Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0
Mätning innan race på samma sätt som sker i Holland o Tjeckien. Klarar du gränsen är du välkommen att besiktiga, annars inte. Värdet som ska hållas vid den mätningen är ett värde som man erfarenhetsmässigt vet ger ok värden vid grannar o dyligt. Om sedan dessa värden ska vara olika på olika banor kan man diskutera, kanske är det enklast om det är samma. Mätningen är enkel att utföra, tar 10 sekunder med handhållen mätare, så det borde inte vara något problem att be en funktionär att mäta upp hojen på tex. en kvällsträning.
Då kommer dessutom inte en massa bullriga hojar ut på banan alls!:tummenupp

Som jag ser det så vill väl de flesta köra med så "öppna" system som möjligt för att kunna få ut så mycket effekt som det bara går(oavsett om man kan utnyttja det eller inte).:) Att göra det är inte lätt då man sällan får veta hur mycket hojen låter tills det är försent.

Kanske klarar man gränsen med ett tilltaget slipon eller inte, till och med vissa standard hojar har problem med db-gränsen. Många bandags arangörer gillar att säga "Kör med standard system så är det inga problem", är ju sant men OM min hoj klarar gränsen med slipon så vill jag köra med det för det ger troligtvis mer effekt och framföralllt mer vrid i mellan registret där de flesta standard hojar är kassa. Många gånger så får man känslan av att man inte "orkar" mäta utan "skräms" med argumentet "Kör med standard......" för att slippa göra mätjobbet.

Jag vill inte bullra mer än jag behöver, men kan jag köra med ett visst system/slipon så vill jag det.

/J

Så är det väl redan i praktiken då länsstyrelserna tar olika beslut beroende på hur ihärdiga motormotståndarna är som har flyttat in nära respektive bana.

Naturligtvis blir det så eftersom Länsstyrelsen/Kommunen tittar (lyssnar) på hur mycket det låter från banan och sätter upp regler efter det utan att bry sig om sporten som utövas. Tyvärr blir det vi som blir tvungna att anpassa oss till dessa regler annars får vi inte köra alls på banan, det valet borde vara enkelt tycker jag.
Svemo däremot skall ju sätta upp regler så att sporten kan fortleva och också hjälpa klubbarna/tävlingsledarna att se till så att reglerna efterlevs.
Dessa regler måste förstås anpassas till det som Länsstyrelser/Kommuner bestämmer annars är det ju färdigkört för alla eller åtminstone på vissa banor.
Har man sen olika regler på olika banor så blir det ju bara tjafs av det.

Har man sen olika regler på olika banor så blir det ju bara tjafs av det.

Det håller jag inte alls med om, reglerna från Svemo borde verkligen anpassas efter miljötillståndet eftersom det senare är lokalt anpassat. Att sätta en gräns för alla banor är helt galet eftersom det drabbar vissa banor mycket hårdare än andra. Ponera att en bana ligger mitt ute i en öken utan grannar på flera mil, är det då rimligt att hojarna även där får låta 95 dBA i förbifart? I Italien bygger man hus precis intill banor för att det finns intresse att bo direkt vid en bana. Klart att regler ska ha lokala anpassningar. Hur svårt är det för en enskild bana att hålla reda på sin egen gräns? Inte särskilt svårt alls. Nu bygger LMS äntligen ut sina ljudvallar vilket hjälper grannarna och kanske gör att vårt miljötillstånd inte blir ännu tajtare men Svemo-reglerna blir bara tajtare trots våra åtgärder.

Det är fel.

Det håller jag inte alls med om, reglerna från Svemo borde verkligen anpassas efter miljötillståndet eftersom det senare är lokalt anpassat. Att sätta en gräns för alla banor är helt galet eftersom det drabbar vissa banor mycket hårdare än andra. Ponera att en bana ligger mitt ute i en öken utan grannar på flera mil, är det då rimligt att hojarna även där får låta 95 dBA i förbifart? I Italien bygger man hus precis intill banor för att det finns intresse att bo direkt vid en bana. Klart att regler ska ha lokala anpassningar. Hur svårt är det för en enskild bana att hålla reda på sin egen gräns? Inte särskilt svårt alls. Nu bygger LMS äntligen ut sina ljudvallar vilket hjälper grannarna och kanske gör att vårt miljötillstånd inte blir ännu tajtare men Svemo-reglerna blir bara tajtare trots våra åtgärder.

Det är fel.

tror du inte det blir tjafs?
Det är ju det vi är allra bäst på :fyllisar

Jag tycker att svaret är enkelt, vi har ett reglemente och det är det som gäller. Har du igen hajfena får du inte köra, har du inte skum i tanken får du inte köra, har du mer än 600cc i 600-klassen får du inte köra, låter hojen för mycket får du inte köra.

Vad är problemet! :huvet

Ett annat problem som uppstår när man släpper ut hojar som låter för mycket är att de som faktiskt följer reglementet gör det "i onödan". Att sätta på en originalljuddämapre som väger några kilo mer och äter upp ett par hästar har man ingenting för, man försämrar bara sina egna förutsättningar relativt de andra.

Jag vet inte om det lämnades protester i ljudfrågan, men jag ställer mig frågan: Hur kan en domare motivera ett underkännande av en protest mot en hoj som låter för mycket? ..Njao, men vi brukar inte köra efter de reglerna öhhoi öhhh... :fyllisar

Jag tycker att svaret är enkelt, vi har ett reglemente och det är det som gäller. Har du igen hajfena får du inte köra, har du inte skum i tanken får du inte köra, har du mer än 600cc i 600-klassen får du inte köra, låter hojen för mycket får du inte köra.

Vad är problemet! :huvet

Håller med. Framförde denna åsikt på förarmötet i Linköping men möttes då at tävlingsledarens "Vi kan inte skicka hem halva startfältet".

Ett annat problem som uppstår när man släpper ut hojar som låter för mycket är att de som faktiskt följer reglementet gör det "i onödan". Att sätta på en originalljuddämapre som väger några kilo mer och äter upp ett par hästar har man ingenting för, man försämrar bara sina egna förutsättningar relativt de andra.

Jag har lagt ner 5000 kr för att få min hoj att klara årets regler och SÅKLART är jag sur att jag gjort det i onödan!

Jag vet inte om det lämnades protester i ljudfrågan, men jag ställer mig frågan: Hur kan en domare motivera ett underkännande av en protest mot en hoj som låter för mycket? ..Njao, men vi brukar inte köra efter de reglerna öhhoi öhhh... :fyllisar

Jag tog upp detta med tävlingsledaren och han blev väldigt brydd och sa att det får juryn bedöma

Last edited:
Om nu inte tävlingsledaren i Linköping har så mycket kurage att stoppa dom som låter för mycket så binder han verkligen ris för sin egen rygg.
Det är väl då lika bra att lägga ner verksamheten efter några sådana tävlingar, för tillståndet lär väl ryka i alla fall.

Om nu inte tävlingsledaren i Linköping har så mycket kurage att stoppa dom som låter för mycket så binder han verkligen ris för sin egen rygg.
Det är väl då lika bra att lägga ner verksamheten efter några sådana tävlingar, för tillståndet lär väl ryka i alla fall.

Samtidigt ska de ha cred för att de gör NÅGOT! Faktiskt har jag svårt att tro att det inte var någon hoj som höll över 100 dB på Torpet eller Falken. Jag TROR de inte brydde sig.

Att tävlingsledaren blev bekymrad kan jag förstå men att han som är den som har det yttersta ansvaret för att tävlingen ska följa reglementet skulle lämna det till juryn måste vara helt fel. Jury eller domaren har inget ansvar för verksamheten utan är där för övervakande funktion och kan då inte gå in och ta beslut som inte ligger i deras mandat. Domaren kan väl i nödfall ta över tävlingsladarens roll om han/hon helt ballar ur men det har väl inte hänt sedan olyckan på Kinnekulle vid en norsk tävling för många år sedan vad jag hört.

Samtidigt ska de ha cred för att de gör NÅGOT! Faktiskt har jag svårt att tro att det inte var någon hoj som höll över 100 dB på Torpet eller Falken. Jag TROR de inte brydde sig.

Tack för det i alla fall. Ljudnivån sänktes som sagt under helgen tack vare alla uppmaningar. Det lät mindre på söndagen än på lördagen och jag är säker på att alla nu är medvetna om problemet och inte kommer att chansa lika mycket på följande tävlingar. Fler kommer nog att ha med sig andra ljuddämpare t ex.

Måste ha varit skönt för dig Moss att slippa oroas över detta, eller hur?

Anderstorp hade inga problem med att ligga under sina max-nivåer hos närmsta grannarna enligt vad jag hört.

Jag tror du fiskar cred för din egen ljuddämpare? :krama

Anderstorp hade inga problem med att ligga under sina max-nivåer hos närmsta grannarna enligt vad jag hört.

Då får du höra med nån som vet istället. Ljudmätningen där avvek inte från den i Linköping, tävlingsledningens reaktion var densamma. När jag rapporterade in alla som lät för mycket var reaktionen att vi kan inte stoppa så många som jag rapporterade för då skulle det inte bli nån tävling.

Måste ha varit skönt för dig Moss att slippa oroas över detta, eller hur?

"Oroas" är nog fel ord, "Irriteras" är nog bättre. Jag hade hellre lagt ljuddämpar/mappningspengarna på något annat. Mitt Remussystem jag körde med ifjol var ett av de ljudligaste i SST 600, och hade jag vetat att det räckt att stoppa i den dB-killer jag redan har för att få köra, hade jag sparat 5000 kr. Den tog ner 107 dB till 102dB och följdaktligen trodde jag inte att jag skulle få köra. Nu vet jag bättre. Det hade jag fått.

Fiskar cred för att jag FÖLJER ett regelverk? Vill du ha BERÖM för att du har najat oljepluggen? Jag anser att regler ska följas! Annars behövs de ju inte! Eller?
Och denna "omtillräckligtmångabrytermotenregelsåfinnsdeninte" är ju utomordentligt obra och förlöjligar hela regelverket. I fjol fick jag och många (var det 8 stycken) 20 sek tillägg för att vi satte vårt snabbaste varv under gulflagg på Åsen. Jag/Vi hävdade då att "eftersom SÅ MÅNGA vanligtvis försiktiga åkare satte sitt snabbaste varv under gulflagg så måste omständigheterna varit speciella" (det kom regnstänk bla.bla.bla.). DÅ var inte det tillräckliga skäl.

Tycker inte du att reglerna ska följas?

Last edited:
Då får du höra med nån som vet istället. Ljudmätningen där avvek inte från den i Linköping, tävlingsledningens reaktion var densamma. När jag rapporterade in alla som lät för mycket var reaktionen att vi kan inte stoppa så många som jag rapporterade för då skulle det inte bli nån tävling.

Nu börjar det ju bli riktigt intressant! Det fanns alltså ett stort antal förare som bröt mot regelverket redan på Torpet? Hallå!!!

Hädanefter vill jag att SVEMO tidigt skriver ut vilka regler som är "riktiga regler" (sådana som SKA hållas) och vilka som är "mjukregler" dvs sådana som INTE behöver uppfyllas. Det här blir ju löjligare och löjligare. Varför hittar man på regler som inte behöver hållas?

Nu börjar det ju bli riktigt intressant! Det fanns alltså ett stort antal förare som bröt mot regelverket redan på Torpet? Hallå!!!

Hädanefter vill jag att SVEMO tidigt skriver ut vilka regler som är "riktiga regler" (sådana som SKA hållas) och vilka som är "mjukregler" dvs sådana som INTE behöver uppfyllas. Det här blir ju löjligare och löjligare. Varför hittar man på regler som inte behöver hållas?

Jag håller med... Hur svårt ska det va att svartflagga lite mer?

Men hur var resultaten vid närmaste grannar?
Inte för att jag anser attd et skulle ge skäl at avvika från regel om 95dB men jag är nyfiken.

Men hur var resultaten vid närmaste grannar?
Inte för att jag anser attd et skulle ge skäl at avvika från regel om 95dB men jag är nyfiken.

Eftersom det var bullerhelg kan vi enligt vårt bullertillstånd låta upp till 75 dbA hos grannen. Mätningar visade omkring 65 dbA som mest.

Enligt mej är detta fel sätt att hantera bullerfrågan. Hela vintern har vi i diverse möten jobbat för en enhetlig 95db-gräns, och lyckats få in den i reglementet. Samtliga tävlingsledare har hitills struntat i detta totalt. Nu har vi nya bullertillstånd på gång i Mantorp, Anderstorp. I Karlskoga har man redan fått sin dom, i linköping har man fått stora inskränkningar, om denna trend fortsätter kommer svensk motorsport att stoppas helt inom några få år. Mantorp har fått ett förhandsbesked med förslag till villkor som ger dom 32 dagar per år med motorsport, mot nuvarande ca 25 dagar per månad.....

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...