Hur stor andel är fel?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Lyssnade idag av en tillfällighet på ett radioprogram som lät som Lantz i P1 (gräsligt program) och hörde hur programledarens sidekick (permanent bisittare som fjäskar för programledaren) säger att de svenska jazzmusiker som "man hört talas om" är kvinnliga och exemplifierade med Monica Zetterlund och Alice Babs. Jag begrundade detta samtidigt som jag tänkte på Lars Gulin och Jan Johansson. Han som kan ha varit Lantz sidekick gjorde sitt antagande med sådan självklar pondus att den utan några kunskaper om jazz hade tagit det för en sanning. Han lät trovärdig. Samtidigt förstod jag att han visste lika mycket om jazz som jag själv gör om snytbaggarnas parningsritualer. Inte ett jävla skit.

Det slog mig vilka groteska mängder felaktig information i radio, kvällstidningar, diverse TV-program, på Internet osv. som varje dag presenteras så som sanningar. Fakta. Hur det är. Det vore intressant att veta om detta har kartlagts; hur mycket av det som vi dagligen exponeras för i media är helt enkelt fel? Någon som vet eller vill göra en kvalificerad gissning?

Du kan bli min sidekick.

Din huvuduppgift kommer vara att avlasta mig genom att förklara för andra varför jag inte lyssnar på radio, tittar på TV eller läser tidningen.
Du tycks ha grundidén om varför utlagd.

Lön efter resultat.
Skicka PM.

Det är nog inte möjligt att kartlägga allt som inte är sant, men det är nog en hel jävla del. Jag hoppas att fler än jag är källkritiska och inte tror att "allt som står på internet (eller sägs på radio, skrivs i tidningar eller visas på TV) är sant".

"Hört talas om", är ju en aning snett, men nog är Monica Z mer fokligt förankrad i radhuslängorna än Jan Johansson. Han känns mer som andra bladet i svenska jazz-handboken för rödvinssmuttande estetelever.

Dock förstår jag mycket väl din poäng. Media är ju liksom alltid subjektiv, tyvärr är det ju dessutom alltid lättare att matas än att äta.

/perris

Jag hade hört talas om kärringarna, men inte gubbarna, så delvis rätt var det ju...

Jävla bra poäng i tråden. Har själv tänkt på det. När det talas om ett ämne man är väl insatt i i media, så baxnar man över alla fel. Ovillkorligen tänker man på alla fel man matas med inom områden man inte är så insatt i.

Nu tillhör ju Lars Gulin och Jan Johansson allmänbildning..så det var inte förvånande att de inte togs upp i Lantz i P1.

NT: Någon som vet eller vill göra en kvalificerad gissning?

Beror på vem som äger sanningen.
I reda termer, (sånt som är mätbart) har ju felprocenten ökat i takt med att alla mediakanaler tror at det är UNGDOM (som fenomen alltså) som i sig ska bära upp alltifrån kulturkvartar, till blajteve till filmrescensioner.
Se bara på tevekanalerna som ratar alla över 30!
Vad fasen!
Tidningar likaså. Ett FÅTAL ärrade nyhetsankare finns det, och sedan ingenting ingenting och så massa starriga fjunisar!

Erfarenhet är passé
Kunskap likaså.
Fjunisarna hånar äldre.
De vet bäst, och detta, du tar upp nu, är bara ytterligare ett utslag för det snuttifierade samhället.
Eller kan NÅN nämna NÅN mediakändis som tillfört nåt förutom dokusåpa-se-mig-jag-kan-minsann-vara-tyken-och-ironisk-mot-alla attityd?

Anja Kontor?
Tror inte det?
För gammal f.ö
Sverker - för gammal
Gry? Lägg aaav.
Martin i Bolibompa? (Gissa Bajset) Mja...det börjar brännas.
Han och Faktafanny har iaf tillfört kunskaper OCH underhållning!

Inget numera FÅR innehålla djup. Det ska vara dokusåpor.
Folkets nya opium, då ändå ingen går i kyrkan.
Kunskap är fult. (se bara här på SH om man skulle råka rätta nån)
Plattityder ska det vara, gärna lättsmälta och lite corny.
Mottagaren får ABSOLUT inte störas med att behöva aktivera sig, i sin sockerkoma efter all läsk och chips.
Det vore nästan integritetskränkande at få lyssnaren att känna sig kass!
Helt i klass med Bert Karlssons klartext till en del Idoldrömmande ungdomar helt utan talang!
PANG! Sanningen! Oj - vad jobbigt...den har vi aldrig behövt konfronteras i skolan med...
Vanu läraren sa ju att ALLA var bäst! Och kunde bli vad de vill.
Mamma SA j uatt jag visst kunde sjunga!

Kravlösa skolan, växte väl fram ca 10 år efter att en annans skolgång (som formades i ett Stalinistiskt skolsystem å sin sida som inte var SÅÅ mycket bättre...)
men att svara på din fråga, blir som att sticka upp ett finger i luften, och känna av vilken årskull som JUST NU sitter i t.ex en radiostudio och kastar ur sig "så här är det", finns bara två svenska Jazzlegender, och båda är kvinnor.
Ju senare årgång, ju självsäkrare, och ju mer befriad från fakta.

Så en gissnig "just nu"... kanske 50% av fakta är osanning.
Men Arne Domnerus, Gunnar Siljabloo Nilsson, Lars Gullin, jan Johansson, Charlie Norman m.fl kanske ÄR okända?

Fast... vem bestämmer om vad som är sant...fundera på det.

Jävla bra poäng i tråden. Har själv tänkt på det. När det talas om ett ämne man är väl insatt i i media, så baxnar man över alla fel. Ovillkorligen tänker man på alla fel man matas med inom områden man inte är så insatt i.

Sant!
Det är bara kolla alla faktafel som blir av fuckona som översätter på Discovery.
De verkar hyra in mest OKUNNIGE översättare.
Och ALDRIG att de klarar av EN ENDA teknisk term på engelska/amerikanska.

Man blir förbannad! :mad:

:D

Sant!
Det är bara kolla alla faktafel som blir av fuckona som översätter på Discovery.

Jag blir inte förbannad utan jag sitter och skäms i soffan, å deras vägnar. Det blir alltid pannkaka av deras översättningar.

Så en gissnig "just nu"... kanske 50% av fakta är osanning.
Men Arne Domnerus, Gunnar Siljabloo Nilsson, Lars Gullin, jan Johansson, Charlie Norman m.fl kanske ÄR okända?

Fast... vem bestämmer om vad som är sant...fundera på det.

Charlie Norman, där hittade du en gubbe... 2-1 till kärringarna då!

Din nutidsanlys var i många stycken korrekt, men du får erkänna att Jazz är en marginaförseelse, ett jävligt snävt intresse.
Hur många svenska herpetologer kan du räkna upp utan att googla?

Nä just det!

Det vore intressant att veta om detta har kartlagts; hur mycket av det som vi dagligen exponeras för i media är helt enkelt fel? Någon som vet eller vill göra en kvalificerad gissning?

100% av all jazz jag utsatts för genom media är helt fel i vilket fall.

Sant!

Jo, jag har mailat dom flera gånger i ärendet och bönat och bett att dom ska anställa en översättare som IAF kan skilja på chassie och kaross, eller som inte i en hel programserie översätter "The alu-tub" till aluminiumfatet :huvet
Någon som vet att "tub" översätts till balja och att balja är slang för karossen...

Någon som har IAF grundläggande kunskaper om en motors uppbyggnad, en växellådas inre liv, och syftet med en diffrentialväxel...

Och att ALLA bilar har en diff(rentialväxel) och att dom tuffa terrängbilarna som kallas "diffade" har diffrentialbroms/spärr i sina diffrentialväxlar.

Men kollar man så heter översättaren "Inga-Maj" eller "Greta" och har aldrig lyft på en bilhuv (jag vet, nu var jag fördomsfull, men kolla översättningarna FFS)

Charlie Norman, där hittade du en gubbe... 2-1 till kärringarna då!

Din nutidsanlys var i många stycken korrekt, men du får erkänna att Jazz är en marginaförseelse, ett jävligt snävt intresse.
Hur många svenska herpetologer kan du räkna upp utan att googla?

Nä just det!

Herpetolog?
Finns det några kändisar inom det?
Den enda jag kan komma på är väl den där Wahlström eller hur han nu stavar sitt namn. Han från Skansen.

Visst kan Jazz vara snävt, icke desto mindre har vi i lilla svedala haft världsartister inom detta, vilket i sig, borde bidra till att DE iaf är MER kända än introverta herpetologer? :)

Men visst, point taken, och detta är ändå bara ETT exempel i raden.
Vi kan säkert sitta här och reta upp oss på MASSOR av olika ämnesområden ndär djupet helt gått förlorat senaste decenniet.

Men det är likadant överallt i alla branscher.
Hantverkskunnandet försvinner från vårt land bl.a
Allt NC-tillverkas, eller görs för hand i Baltikum/sydostasien.

Inga företag anställer längre nån som ska TÄNKA. Det är improduktivt.
Dessutom krävs nån med utbildning. Och sånt är dyrt.
Bättre köpa fördiga lösningar av pyttemjuk ist.
Alla nyanställda ska bara kunna sitt jobb direkt.
Allt ska vara fix och färdigt, bara funka.
Allt till aktieägarnas fromma, med upplösning på i snart sagt var timma man arbetar! DET får kosta däremot. All kontroll.
Av att vi få som är kvar och "levererar" sköter oss och allting funkar.
MEn när det INTE gör det... då ropar de på t.ex en sån som min kollega.
Han kan allt om allt. (jag tycker jag kan en hel del men jag kan inte ens hälften av det han glömt!).

Får han betalt för sin kunskap?
Såklart inte.

Ingen behöver längre nån kunskap.

Jag kapar tråden och undrar om folk alltid varit så risiga på att hantera språket?
Går jag till en krog med folk i min egen ålder och yngre får jag grottmanifiera språket för att folk inte förstår enkla uttryck som till exempel ponera och insinuera. Det är bara välja mellan att prata ordentligt och bli avbruten i förfrågningar om att förklara ord, eller att prata som en idiot ostört.
Nu sitter jag inte och påstår att jag ensam sticker ut från mängden, det finns en hel del folk som faktiskt förstår svårare ord än ur respocketversionen av "Swedish for beginners." Men om vi tittar på massans hantering av språket vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Så, har det alltid varit på det viset, eller har det kommit med snuttifieringen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT