Hur skall man väga en hoj enklast?

Står i min byggtråd....

Men ok, då.
188 kg totalt.
97 kg fram, 91 kg bak

Biltemas analoga billighets våg med en felmarginal på 1 kg per våg.
Nollställde vågarna och testvägde med 2 pet-flaskor, á 3 liter/kg vatten. Mätte på köksvågen att den också visade 3 kg för vattnet.
Hojen ej fulltankad, men nästan. Lite andra mods på den från början också.
Ställde vågarna så att jag såg båda viktfönstren och rullade upp hojen via träplankan så att den stod på mitten på båda vågarna.
Exakt...tja....3 mätningar visade samma siffra alla gångerna så det får duga.
Det ger en bra baslinje över hur det kommer att fortskrida, hoppas jag...
 
Lösningen blev 2 vågar, tyvärr analoga då den digitala var slut och en liten ramp i form av en kil gjord av träregel.
Ville inte chansa på att köpa 2 digitala vågar med glasskiva. Det var det enda som fanns kvar förutom den analoga varianten.

Kul att du gjorde så som jag tipsade om i inlägg #2. :tummenupp
 
Nu har ju du vägt redan men jag vill ändå påpeka att det inte bara är hur hög vågen är som spelar in, utan även hur hög du är. Är du tillräckligt hög så påverkar den rosa elefantens vikt slutresultatet, speciellt om den sitter på hojen.
 
Enklast (och roligast) är väl att ställa ut en våg på andra sidan garaget och göra en stoppie med avslut på vågen. Då har man ju bra vinkel så man ser vågen när man stabiliserat sig på balanspunkten.
 
tomten hej tidigt ute du :Bugar ..man ska inte köpa mc på kredit.. men efter plånbokens storklek...
 
Står i min byggtråd....

Men ok, då.
188 kg totalt.
97 kg fram, 91 kg bak

Biltemas analoga billighets våg med en felmarginal på 1 kg per våg.
Nollställde vågarna och testvägde med 2 pet-flaskor, á 3 liter/kg vatten. Mätte på köksvågen att den också visade 3 kg för vattnet.
Hojen ej fulltankad, men nästan. Lite andra mods på den från början också.
Ställde vågarna så att jag såg båda viktfönstren och rullade upp hojen via träplankan så att den stod på mitten på båda vågarna.
Exakt...tja....3 mätningar visade samma siffra alla gångerna så det får duga.
Det ger en bra baslinje över hur det kommer att fortskrida, hoppas jag...

Bra jobbat och bra beslut...:tummenupp

På jobbet har vi en värsta sortens Intercomp-våg med alla former av kalibrerings- och certifieringspapper. Denna är dock något omständig att släpa med sig hem till garaget hundra mil bort, så jag gjorde i princip samma sak som du fast på Jula och med fyra digitala vågar (då man ibland är intresserad av fyrpunktsmätningar på snöskotrar). Jag kontrollvägde helt enkelt min gigantiska, fullastade resväska (runt trettio kilo...) på Intercompvågen, släpade sedan med resväskan till Jula och valde ut fyra vågar som visade samma som Intercompvågen...Personalen tittar både lite och mycket snett på någon som shoppar med jätteresväska och det kan också hända att du ombeds att plocka ur all smutstvätt när du väl nått kassan, men det får det vara värt då du precis shoppat fyra väldigt exakta vågar...:tummenupp

Nu när du har all hårdvara så kan du gå till www.tonyfoale.com. Under "freeware" finns ett gratisprogram som heter "CoG and weight distribution calculatior". Då kan du också hålla koll på hur din motorcykels tyngdpunkt flyttas allt eftersom du lättar hojen, för att inte tala om potentialen för ett antal riktigt vetenskapliga foruminlägg...
 
Nå, hade inte det där funkat (lite fusk kan jag tycka) så skulle jag föreslå en balansvåg bestående av en lång planka och en plint. Tricket är att hitta en MC som väger exakt lika mycket och som man vet vikten på. Hamnar plankan vågrätt över plinten har man lyckats och då vet man vikten på sin egen hoj, dvs den är lika med den man skaffade.

Cirkelresonemang? Nej, nej... det är en planka, alltså tänker jag rakt och logiskt!
 
Bra jobbat och bra beslut...:tummenupp

På jobbet har vi en värsta sortens Intercomp-våg med alla former av kalibrerings- och certifieringspapper. Denna är dock något omständig att släpa med sig hem till garaget hundra mil bort, så jag gjorde i princip samma sak som du fast på Jula och med fyra digitala vågar (då man ibland är intresserad av fyrpunktsmätningar på snöskotrar). Jag kontrollvägde helt enkelt min gigantiska, fullastade resväska (runt trettio kilo...) på Intercompvågen, släpade sedan med resväskan till Jula och valde ut fyra vågar som visade samma som Intercompvågen...Personalen tittar både lite och mycket snett på någon som shoppar med jätteresväska och det kan också hända att du ombeds att plocka ur all smutstvätt när du väl nått kassan, men det får det vara värt då du precis shoppat fyra väldigt exakta vågar...:tummenupp

Nu när du har all hårdvara så kan du gå till www.tonyfoale.com. Under "freeware" finns ett gratisprogram som heter "CoG and weight distribution calculatior". Då kan du också hålla koll på hur din motorcykels tyngdpunkt flyttas allt eftersom du lättar hojen, för att inte tala om potentialen för ett antal riktigt vetenskapliga foruminlägg...
Går det att få fram tyngdpunktens höjd (väga i vinklar) och masskoncentrationen (fan vet hur man gör)?
 
Går det att få fram tyngdpunktens höjd (väga i vinklar) och masskoncentrationen (fan vet hur man gör)?

Allt som krävs för att beräkna tyngdpunktens läge är att man känner till axelavståndet, att hojen först vägs med båda hjulen på samma höjd och sedan med det ena hjulet uppallat på en känd höjd. Med lite trigonometri och några enkla momentekvationer kan man sedan räkna ut tyngdpunktens läge i både längsled och höjdled (precis som Tony Foales program gör).

Ska man göra det riktigt vetenskapligt så bör man blockera fjädringen eller rent av mäta hur mycket fjädringen trycks ihop under respektive vägning, men det är överkurs...

Att mäta hojens massfördelning, det vill säga hur "masscentrerad" hojen är, är mycket svårare. Köp snören, en redig krok, tidtagarur och googla på trifilar-metoden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top