Hur stor andel är fel?

Kan du förklara det du skrev för jag förstod nog inte?
Att den som skriver att Jazz är "hemskt ovanligt" har dålig koll och skäms inte för det.

Edit: här finns för övrigt en tråd om i stort sett samma sak och eftersom den ligger på ett forum där moderatorerna inte kräver en anständig samtalston av sina medlemmar så är chansen stor att den är ganska kul att läsa.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=397213

Last edited:
Ni har ju helt glömt bort Svante Thuresson! Sedan vet jag i och för sig inte ifall han tillhör gräddan av eliten inom svensk jazzmusik.

En "yngre" svensk förmåga inom jazzmusiken (förvisso ännu en kvinna) är väl Viktoria Tolstoy?

Några tankar om det där med språket...

Kan det vara så, att ungdomar läser inlägg skrivna på internet mycket mer ofta än de läser böcker? Läser de ett felaktigt stavat ord på internet tillräckligt många gånger blir de kanske förvirrade och börjar använda det ordet själv?

Använder man många "fina" ord kommer kanske pöbeln och blir förbannade, för att de tycker man gör sig till och försöker verka bättre än de? Då slutar man till sist använda orden, för att inte reta upp de kompisar man har, som aldrig brytt sig så mycket om språket och orden faller i glömska.

Två teorier ni är välkomna att bevisa eller förkasta. :)

Så tror jag i och för sig att det har varit i många decennier, i alla fall i vår västerländska kultur. Men nu är ointresset för kunskap så etablerat i de kommersiella medierna och deras inflytande så stort att läget är väldigt annorlunda mot förr.

Helt riktigt.

Att den som skriver att Jazz är "hemskt ovanligt" har dålig koll och skäms inte för det.

Edit: här finns för övrigt en tråd om i stort sett samma sak och eftersom den ligger på ett forum där moderatorerna inte kräver en anständig samtalston av sina medlemmar så är chansen stor att den är ganska kul att läsa.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=397213
Jag tror tvärtemot att den som tror att Jazz är jättestort i dagens samhälle inte har särskilt stor koll.

Jag påpekade bara att du kan ju inte googla Jazz och Motorcykle och jämföra hur många träffar du får? Du förstår väl själv anledningen till varför inte det fungerar om du tänker till lite??

................Men Arne Domnerus, Gunnar Siljabloo Nilsson, Lars Gullin, jan Johansson, Charlie Norman m.fl kanske ÄR okända?

Fast... vem bestämmer om vad som är sant...fundera på det.

...och Gugge Hedrenius inte minst!

I slutet på 90-talet trodde jag faktiskt att jazzen skulle få comeback, när Christian Falks "Stockholm Open" spelades på de trendigare klubbarna runt Stureplan. Men det var just inga fler som hoppade på detta helt geniala cross kitchen mellan house och jazz, lite som acid, i Sverige. Trots att musiksbribenterna applåderade. Jag tycker det finns en så potential i jazzen. En av mina favvolåtar från den tiden, vars namn jag glömt, hade just samplade jazzslingor från Dizzy Gillespie. Jag kan forfarande gå runt och nynna på den där låten en hel dag om den kommer upp i huvudet.

Definiera jättestort. Jag har aldrig påstått att jazz är jättestort. Men det är löjligt att tala om jazz som en musikalisk marginalföreteelse.

Likväl som att Jazz bara är ett exempel av många i snuttifieringens snårskog Honkiie.
Vi kan ta massor av andra exempel ist. Se längre bak i tråden:

- Hantverk/yrkeskunskap
- Språk
- Allmänbildning
- Moral/Etik
- You name it

Men men... redan på min tid (stenåldern) sa vår gymnasielärare:
- Ni kan ju ingenting från grundskolan numera! Hur ska ni klara gymnasiet!
De som kom hit för bara två tre år sedan var MYCKET bättre!
(om det var sant eller falskt vet jag inte än idag)

Så började vår skolgång på gymnasiet.
Pedagogiskt värre.

På tal om lingvistisk degenerering (oh vilka fina ord jag låtsas behärska!):

Diminutivsjukan! (härligt uttryck myntat av en gammal god bekant). Det ska snuttas och pluttas och daddas i varenda mening istället för att peka med hela handen och tala ur skägget vad fan man vill. Allt ska föregås att ett avväpnande litet; ett litet paket o.s.v. Speciellt irriterande är ändelsen -is som så snyggt ska gulla till allt som om vi alla vuxna människor vore söta små rosa hundvalpar; mellis, snuttis, kådis, lekis, fräckis (nu korvar sig fan ryggraden på mig).

Idag är jag gnällig!

/perris

På tal om lingvistisk degenerering (oh vilka fina ord jag låtsas behärska!):

Speciellt irriterande är ändelsen -is som så snyggt ska gulla till allt som om vi alla vuxna människor vore söta små rosa hundvalpar; mellis, snuttis, kådis, lekis, fräckis (nu korvar sig fan ryggraden på mig).

Idag är jag gnällig!

/perris

Håller med. Men "Perris" ? :va

Herregud. Att kalla jazz för en "marginalföreteelse" och "snävt intresse" är ett bra sätt att diskvalificera sig själv från seriösa diskussioner. Ett sätt att åskådliggöra ditt stolpskott:

Googleträffar på "Motorcycle": 139 miljoner
Googleträffar på "Jazz": 355 miljoner

Att dra höga växlar på antalet googleträffar diskvalificerar dig från seriösa diskutioner.

Eller tycker du att det är bra sätt att mäta vad som är populärt?

Då är ju frågan varför inte dom komersiella krafterna har startat reklamfinansierade Jazz-kanaler i varje stad, eftersom dom gör vad som helst för lyssnarsiffror, då det är antalet lyssnare som avgör hur dyrt dom kan sälja sin reklam...

INGEN JÄVEL UNDER 50 BAST LYSSNAR PÅ SKITEN!

Umeå jazzfestival (som har hållit på i 40 år) krymper för varje år och snittåldern blir bara högre, det enda det är tätt mellan är baskrarna och pipskäggen!

Då är ju frågan varför inte dom komersiella krafterna har startat reklamfinansierade Jazz-kanaler i varje stad...
Inga kommeriella jazz-kanaler? I USA finns hur många som helst. En snabb överblick av vad som erbjuds iTunes:

Lounge on RauteMusik.FM 128 kbit/s
Lounge - 24/7 hours open - Music for Lounge-Lovers!
Lounge on RauteMusik.FM 48 kbit/s
Lounge - 24/7 hours open - Music for Lounge-Lovers!
181.fm ˆ The Breeze 128 kbit/s Your At Work Smooth Jazz Choice!
Absolutely Smooth Jazz on Sky.fm 128 kbit/s the world's Smoothest jazz 24 hours a day | www.sky.fm
Absolutely Smooth Jazz on Sky.fm 24 kbit/s the world's Smoothest jazz 24 hours a day | www.sky.fm
ASCAP Jazz 128 kbit/s The American Society of Composers, Authors and Publishers‚ Official Jazz Station
aTTeNTioN sPaN raDiO 1 24 kbit/s Jazz fusion, funk, instrumental rock and acid jazz. Over 300 artists & 5000 tracks!
aTTeNTioN sPaN raDiO 1 56 kbit/s Jazz fusion, funk, instrumental rock and acid jazz. Over 300 artists & 5000 tracks!
aTTeNTioN sPaN raDiO 2 56 kbit/s A totally unique mix of modern post-bop and contemporary jazz with an emphasis on independent labels.
Bay Smooth Jazz(1.FM TM) 128 kbit/s 1.FM's Bay area Smooth Jazz channel
DI.fm Modern Jazz 96 kbit/s The likes of Coltrane, Ornette Coleman, Eric Dolphy, Charles Mingus and many others
DI.fm Modern Jazz 56 kbit/s The likes of Coltrane, Ornette Coleman, Eric Dolphy, Charles Mingus and many others
Dimensions in Jazz 56 kbit/s Mostly jazz from the 50s & 60s
Etherbeat Radio 64 kbit/s The Urban Alternative
Etherbeat Radio 24 kbit/s The Urban Alternative
FAIRadio.net 1 64 kbit/s Workday favorite - smooth jazz, easy listening and soft rock, from the Beautiful Music Station!
FM5280 Smooth Jazz 128 kbit/s We love Smooth jazz - contemporary jazz, artists such as Peter White, Rick Braun, Richard Elliot, Dave Koz and the greats like Grover Washington, Jr. and Ramsey Lewis, We play Smooth Jazz all day and all night to smooth out your listening experience.
Forever Cool 64 kbit/s Featuring the laid-back sound of Cool and West Coast Jazz....the artists and the music that defined cool
GotRadio - Jazz So Smooth 128 kbit/s Smooth jazz guaranteed to smooth out your work day
IcebergRadio.com - The Right Note 56 kbit/s A premier jazz channel featuring Miles Davis, Keith Jarrett, Brad Mehldau, Jack DeJohnette, Kenny Wheeler, and more.
IdealSound.ca :: iDS001:Frozen Beats 128 kbit/s A mellow mix of Trip-Hop, Acid Jazz, Downtempo, Dubstep, Frozen Beats and Smooth Sounds.
IdealSound.ca :: iDS001:Frozen Beats 64 kbit/s A mellow mix of Trip-Hop, Acid Jazz, Downtempo, Dubstep, Frozen Beats and Smooth Sounds.
JAZZ.FM91 24 kbit/s Canada's Premier Jazz Station - all jazz, 24/7. Great jazz in all styles, knowledgable hosts, interviews, documentaries and more!
KCSM 64 kbit/s The Bay Area's Jazz Station, KCSM (kcsm.org) Member Supported Jazz 91.1 FM
KCSM 32 kbit/s The Bay Area's Jazz Station, KCSM (kcsm.org) Member Supported Jazz 91.1 FM
KHJZ 32 kbit/s KHJZ Smooth Jazz, 95.7 The Wave
KMHD 48 kbit/s Jazz, Blues, and American Roots Music
KPLU 32 kbit/s WORLD CLASS JAZZ 24-HOURS A DAY
KTWV 32 kbit/s The Wave
Pat Metheny 128 kbit/s The Official Station of guitarist Pat Metheny
Radio Reposado 48 kbit/s Jazz and electronica from Cuernavaca, MX
Radio48 64 kbit/s Unique mixture of musical genres; it‚s a very special blend of Chill-Out Lounge, DownTempo, Dance, Neo-Soul mixed with elements of NuJazz, Electronica, Deep House and Latin Grooves.
radioioReal Jazz 128 kbit/s Independent, original, digital Jazz
radioioReal Jazz 64 kbit/s Independent, original, digital Jazz
radioioReal Jazz 32 kbit/s Independent, original, digital Jazz
Ripley Retro Radio 64 kbit/s Robert Ripley's Classic Believe It or Not! Radio Shows and Hits from the Era!
Smooth Jazz Tampa Bay 128 kbit/s Smoothjazztampabay.com The Smooth Sound of Sunny Tampa Bay Florida Broadcasting LIVE Worldwide 24/7
SmoothJazz.com 128 kbit/s A new breed of smooth jazz radio
SmoothJazz.com 32 kbit/s A new breed of smooth jazz radio
SmoothLounge.com 128 kbit/s For The Chill Of It
SoulfulClassicJazz.com Radio 128 kbit/s Classic Jazz for the World
SoulfulClassicJazz.com Radio 24 kbit/s Classic Jazz for the World
SoulfulSmoothJazz.com 128 kbit/s Where Soul Meets Smooth Jazz
SoulfulSmoothJazz.com 56 kbit/s Where Soul Meets Smooth Jazz
SoulfulSmoothJazz.com 24 kbit/s Where Soul Meets Smooth Jazz
The Source: Smooth Jazz and More Radio 128 kbit/s The Best Smooth Jazz on the Internet
The Spirit of Jazz 96 kbit/s In The Style of S. F. `s Legendary KJAZ
The Vox 128 kbit/s The Voice of Smooth Jazz
The Vox 32 kbit/s The Voice of Smooth Jazz
TheJazzy1.com 64 kbit/s Traditional, Contemporary, Latin, and Real Smooth Jazz.
WBGO 64 kbit/s WBGO Jazz88.3FM ˆ Music your way, Straight Ahead -- broadcasting 24/7 from the Jazz Capital of the World
WJYC - Jazz Y Clave 56 kbit/s The Best of Latin Jazz and Salsa, via Mike Villafane from Freehold, NJ
WNCU 24 kbit/s North Carolina Central University's Jazz Radio
World Jazz Federation Radio 24 kbit/s The World Jazz Federation - broadcasting since 1991
WSJT 32 kbit/s Smooth Jazz WSJT 104.1
WVMV 32 kbit/s Smooth Jazz Detroit
Zero Hour Network‚s Smooth Jazz 96 kbit/s[/QUOTE

GuW skrev:
INGEN JÄVEL UNDER 50 BAST LYSSNAR PÅ SKITEN!
Även om det skulle vara så är det inget som bekräftar att jazz skulle vara en "marginalföreteelse". En juste skiva som jag köpte förra året föresten:

http://www.moserobie.com/kullrusk.html

"Var går egentligen gränsen mellan jazz och rock? Är det över huvud taget intressant att göra en sånad uppdelning? Sveriges två kanske mest lovande unga saxofonister, Jonas Kullhammar och Per "Ruskträsk" Johansson, tycker inte det. De pluggar bara in sina saxofoner i varsin gitarrförstärkare och spelar tills det ryker om högtalarna. Skivan är inspelad i samma Gröndals-studio där The Hives verkar. Saxofonspelet påminner lika mycket om The Who som om John Coltrane. Genom att använda soulveterarena Martin Jonsson och Sven Lindvall på trummor och bas får de dessutom till ett förödande sväng.

Jan Gradvall / Dagens Industri"

Last edited:
Men det är likadant överallt i alla branscher.
Hantverkskunnandet försvinner från vårt land bl.a
Allt NC-tillverkas, eller görs för hand i Baltikum/sydostasien.

Helt plötsligt hoppar han på hela min yrkeskår! :mad:

Nä, jag håller faktiskt med dig även här. På mitt gamla jobb (där jag hade det oerhörda nöjet att vara montör på löpande band :rolleyes:) hade vi stora, dyra, nya fleroperationsmaskiner som körde... Ett program. De som stod vid dem hade ingen utbildning, var måtten fel ringde man ställaren, var maskinen fel ringde man rep. Man tryckte på den gröna knappen och bytte bitar i maskinen.

Nu jobbar jag som CNC-operatör men jag är min egen ställare och min egen reparatör. Det är ett roligt jobb faktiskt, vi tillverkar vissa saker med tre mikrometers precision - i en maskin från 80-talet. Fast de bitar jag kör som är snävast tolerans på är på tre hundradels milimeter. Det är roligt, oftast. Roligast är dock när man får programmera själv, att se maskinen göra som man skrivit och få fram saker ur ett runt stycke metall är rätt fantastiskt.

Och ja, jag kan både svarva och fräsa manuellt... ;)

Inga kommeriella jazz-kanaler? I USA finns hur många som helst. En snabb överblick av vad som erbjuds iTunes:

Jahaaa, Jazz finns på internet och i USA, det gör nätpedofiler också...

Jag sa RADIO kanaler, du vet såna med lönsamhetskrav, hur många finns, i SVERIGE?

Sedan Leif "Smoke Rings" Anderson hostade lungorna ur sig 99 har väl inte ens Jazz ett entimmes program i veckan?

180px-Radio.jpg

Last edited:
En grupp doktorander ledda av Dr. Reese Sergé vid den amerikanska psykologiskolan Alliant International University har forskat just i detta ämne. De kom fram till att endast så lite som mellan 15.5-17% av alla fakta som sprids genom media är sant.

Alltså borde svaret på din fråga vara att mellan 83-84.5% är fel, studien gällde hela världen. Skrämmande hög procent om du frågar mig.

Last edited:
En grupp doktorander ledda av Dr. Reese Sergé vid den amerikanska psykologiskolan Alliant International University har forskat just i detta ämne. De kom fram till att endast så lite som mellan 15.5-17% av alla fakta som sprids genom media är sant.

Alltså borde svaret på din fråga vara att mellan 83-84.5% är fel, studien gällde hela världen. Skrämmande hög procent om du frågar mig.
Doktorn du skriver om ger i 1 eller 0 träffar på Google.

Då måste turkmusik vara the shit, för jag kan googla fram flera radistationer som bara spelar det I TURKIET!
Inser du inte att du gör dig själv löjlig? Om en kulturyttring är vanlig eller inte beror förstås på var du söker efter den. Att du sällan eller aldrig hör jazz kan ha att göra med vad för slags mediakonsument du är.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT