Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

  • Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009


  • Antal röstningar
    0
Nej det blir lite konstiga mätvärden ex stillastående 7K jämfört med fullt spjäll på rakan med en 600, klart att det blir konstigt.

Men inte värre än att man kan lösa det. Om man vill. Om man tex tar och mäter 600:or vid 7000, 1000-kubikare vid 5500 och 250R vid ??? (man brukar mäta vid en viss kolvhastighet tror jag) och kräver att de ska hålla 102 dB så får man ju sedan kolla vid bankant om detta ger under 95 dB vid förbipassering. Om så är fallet, bra. Om inte får man justera värdet vid statiska mätningen.

Poängen med detta är ju att BULLRANDE HOJAR ALDRIG SLÄPPS UT PÅ BANAN! At säga "Nej tack, du är inte välkommen förrän du fixat dämpningen" ger betydligt mindre stress och svordomar än om du får beskedet " Du är struken från detta kvalet pga för hög ljudnivå".
 
Hur kommer det sig då att jag får olika resultat vid fyra olika tillfällen på två olika banor?

Eller är det inte samma utrustning i Linköping som i Anderstorp?



Statik mätning är ju det endra rätta ur förare och teams synvinkel. Det är ju det enda sättet att få konsekventa resultat och så man kan vara säker på vart man ligger i nivå redan när man kommer till banan.

Men jag förstår organisatörer och banägare som inte gillar statiskt mätning. eftersom 103db statisk mätning resulterar i olika nivåer vid förbipassering med olika typer av hojar och motorer....

Jo, utrustningen är samma, men jag vet inte om dom har sin permanentmonterad eller mäter handhållet?


Statisk mätning har flera problem:
1. Den säger inte ett skit om hur mycket nivån blir hos grannen.
2. Felmarginalen vid mätning är enorm. Vinkeln du håller mätaren i gör flera decibel. Avståndet från avgasröret gör ytterligare skillnad. Dessutom har du reflektioner att ta hänsyn till, beroende på var du står och mäter. Allt detta är korrigerat för på de fast monterade mätarna. Som info kan jag meddela att mikrofonplaceringen är reglerad ner till millimeternivå på vår anläggning, detta för att vara säker på att mätningen blir korrekt.


Att veta vilken nivå man får på banan är inte så svårt som alla tror. Man kan be att få reda på sitt värde på valfritt träningstillfälle! Be den som ljudmäter att kontrollera just din hoj, så får du ett besked om du klarar dej eller ej.

Men inte värre än att man kan lösa det. Om man vill. Om man tex tar och mäter 600:or vid 7000, 1000-kubikare vid 5500 och 250R vid ??? (man brukar mäta vid en viss kolvhastighet tror jag) och kräver att de ska hålla 102 dB så får man ju sedan kolla vid bankant om detta ger under 95 dB vid förbipassering. Om så är fallet, bra. Om inte får man justera värdet vid statiska mätningen.

Poängen med detta är ju att BULLRANDE HOJAR ALDRIG SLÄPPS UT PÅ BANAN! At säga "Nej tack, du är inte välkommen förrän du fixat dämpningen" ger betydligt mindre stress och svordomar än om du får beskedet " Du är struken från detta kvalet pga för hög ljudnivå".

Måste bara påpeka att ingen hitills fått sitt resultat struket. Man åläggs att fixa problemet, därefter får man köra igen.
 
Last edited:
Sen åker jag tillbaka till Linköping på SM'et och kör igen (samma bana, samma mätutrustning, samma hoj som tidigare) och klarar mig bra på lördagen, utan tillsägelse.

Jo, du blev noterad för 100+ redan på lördag förmiddag men du var inte på plats just då så jag hälsade Tompa, det var han som hade 106 dBA. Sade han inget åt dig?
 
Last edited:
2. Felmarginalen vid mätning är enorm. Vinkeln du håller mätaren i gör flera decibel. Avståndet från avgasröret gör ytterligare skillnad. Dessutom har du reflektioner att ta hänsyn till, beroende på var du står och mäter. Allt detta är korrigerat för på de fast monterade mätarna. Som info kan jag meddela att mikrofonplaceringen är reglerad ner till millimeternivå på vår anläggning, detta för att vara säker på att mätningen blir korrekt.

Det funkar i Holland, och uppenbarligen betydligt bättre än här. Det säger det mesta om vilket system som är det bästa tycker jag.

Måste bara påpeka att ingen hitills fått sitt resultat struket. Man åläggs att fixa problemet, därefter får man köra igen.

Idag ja. Men om det fortsätter så här, att många struntar i 95 dB-regeln, så måste väl det bli konsekvensen i förlängningen? Eller?
 
Last edited:
...
Här tror jag att du har fel. Holland har (tror jag nästan säkert. Axxexx!!)hårdare krav än vad vi har och där kör de med Akra-system som klarar kraven.

Dom kör helt enligt UEM-reglerna. 102db/A + 3db/A. Deras Supersport har haft så ett par år men deras Superbike har fått sänkt till att i år ha samma gräns. Supermono har 103db/A.

Om du inte tror på mig så kolla tex på sidan 27 som handlar om Dutch Supersport i Holländarnas reglemente för i år. http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/KNMV_Wegrace_Reglement_Technisch_2009.pdf

Det som dom på skämt kallar "gatavgasrör" är precis dom samma som vi kör med på våra race. Det som dom kallar för riktiga raceavgasrör är dom som används i race hos deras grannländer och i VM som får låta 107db/A enligt FIM. Så Acrasystemen som klarar kraven där är byggda för UEM´s 102db/A.

Du blev säkert tagen för att vara Tysk och då funkar skämtet om "gatavgasrören". Hade säkert blivit lika fel missuppfattat om vi kört SH-skämt till Holländare som att dom körde wegraceforum-skämt till dig.

Däremot har dom väldigt hårda regler på icke bullerdagar på Assen. 89db/A förbifart eller nått åt det hållet.
 
Last edited:
Jo, utrustningen är samma, men jag vet inte om dom har sin permanentmonterad eller mäter handhållet?

Att veta vilken nivå man får på banan är inte så svårt som alla tror. Man kan be att få reda på sitt värde på valfritt träningstillfälle! Be den som ljudmäter att kontrollera just din hoj, så får du ett besked om du klarar dej eller ej.

Om det var så enkelt så vore det ju kanon. Men uppenbarligen fungerar det inte så eftersom jag fått 4 olika resultat vid fyra olika tillfällen.

På Sviestad så körde man handhållen mätning på SM'et i alla fall. Såg att Håkan sprang runt med den där mätaren i handen....
 
På Sviestad så körde man handhållen mätning på SM'et i alla fall. Såg att Håkan sprang runt med den där mätaren i handen....


handhållen mätning under tävlingen eftersom LMS "fasta" mikrofon endast är till för miljökravsmätningar än så länge.

//håkan
 
Ska du inte va och passa på frugan och lillen!? :krama
Så det kom en liten svamp till slut! Vad blev det?
Grattis Macke :tummenupp
Av just detta skäl använder man inte mätning hos grannen som utgångspunkt, utan sk ljudutbredningskartor, som bl a Soundcon i jönköping tar fram. Dessa räknas ut från en källstyrka som mäts fram för respektive fordon som kör på banan. Källstyrkan läggs in i ett dataprogram som räknar ut bullernivåer runt om banan, med hänsyn tagen till en hel hög parametrar. Man räknar bl a på en medelvind av 5 m/s i alla riktningar samtidigt. Utifrån denna karta görs därefter mätningar på ett antal punkter för att se så att teori och praktik stämmer överrens. Träffsäkerheten i dessa kartor är mer tillförlitlig än verkliga mätningar hos grannen, eftersom mätning hos grannen går att störa med gräsklippare, traktorer, radioapparater, osv.
Kanske svårt för dig att svara på Stefan, men vet du om den här typen av ljudutbredningskartor gjorts för samtliga banor i Sverige som vi tävlar på?
 
handhållen mätning under tävlingen eftersom LMS "fasta" mikrofon endast är till för miljökravsmätningar än så länge.

//håkan
Hur har ni tänkt då? TIll den fasta utrustningen har ni väl fler mikrofoner och en borde ju vara fast monterad för bästa möjliga repeterbarhet? Jag vet själv hur olika det kan slå med handhållen mätare enbart pga riktningen man håller den i.

OBS. Ingen kritik utan undran hur det resoneras.
 
handhållen mätning under tävlingen eftersom LMS "fasta" mikrofon endast är till för miljökravsmätningar än så länge.

//håkan

På lördagen blåste det rätt så mycket. Vilka regler gäller vid dom förhållanderna när man mäter?
 
Så det kom en liten svamp till slut! Vad blev det?
Grattis Macke :tummenupp
Kanske svårt för dig att svara på Stefan, men vet du om den här typen av ljudutbredningskartor gjorts för samtliga banor i Sverige som vi tävlar på?

Karta finns framtagen för Anderstorp, Mantorp. Jag tror att det finns för gelleråsen också. Falkenberg saknar karta. Knutstorp är jag osäker på. Linköping?
 
Karta finns framtagen för Anderstorp, Mantorp. Jag tror att det finns för gelleråsen också. Falkenberg saknar karta. Knutstorp är jag osäker på. Linköping?
Okej!

Och enligt dessa kartor har Svemo kommit fram till att om man begränsar ljudet till 95 dB vid förbipassering så kommer alla banor att klara sig, oavsett om det är en tvåtaktare eller fyrtaktare?

Vill bara försöka förstå vad Svemo grundar sin regel på :)
 
Minns förra årest SM/SO. Jag bor nästan 7 kilometer (vägsträcka, fågelvägen närmre) från Falken inne i stan och förra året låg det en ordentlig kraftig vind från Falkenhållet in mot stan. 2taktarna hördes inte och knappt heller 1000cc hojarna men när 600cc körde lät det som om plötsligt banan kommit 6 km närmre. Alla heat var likadana, alltid 600 som lät mest över denna långa distans. Så visst kan detta med ljud vara jättesvårt, för det är väl inte 600cc som låter "värst" vid banan?
Ville bara lite grann visa hur det blir över distans, de som låter "värst" på banan t,ex 2 takts deras ljud "orkar" inte färdas så långt av någon anledning, iallafall inte 7km :) Men 1000cc hörs in till stan och 600cc hörs absolut högst. Därmed inte alls sagt att det är denna ordning de bullrar värst vid banan utan bara vad som hörs när vi sitter på altanen och dricker kaffe :)
Om någon har en vetenskaplig förklaring till det så gör gärna det för det är ju märkligt att det som låter mest på ett ställe är helt tyst en viss sträcka bort och det som låter mindre låter värst en viss sträcka bort...
Först trodde man att det var det höga varvet och "high pitch noice" som gjorde att just 600 lät så högt och långt men då borde ju 2takt hörts och det gjorde dom inte alls...
 
Minns förra årest SM/SO. Jag bor nästan 7 kilometer (vägsträcka, fågelvägen närmre) från Falken inne i stan och förra året låg det en ordentlig kraftig vind från Falkenhållet in mot stan. 2taktarna hördes inte och knappt heller 1000cc hojarna men när 600cc körde lät det som om plötsligt banan kommit 6 km närmre. Alla heat var likadana, alltid 600 som lät mest över denna långa distans. Så visst kan detta med ljud vara jättesvårt, för det är väl inte 600cc som låter "värst" vid banan?
Ville bara lite grann visa hur det blir över distans, de som låter "värst" på banan t,ex 2 takts deras ljud "orkar" inte färdas så långt av någon anledning, iallafall inte 7km :) Men 1000cc hörs in till stan och 600cc hörs absolut högst. Därmed inte alls sagt att det är denna ordning de bullrar värst vid banan utan bara vad som hörs när vi sitter på altanen och dricker kaffe :)
Om någon har en vetenskaplig förklaring till det så gör gärna det för det är ju märkligt att det som låter mest på ett ställe är helt tyst en viss sträcka bort och det som låter mindre låter värst en viss sträcka bort...
Först trodde man att det var det höga varvet och "high pitch noice" som gjorde att just 600 lät så högt och långt men då borde ju 2takt hörts och det gjorde dom inte alls...

Fast min 250 räser och den förra 125:a räsern varvar ca 13500 rpm. Dom nyare 600 ligger väl närmre 16000?
 
Fast min 250 räser och den förra 125:a räsern varvar ca 13500 rpm. Dom nyare 600 ligger väl närmre 16000?
Jupp och så gör man statisk mätning på 7K, tro väl f-n att det inte stämmer på banan sedan.

Ställ hojen 5-10 meter från ljudmätaren och varva till rödmarkeringen så får man kanske en mer sann bild av bullret.

/Alla barn i bullerbyn
 
Jupp och så gör man statisk mätning på 7K, tro väl f-n att det inte stämmer på banan sedan. Ställ hojen 5-10 meter från ljudmätaren och varva till rödmarkeringen så får man kanske en mer sann bild av bullret.
Så du tror inte att den statiska mätningsproceduren, med en specifik kolvhastighet, har någon relation till förbifartsmätningen?
 
Så du tror inte att den statiska mätningsproceduren, med en specifik kolvhastighet, har någon relation till förbifartsmätningen?

Visst har den det men korrelationen statisk mätning till ljudtryck hos grannen är milt sagt tveksam.....
 
Så du tror inte att den statiska mätningsproceduren, med en specifik kolvhastighet, har någon relation till förbifartsmätningen?

Inget linjärt förhållande, snarare logaritmiskt, baserat på ren spekulation.
 
Visst har den det men korrelationen statisk mätning till ljudtryck hos grannen är milt sagt tveksam.....
...och samtidigt ointressant eftersom den statiska mätningen bara är tänkt för att försöka avgöra om hojen kommer att klara en förbipasseringsmätning eller inte.
Right?

En fråga till tvåtaktsfolket: Hur tycker ni att Svemo ska skriva i regelverket för ljudnivåerna för att det ska bli rättvist för er också?

Inget linjärt förhållande, snarare logaritmiskt, baserat på ren spekulation.
Så de höftade lite över en äggmacka och en kopp kaffe när de bestämde gränsvärdet för den statiska mätningen?
 
Last edited:
Jag kanske är blind, men jag ser inte problemet.

Det är väl bara att bygga om hojen såpass så att den klarar ljudmätningen. Åk till en träning innan race och testa om den klarar kraven. Gör den inte det så är det bara att bygga om lite till och testa igen. När man sedan klarar kraven så kan man tävla.

Själv har jag ett Akra helsystem med DB-killers i. Ligger i mätningar på Anderstorp, Linköping och falkenberg väl inom gränsen. Akra kan alltså tillverka system som funkar.

Sen kan man klaga och klaga och klaga tills öronen på de som lyssnar blöder, men vill vi pyssla med detta i framtiden så är det väl bara att dra sitt strå till stacken.

/ Jens
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top