att kurvorna är för svaga för att det känns som att man skall kunna hålla på med motstyrning och sånt. om man kör bil i 110 i en sån här kurva så känns den som en raksträcka, men när man kommer med hojen i 220 så blir det en långdragen kurva.

min hoj sätter sig bättre när jag drar på femman genom kurvorna än om jag drar på sexan. blir såklart högre fart ut ur kurvan på femman då men...

toca1 skrev:
jag fattar ingenting av denna tråd,,, är det ett skämt????

vadå skämt. jag undrar bara hur man ska ta långa svepande högfartskurvor. detta borde väl du kunna svara på med tanke på vad du har för hoj. din hoj går ju hur fort som helst .. :crash

eller du kanske bara bränner på i 240 i kurvorna och din ligger hur stabilt som helst. kanske är min hoj som är cp.. men jag tror inte det.

bmwjohan skrev:
vadå skämt. jag undrar bara hur man ska ta långa svepande högfartskurvor. detta borde väl du kunna svara på med tanke på vad du har för hoj. din hoj går ju hur fort som helst .. :crash

eller du kanske bara bränner på i 240 i kurvorna och din ligger hur stabilt som helst. kanske är min hoj som är cp.. men jag tror inte det.

Om vi säger såhär... på motorväg (förtsätter att det är det) så har JAG inga probs med att svänga i låt säga 240-280... Jag tror att din hoj bör ses över om den börjar vobbla i så låga farter,, jamenar 200..... det e inte mycket.

Vilken ”japansk dödsmaskin” är det du har? Moddar?

En ZX12R är stabilare än en R1:a t.ex. Har du R1 SKALL du ha styrdämpare :fakta

Testa lite olika varianter. Vobblet beror kanske på att du omedvetet rycker och drar i styret. Prova att släppa ena handen. Funkar inte det kan du släppa med båda händerna så kanske det lugnar ner sig. Annars kan du prova att stå upp i sadeln... Eller nåt. Om du har räcket i ytterspår kan du surfan hårt på knäpucken. Det blir mycket bättre grepp eftersom du har tre kontaktytor mot asfalten ---> inte så stor risk att du halkar in i räcket. I värsta fall får du väl gasa upp dig till 260. :tummenupp

Tycker det later helsjukt ditt snack om vobbel. Kolla styrlager, byt framdaeck, kolla daeckstryck och ta din parkinson-medicin sa ska det nog inte vobbla laengre. Aer hojen bara raett instaelld sa ska sanna kurvor du snackar om inte vara nagra problem. Du sa i en tidigare traad att du maste ligga och motstyra hela tiden annars reser sig hojen upp. Samma problem hade jag med ett illa felslitet framdaeck. Nytt daeck och det var en helt annan historia.

bmwjohan skrev:
jag vet att det inte går att svänga utan att motstyra, men när jag tänker på motstyrning så tänker jag på när man trycker till rejält på "innerhandtaget" och kör med hyfsat nedlägg. i dessa kurvor lutar bara hojen jättelite. känns inte som att det går att trycka något på "innerhandtaget" alls för att det svänger för mycket då.
dessa kurvor är såna kurvor där det känns som att man bara skulle vilja luta pyttelite och löda igenom. kurvorna är för oskarpa för att man ska kunna ha nedlägg om man inte kör i ghostriderfart.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om kurvorna går att ta i 200+ utan att lägga ned så värst mycket, nöj dig då med det.

Du motstyr alltíd, även om det inte blir några knäskrap. För att svänga lite, tryck lite. För att svänga mer, tryck mer. Ju fortare man kör, desto mer måste man lägga ner och desto mer måste man motstyra. Tycker du att nedlägget blir för litet? Kör fortare.

Förstår fortfarande inte vad du menar, just därför som jag svamlar.

hmmmm

Men det du gör nör du svänger är att bryta ner hojen men våld, enligt mig är det helt fel. Samt ingen gör det heller igentligen.
Det är en kombination av att trycka på inner fotpinne samt att bryta en aning i styret, samt i dom farterna knipa om tanken.
Det har gott en sjuka i detta forum att man ska bryta i styret men det är helt fel, man ska inte tvinga hojen att göra saker den inte vill, nåra har säkert märkt vad som händer.

Prova att trycka hårt med foten på nån sida så ska du se hur mycke du kan svänga bara genom det, sen ska du flytta ut rumpam en aning, går hur smidigt som fan eller hur ??

Men det finns säkert många som tycker att jag har fel, men det funkar för mig så det bara att prova. Och även prova andras råd, alla kör inte lika.

Bingo skrev:
Testa lite olika varianter. Vobblet beror kanske på att du omedvetet rycker och drar i styret. Prova att släppa ena handen. Funkar inte det kan du släppa med båda händerna så kanske det lugnar ner sig. Annars kan du prova att stå upp i sadeln... Eller nåt. Om du har räcket i ytterspår kan du surfan hårt på knäpucken. Det blir mycket bättre grepp eftersom du har tre kontaktytor mot asfalten ---> inte så stor risk att du halkar in i räcket. I värsta fall får du väl gasa upp dig till 260. :tummenupp

Så han ska släppa styret eller ställa sig på sadeln i en kurva i 200 knyck ?:>

Re: hmmmm

TroLiS skrev:
Men det du gör nör du svänger är att bryta ner hojen men våld, enligt mig är det helt fel. Samt ingen gör det heller igentligen.
Det är en kombination av att trycka på inner fotpinne samt att bryta en aning i styret, samt i dom farterna knipa om tanken.
Det har gott en sjuka i detta forum att man ska bryta i styret men det är helt fel, man ska inte tvinga hojen att göra saker den inte vill, nåra har säkert märkt vad som händer.

Prova att trycka hårt med foten på nån sida så ska du se hur mycke du kan svänga bara genom det, sen ska du flytta ut rumpam en aning, går hur smidigt som fan eller hur ??

Men det finns säkert många som tycker att jag har fel, men det funkar för mig så det bara att prova. Och även prova andras råd, alla kör inte lika.

Jag ska inte kommentera det här med mer än att du faktiskt har fel. Läs igenom tråden om motstyrning så kommer du troligen på andra tankar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti