Hur stor andel är fel?

Jag kapar tråden och undrar om folk alltid varit så risiga på att hantera språket?
Går jag till en krog med folk i min egen ålder och yngre får jag grottmanifiera språket för att folk inte förstår enkla uttryck som till exempel ponera och insinuera. Det är bara välja mellan att prata ordentligt och bli avbruten i förfrågningar om att förklara ord, eller att prata som en idiot ostört.
Nu sitter jag inte och påstår att jag ensam sticker ut från mängden, det finns en hel del folk som faktiskt förstår svårare ord än ur respocketversionen av "Swedish for beginners." Men om vi tittar på massans hantering av språket vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Så, har det alltid varit på det viset, eller har det kommit med snuttifieringen?

:bow :klappar

Håller HELT med.
Men...jag tänkte: "Vi nämner INTE språket just nu iaf" :D
Pandoras Box har just öppnat sig...
*temaljudet ur Hajen*

Till viss del känner även jag igen det från min ungdom, men fenomenet har blivit så mycket mer markant med MTV generationen...

Förvisso har ungdomar oavsett modern tidsålder aldrig gått omkring och pratat som Börje Ahlstedts "Dramaten-tugg" men någon skillnad i nivå vill man inbilla sig att det är.
Det är säkert rätt, vad du säger. Och på något vis hoppas jag det också.

Frågan som oundvikligen dyker upp efter att ha läst tråden är:
Finns det något framtidshopp för mänskligheten när folk inte längre kan framföra fordon rätt eller prata ordentligt?

Finns det något framtidshopp för mänskligheten när folk inte längre kan framföra fordon rätt eller prata ordentligt?

Den frågan ställde även Socrates, så tydligen hankar sig mänskligheten fram ändå!

(EDIT) Ibland blir jag dock skrämd av mitt eget språkliga förfall, jag skyller det på er, kära internetvänner, ni har dåligt inflytande på mänskligheten!

Last edited:
Hur kommer det sig att nästan alla jazzmusiker som räknas upp här är från stenåldern?
Det finns ju massvis med jätteduktiga nutida och tom unga jazzmusiker.

Hur kommer det sig att nästan alla jazzmusiker som räknas upp här är från stenåldern?
Det finns ju massvis med jätteduktiga nutida och tom unga jazzmusiker.
Det finns många Goran Kajfes m.fl m.fl. Men de har en del att uträtta innan de kan jämställa sig med Lars Gulin eller Jan Johansson.

...du får erkänna att Jazz är en marginaförseelse, ett jävligt snävt intresse.
Herregud. Att kalla jazz för en "marginalföreteelse" och "snävt intresse" är ett bra sätt att diskvalificera sig själv från seriösa diskussioner. Ett sätt att åskådliggöra ditt stolpskott:

Googleträffar på "Motorcycle": 139 miljoner
Googleträffar på "Jazz": 355 miljoner

Last edited:
Jag blir inte förbannad utan jag sitter och skäms i soffan, å deras vägnar. Det blir alltid pannkaka av deras översättningar.
digital-tv kommer som en räddare i nöden.. helt plötsligt kan man, med en enkel knapptryckning, stänga av undertexten.. fast det kanske man kunde tidigare också? men vad vet jag.. fil mag i teknisk idioti.. :gnissla

Ja Monica och Alice har jag ju då hört talas om men gubbjävlarna har jag ingen aning om vilka de är så han kanske inte snackar så mycket skit ändå.

Det finns många Goran Kajfes m.fl m.fl. Men de har en del att uträtta innan de kan jämställa sig med Lars Gulin eller Jan Johansson.

Herregud. Att kalla jazz för en "marginalföreteelse" och "snävt intresse" är ett bra sätt att diskvalificera sig själv från seriösa diskussioner. Ett sätt att åskådliggöra ditt stolpskott:

Googleträffar på "Motorcycle": 139 miljoner
Googleträffar på "Jazz": 355 miljoner

Jazz är väl ändå inte det mest vanliga intresset nu för tiden? Jag skulle till och med säga att det är hemskt ovanligt. Sen kan du ju inte bara googla på ordet jazz:)

Last edited:
NT: Någon som vet eller vill göra en kvalificerad gissning?

Beror på vem som äger sanningen.
I reda termer, (sånt som är mätbart) har ju felprocenten ökat i takt med att alla mediakanaler tror at det är UNGDOM (som fenomen alltså) som i sig ska bära upp alltifrån kulturkvartar, till blajteve till filmrescensioner.
Se bara på tevekanalerna som ratar alla över 30!
Vad fasen!
Tidningar likaså. Ett FÅTAL ärrade nyhetsankare finns det, och sedan ingenting ingenting och så massa starriga fjunisar!

Erfarenhet är passé
Kunskap likaså.
Fjunisarna hånar äldre.
De vet bäst, och detta, du tar upp nu, är bara ytterligare ett utslag för det snuttifierade samhället.
Eller kan NÅN nämna NÅN mediakändis som tillfört nåt förutom dokusåpa-se-mig-jag-kan-minsann-vara-tyken-och-ironisk-mot-alla attityd?

Fredrik Lindström? :2cool

Förvisso har ungdomar oavsett modern tidsålder aldrig gått omkring och pratat som Börje Ahlstedts "Dramaten-tugg" men någon skillnad i nivå vill man inbilla sig att det är.
Det är säkert rätt, vad du säger. Och på något vis hoppas jag det också.

du kan få imitera ångest-agge med mig och min rosévinsdrickande vän om du vill.. jag söker gud, men finner djävulen och då-då får jag sån jä-v-vla å-ångest sörru.. vi förstår dig.. sedan kan vi ösa hemula mängder skit över valfritt samhällsämne..

Jag kapar tråden och undrar om folk alltid varit så risiga på att hantera språket?
...
Så, har det alltid varit på det viset, eller har det kommit med snuttifieringen?
Jag tror det handlar om sms-generationen. Dels är det lite pilligt att skriva hundrasidiga noveller med en mobil, och dels kostar det pengar med 14 sms för att ställa eminenta frågor om hur dennes dag har fallit honom i smaken. Därför skriver folk förkortningar, överallt. Punkt, komma, stora bokstäver försvinner likaså, samtidigt som skrivsspråket övergår till talspråk, nedtecknat av en dyslektiker. Och den ständiga motiveringen är, "öh vadå man fattar ju va d står endå".
Och nu ska jag inte enbart gnälla på MTV-generationen (ja, skiten fanns nog när jag var liten/yngre också, men jag har inte många MTV-minuter i mitt liv), många 40-åringar som har upptäckt inntärrnätt skriver också som blinda chimpanser. Dom verkar heller inte förstå vitsen med att uttrycka sig på samma civiliserade sätt på internet som man gör i vanliga livet. Dom saknar netikett helt enkelt.
Och ja, dom vi sitter å gnäller på idag, dom kommer att sitta å gnälla på ungarna när dom blir medelålders också :hihi

Menar du att jag är för ung för att skriva en kommentar i tråden eller?:va
Jag menar det jag skrev och har ingen aning om hur gammal du är.

Erfarenhet är passé
Kunskap likaså.
Fjunisarna hånar äldre.
Så tror jag i och för sig att det har varit i många decennier, i alla fall i vår västerländska kultur. Men nu är ointresset för kunskap så etablerat i de kommersiella medierna och deras inflytande så stort att läget är väldigt annorlunda mot förr.

Last edited:
Så tror jag i och för sig att det har varit i många decennier, i alla fall i vår västerländska kultur. Men nu är ointresset för kunskap så etablerat i de kommersiella medierna och deras inflytande så stort att läget är väldigt annorlunda mot förr.
:fakta
Förr var man tvungen att bli bra på något för att komma uppåt/framåt. Vad är Linda Rosing bra på? Hög tolerans mot botox? :va Men hon tjänar iaf mer än dubbla genomsnittet i den här tråden. Och det enbart för att hon är känd å lever sitt liv i media.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT