Hur skicklig förare är du EGENTLIGEN?

Hur skicklig förare är du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag tänkte genomsnittet som ett snitt av alla som kör motorcyklar ute på vägarna i sverige. Även de som fick mc-behörighet "på köpet" och puttrar runt på sina custom hojar. Med det som baslinje för var "genomsnittet" så anser jag mig vara "Jag är en gnutta över genomsnittet.". Men det är bara en gissning :)

Nästa alternativ "Jag är riktigt bra, få hänger med mig på gatan"... är det att andra motorcyklister inte hänger med? Bilar? Bara motorcyklister som "antar utmaningen" att hänga med? Det är som redan påpekat en tolkningsfråga med dessa alternativen. Förstår att det måste vara svårt med formuleringarna för en sådan här grej.

Tror nog att problemet med en sån här poll är att "bra" är en väldigt subjektiv bedömning.

Jag kör längre och mer än alla hojåkare jag känner, har god koll på trafikregler, är riskmedveten och försätter mig aldrig i situationer jag inte klarar av. Gör det mig till en bra förare? Jag tycker dessutom att det är jäkligt kul att köra hoj.

Jag kör inte bana, och gjorde jag det skulle jag nog bli avhängd ganska snabbt. Har (nästan) aldrig wheelat och bara gjort någon enstaka stoopie. Gör det mig till en dålig förare?

Sen är ju din tes garanterat att män tror att de är bra förare i högre utsträckning än kvinnor. Inte en ny tanke precis och något som många mer seriösa undersökningar redan visat ;)

har haft A1kortet sen augusti och kört ca 300 mil... blir lite då och då förvånad i vissa kurvor och liknande

så blev att jag jag inte är riktigt haj på det hela ännu! :)

Ptja, ett sätt att mäta skickligheten som förare är kanske hur väl ens körning överensstämmer med vetskapen om hur man, utifrån förutsättningarna, borde köra - både på gata och bana?

I så fall suger jag fett:glömdet

Frågan är vad man egentligen svarar på. Hur skicklig i förhållande till den genomsnittlige svenska motorcyklisten? Eller i förhållande till den genomsnittlige motorcyklisten på sporthoj.com? Eller säkrast förare på vägarna? Lägst varvtider på bana? Coolaste stunttricksen? Snabbast från korvkiosk till korvkiosk? Allt sammantaget kanske?

Jag antar att det är upp till en själv hur man ska definiera skicklig.

Tycker alla verkligen tar det här på allvar! lite väl mkt på allvar verkar det som om man läser vissa svar! :näsblod

WTF:smasha Det är är ju blodigt allvar:D Vad gör man inte för att slå ihjäl en fredag på jobbet i februari? Trots allt är blir jag glad när jag läser pollen. 5 tjejer har svarat, jag kan av någon anledning inte se vem som har svarat men jag gissar att det är en chey och 4 grabbar? Vidare ser jag att det är för nuvarande 5 som är bara bäst, det gör mig glad. Men det är ingenting mot vad jag tycker om, precis som Starstriker var inne på, att det är så många som röstat såpass ödmjukt, jag hade fel tills jag kom på att vi är på Sporthoj, 50% är alltså ironi.

Men det som glädjer mig mest är det som ger mig mest hopp, det är dom 7 som röstat där dom absolut inte fick rösta. Det är den här gruppen som inte kan motstå den där STORA, RÖDA KNAPPEN, där det står: TRYCK INTE HÄR. Tro det eller ej, vi behöver dom, precis som vi behöver JJ(CBR)JJ och Ferspeedboy, det här var alltså bara två exempel. Jag är lessen att jag tappat focus men var jag trött vid 17, så är det inget mot vad jag är nu. Biran fick vänta till imorrn.

Jag är ytterst medioker. Tillhör inte de återfallsknuttar på Yamaha Dragstar som paddlar sig iväg som albatrosser vid rödljusen och har samtidigt kört hoj så många år att jag vet att det finns utrymme för förbättringar.

Det här handlar inte om hur bra man är på bana, svara hur du tycker du är som motorcyklist i största allmänhet, innerst inne vet man :)

Vad definierar bra då?

Män kör ofta tekniskt bättre än kvinnor, men kvinnor tar generellt mindre risker och hamnar mer sällan i olyckor. Är då män eller kvinnor bättre förare?

Alternativen som sådana är okej.. alltså "medel",, lite snabbare, lite långsammare , bäst osv..

Snabb medel eller långsam? :va

Det jag har märkt närt man pratar med folk på bana om en tredje person så inser man att dom oftas benämner denna person som bra eller dålig utgående ifrån sin egen förmåga.

Så de som är snabbare än en själv vill man gärna kalla för snabb samtidigt som det som är långsammare än en själv beskriver man som långsamma. Och det slår nästa aldrig fel.

Hojen är snabb men gubben är långsam ;) är väl medel på gata och newbee på bana, men ALLA kan bli bättre, handlar bara om kunskap och praktik. Har man harvat runt på bana i 10 år så bör man bli snabb/mindre långsam? Får bli lite bandagar i sommar.

Med vänlig hälsning, Try

Kryssade i medel.

Kör(de) ibland i snabb grupp på SMC-dagar och liknande men hänger inte alls med de snabbaste vilket innebär att man är kass på riktig bankörning :huvet

Det i kombination med att det är rent ut sagt dumt att ha en sporthoj för att köra lagligt med på allmänna vägar och totalt obegåvat och hänsynslöst att köra som en tok där för att det ska bli kul gjorde att jag avvecklade hojåkningen efter 10 år. Men det var otroligt kul så länge man kände att utvecklingen gick framåt.

Kallar mig något över medel, 8 säsonger utan krasch på 6 olika cyklar och ändå en hel del wheelande och inspirerad körning.
Bana har jag inte provat ännu, det är en bit till närmsta. Kemora är nog närmast tror jag, börjar bli sugen på att åka och testa faktiskt.

Kan inte göra wheelies. Kan inte göra stoppies. Är inte så intresserad av sådant. Gillar kurviga 70-vägar bättre.

Är ganska försiktig på vägen. Lägger inte ned särskilt mycket. Inte tillräckligt skulle en del kanske säga. Skulle kunna lägga ned betydligt mer. Hojen kan mer än vad jag kan (törs).

*Har krockat på moppe när jag var 16, så jag vet att det gör ont att möta en bil plåt mot plåt*

Tänker också del på vad som kan dyka upp. "Kommer den blå Volvon att byta fil? Han ser lurig ut..." "Den röda Forden kommer bergis att köra ut framför mig. Föraren har inte insett att jag kör en 955:a i 120 km/t, utan tror det är en moppe..." "Fin kurva, gott nedlägg, men här kan finnas lösgrus/potthål/en traktor/ungar på häst eller något annat runt hörnet."

Är jag då bra eller dålig? Jag kryssade i genomsnittlig! :)

Last edited:
Sitter faktiskt med en 1919 och myser. ;)
Skål! :fyllisar

Blev en Ipa, lite Peré Magloire (calva) och en skvätt 1824 (min 1919 är slut, men gillar den också).

Grymt sugen på att beställa en bättre Coeur de Lion.. Men ska försöka prova dem på krogen först så man vet vad man köper innan man lägger upp 1500 för en flaska sprit. Trist om man inte gillar den då, svår grej att reklamera.

Det jag har märkt närt man pratar med folk på bana om en tredje person så inser man att dom oftas benämner denna person som bra eller dålig utgående ifrån sin egen förmåga.

Så de som är snabbare än en själv vill man gärna kalla för snabb samtidigt som det som är långsammare än en själv beskriver man som långsamma. Och det slår nästa aldrig fel.

Korrekt..

Jag beskrev engång någon som "inte så übersnabb", och fick direkt mothugget "Han är ju snabbare än dig iaf!". Känns lite dagisretorik.

Hade jag vid samma tillfälle bedömt min egen förmåga hade det varit "feg noob och aslångsam".

Samtidigt är det ju beroende av sammanhanget. Om "duktig" bedöms i fart, så är ju 99,7% av alla A-kortsinnehavara på svensk väg direkt livsfarliga och totalt inkompetenta. För jämfört med Stoner är de flesta som parkerade.

Så saker kanske bör ses i sitt sammanhang ändå. Åker man lite bandagar, men främst gata. Och kör en sådär 10 sek över rookie-tider så kan man nog ändå hantera sin hoj rätt bra. Man åker snabb grupp på bandagar och har en del i ryggen.

När man flyttar från bandagsfikat till en raceträning däremot (vis av erfarenhet) så inser man att man var smartast i särskolan och helt plötsligt är man sådär hjälplöst efter, som om de andra fuskade ungefär. Är man inte rätt dålig i racesammanhang då? Även om man kapar 7 sek (vilket är massor) så är man ju fortfarande typ sist i rookie och förljaktligen fortfarande rätt dålig.

Om man jobbar vidare och blir så snabb att man klassar upp till SBK eller STK600 och kommer, säg.. På 6e plats, då är man ju faktskt fasligt snabb jämfört med de två ovan. Sätt då över samma person i BSB så är denne sannolikt återigen en sopa knappt värd sin depåplats.

Kort sagt..

Potato potato

Alla har ju inte samma referensram och även om vi oftare borde försöka gå utanför den så gör vi sällan det. Har man inte träffat någon som är riktigt snabb så kan det vara svårt att bedöma andra.
Det känns lite som i pojkfotboll då man var överlägset bäst i serien och på en cup får möta IFK Göteborgs pojklag och tänker "dom borde vi kunna slå" men får stryk med tvåsiffrigt...
Efter sådana upplevelser vet man bättre vad som krävs.
Då jag själv började så trodde jag att jag hade koll på min förmåga men efter att både sett Ingel och killarna samt sett en rookie förare "ställa upp" innan en kurva på bana så insåg jag hur mina skills var i förhållande till andras...

Det handlar väl även om självinsikt vilket iaf för mig kommit mer och mer desto äldre jag blivit.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park