Nyteknik
Bannad
Lyssnade idag av en tillfällighet på ett radioprogram som lät som Lantz i P1 (gräsligt program) och hörde hur programledarens sidekick (permanent bisittare som fjäskar för programledaren) säger att de svenska jazzmusiker som "man hört talas om" är kvinnliga och exemplifierade med Monica Zetterlund och Alice Babs. Jag begrundade detta samtidigt som jag tänkte på Lars Gulin och Jan Johansson. Han som kan ha varit Lantz sidekick gjorde sitt antagande med sådan självklar pondus att den utan några kunskaper om jazz hade tagit det för en sanning. Han lät trovärdig. Samtidigt förstod jag att han visste lika mycket om jazz som jag själv gör om snytbaggarnas parningsritualer. Inte ett jävla skit.
Det slog mig vilka groteska mängder felaktig information i radio, kvällstidningar, diverse TV-program, på Internet osv. som varje dag presenteras så som sanningar. Fakta. Hur det är. Det vore intressant att veta om detta har kartlagts; hur mycket av det som vi dagligen exponeras för i media är helt enkelt fel? Någon som vet eller vill göra en kvalificerad gissning?
Det slog mig vilka groteska mängder felaktig information i radio, kvällstidningar, diverse TV-program, på Internet osv. som varje dag presenteras så som sanningar. Fakta. Hur det är. Det vore intressant att veta om detta har kartlagts; hur mycket av det som vi dagligen exponeras för i media är helt enkelt fel? Någon som vet eller vill göra en kvalificerad gissning?