Hur stor har du

Flervalspoll

• Antal röstningar
    0
SSDD skrev:
En :7peta "Helt vanlig" :) Rickman med Kawa 1000 motor med egen mittentapp,falicon stakar, MTC BB 1428 venolia med dish 84:ans 1100 injektiontopp med 36/42 kantareller Bob Carpenter 530/500 in/ut, lobe center på 115in/118 ut + en 80cu roots (skall bytas emot en :Bugar autorotor 3150) en kehin42:a med NOS-fogger (skall bytas emot Haltech F3)

DVS Min Touring moppe :rolleyes: (ett gammalt kit med Krauser väskor finnes oxå), har varit t/r Barcelona type 600 mil på 9 dar (tilläggas kan att det är några år sen).

Skitballt med fläkt uppför backarna mot Andorra bara ställa ner munstycket lite eller gasa mer vatten(yes vatten/metanol injektion oxå) kan rekomenderas! :hihi
Helt rätt :tummenupp :tummenupp

Men varför egen mittentapp? Olika generation på kamkedja och vev?
Kawa 1000 vad? KZ eller Z?
KZ + 84 topp går väl inte ihop sig rakt av såvitt det gäller kedja/kammar/dev om jag minns rätt.

530/500, nu har inte jag full koll men är inte det rätt "pipiga" kammar?
Jag har ett par 485/460 och det är kammar som förr användes i prostock.
Jag tänkte främst satsa på mina 435:or istället eftersom chassiet är så kort. Vill absolut inte ha nån påtaglig puckel i momentkurvan.
Har du kört med 530/500 utan överladdning? Hur var i så fall momentkurvan?

Sorry folks, jag vet att detta är ot för de flesta av er men det är sååå intressant.

Edit: Hur mycket komp? Hur mycket tryck ger kompressorn? Nån laddluftkyl?

Robban_C skrev:
Helt rätt :tummenupp :tummenupp

Men varför egen mittentapp? Olika generation på kamkedja och vev?
Kawa 1000 vad? KZ eller Z?
KZ + 84 topp går väl inte ihop sig rakt av såvitt det gäller kedja/kammar/dev om jag minns rätt.

530/500, nu har inte jag full koll men är inte det rätt "pipiga" kammar?
Jag har ett par 485/460 och det är kammar som förr användes i prostock.
Jag tänkte främst satsa på mina 435:or istället eftersom chassiet är så kort. Vill absolut inte ha nån påtaglig puckel i momentkurvan.
Har du kört med 530/500 utan överladdning? Hur var i så fall momentkurvan?

Sorry folks, jag vet att detta är ot för de flesta av er men det är sååå intressant.

Edit: Hur mycket komp? Hur mycket tryck ger kompressorn? Nån laddluftkyl?
Hold it !
En sak itaget

Veven(ytterdelarna)+ Blocket är Z men tappen är egen För förstärkt "vanlig kedja" det blev Sprickor i radien till drevet så den är som en orginal men gjord i 2541 DVS seghärdat svetsbart och härdbart.
Och då passar 84:ns topp rakt på, Jorå bc kammarna är rätt "toppiga" men med en root eller skruv får du inte nån dö punkt eller puckel på registret... Det är för mycket hela tiden :hihi jag vet att kammarna ÄR lite för friska men de ger en rätt rolig gång på maskinen och svaret med fläkten på ..... :Bugar

Lever efter devisen "För mycket, Är lagom!"

Förexten fråga TURBO ANDERSSON OM SKRUV som han spikade in en i nån 1000 gixxer som enligt ryktet ägaren vägrade köra PGa för mycket....

Har inte kört denna hoj utan laddning alls'(princip fråga)
Grund komp är ca 8,2:1 men kammarna även om dom är ställda för en tät motor ger på låga varv 6,5-7:1 kammarna är hysteriska ett lyft på 530 ger en rätt lång duration ändå plus allt med att skrapa ur lyftarhusen ca 2,5mm för att få dom och gå runt plus att man måste ha superkorta hinkar och underliggande shims .

Trycket på fläkten reglerar man enkelt med att byta trissa men ca 12 psi är "gatbart" om än lite farligt när det är blött :brinnerup
med nya fläkten kommer jag att trycka igenom laddluftkylaren emot spjället för att sen med en dumpventil låta det "läcka"tillbaks till luftfiltret för att sen gå igenom fläkten och laddluftkylaren igen ( :7peta vad händer här??tänk på den du!) men när man öpnnar spjället stänger ju dumpen och vips har du fullt laddtryck :hihi Snacka om svar! :Bugar

Last edited:
SSDD skrev:
...ägaren vägrade köra PGa för mycket....
... dumpventil låta det "läcka"tillbaks till luftfiltret för att sen gå igenom fläkten och laddluftkylaren igen ( :7peta vad händer här??tänk på den du!) men när man öpnnar spjället stänger ju dumpen och vips har du fullt laddtryck :hihi Snacka om svar! :Bugar
1. Vilken kyckling!

2. Du kan ju lika gärna släppa ut laddluften eftersom kompressorn alltid drivs.
Det är ju en annan sak med turbo, där kan man ju vilja ha tillbaks luften eftersom turbon drivs rätt klent med stängda spjäll.
Men jag tror på dump och spjäll efter kompressorn såvitt det gäller gassvaret. :tummenupp

Och för övrigt låter det som om jag ska hålla mig till mina 435:or på Bimotan.

Letade just i bildarkivet efter bilder på din hoj men hittade inga.

Robban_C skrev:
1. Vilken kyckling!

2. Du kan ju lika gärna släppa ut laddluften eftersom kompressorn alltid drivs.
Det är ju en annan sak med turbo, där kan man ju vilja ha tillbaks luften eftersom turbon drivs rätt klent med stängda spjäll.
Men jag tror på dump och spjäll efter kompressorn såvitt det gäller gassvaret. :tummenupp

Och för övrigt låter det som om jag ska hålla mig till mina 435:or på Bimotan.

Letade just i bildarkivet efter bilder på din hoj men hittade inga.

Bilder ... Näe, det beror på att finns inga där..Än! kommer...

Ja,, Plus att eftersom komprimeringen sker i kompressorn (byggd för 2kg) så är luften ca 2ggr varmare (91% adibiatisk verkningsgrad)när den kommer ut ,och kyls därefter i laddluftkylaren så när den kommer till spjället och leds bort till dumpen (som sitter vi luftfiltrets insida )som släpper trycket ,blir luften kallare då det blir ett tryck fall, och det blir skit kallt...

YES! JAG har byggt ETT KYLSKÅP!!

Har kört samma system i bilen och efter 15 min snäll körning utan laddning är det frost på dumpen kompressorn samt första delen av laddluftkylaren..

Räknar med att första 10 sek skall detta hjälpa till och ge en kall laddning av motorn även med öppet spjäll .

435:or ??
:fatta! Fegis??
Lev efter devisen "För mycket, Är lagom!" :hihi

tittar man på rubriken låter det som du menar något annat:confused: :hihi :hihi

Last edited:
Har 600cc vill ha 1000cc klart storleken har betydelse, fråga din flick van.... :hihi

Jag har så liten penis att jag inte kan köra mindre än 1000cc(nja nästan har en 900 också även om den skär svår i mitt klena ego) :D

MostWanted skrev:
de e inte storleken som har betydelse utan hur man använder den...

Exakt, man kan vara bättre på bana med mindre cc..

Bättre i sängen med mindre penis, samma sak.

820 cc är lagom.

....i varje burk!:tuttar
/J

Last edited:
Har en 550.....
Fanns inget val för det.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back