Hur stor skåpbil?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ska hämta en hoj och undrar hur stor skåpbil man behöver hyra? Räcker en sittåträng berlingo? Hyundai H1? Renault kangoo?

Berlingo/kangoo är oftast för små. Hyuundai H1, citroen Jumpy 07-, peugeot expert 07-, merca vito, renault traffic, Vw transporter är lättare att få plats med hojen i.

Hur mycket hade du tänkt att skruva isär hojen? Du kan få in en guldwinge i en renault clio om du vill - men det tar en stund...

Jag har kört en del hojjar i en Hyundai H1 jag hade som firmabil. Lagom med plats utan att hojen behöver trängas men jag var mindre imponerad av det höga insteget/lasthöjd samt det relativt låga taket och låg baklucka. Numera kör jag gammal VW T4 och den är på dessa punkter bättre, men H1:a funkar utmärkt det också.

Okej, verkar som att man inte kan ta den billigaste (minsta) skåpbilen då! Hojen är (antagligen) en zx9r, r6a eller sv1000 typ. tänker inte skruva isär hojen utan vill bara knuffa in den, klart. :)

hur får man bäst upp hojen i lastutrymmet? Har rullat på planka tidigare när man kört med släpvagn, men funkar det lika bra när det är en "kofångare" att lägga plankan mot? Känns som att det kanske inte håller..

hur får man bäst upp hojen i lastutrymmet? Har rullat på planka tidigare när man kört med släpvagn, men funkar det lika bra när det är en "kofångare" att lägga plankan mot? Känns som att det kanske inte håller..

Det finns förmodligen många modeller på det här. Jag använder en plattform från en byggställning. Är lite osäker på vad det heter på svenska för att vara ärlig. Den är skapligt lätt och lagom bred för att slippa de värsta balansövningarna. Det brukar passa med att krokarna som eg. är till för att häkta fast i själva ställningen hänger i golvet på bilen

Har tidigare använt planka men tycker det var svårt att rulla rakt när man lastar i och ur ensam.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman