Hur skall man väga en hoj enklast?

En hoj med 1400 mm hjulbas och en 50 mm hög våg skulle betyda att vågen visar 0,06 % för lite om det ena hjulet står på golvet och det andra på vågen. Såvida du inte måste veta vikten på grammet när så är det bara att väga ett hjul åt gången och addera massorna. Vågens felvisning lär vara den utan jämförelse största felkällan.

Är du bussig och skriver en formel så det bara är att skriva in hjulbas och våghöjd ElLlLlLlLlLlLeR? :3freak

eller en lång planka som du lägger på en våg som du rullar upp mc på, då har du hela vikten på en våg.

En hoj med 1400 mm hjulbas och en 50 mm hög våg skulle betyda att vågen visar 0,06 % för lite om det ena hjulet står på golvet och det andra på vågen. Såvida du inte måste veta vikten på grammet när så är det bara att väga ett hjul åt gången och addera massorna. Vågens felvisning lär vara den utan jämförelse största felkällan.

Tror du räknat lite galet nu. Vilket höjd har du räknat med på tyngdpunkten?

Jag brukar bara googla hur mycket den väger. Alternativt kolla i regbeviset.
Slipper maN krångla med våg och massa matematik.

Eller så väger du allt skit du tar bort och drar ifrån det från vad hojen ska väga enligt papper .

Jag brukar bara googla hur mycket den väger. Alternativt kolla i regbeviset.
Slipper maN krångla med våg och massa matematik.
Fast jag har inte lyckats hitta hur mycket den väger efter att jag byggt om den hur jag än letat i regbeviset... :tungan

Eller så väger du allt skit du tar bort och drar ifrån det från vad hojen ska väga enligt papper .
Med tanke på hur mycket det fuskades med vikterna på hojarna när de typades så vet jag inte om jag riktigt litar på det som tillverkarna säger.
Har ju diffat närmare 10 kg på vissa hojar fast de inte ändrat något från förra året på vissa modeller.

Och jag som tyckte att det var jättelätt att väga hojen inser nu efter att jag läst hela tråden att det faktiskt är riktigt svårt :crash

Gör det till våren när du bytt luft i däcken!
Sen är det viktigt att kedjan är spänd.

Tror du räknat lite galet nu. Vilket höjd har du räknat med på tyngdpunkten?
Du har rätt. Jag antog slarvigt att tyngdpunktsförflyttningen i horisontell led var försumbar, men det visar sig att den inverkar en del. Dock kvarstår att vågens felvisning är den största felkällan. Om TS ser till att klossen är lika hög som vågen så blir allt rätt.

Last edited:
Min uppfattning är att det räcker med 1 våg. Så man först väger ena hjulet och sedan andra hjulet.
Vill man inte "misshandla" vågen så rullar man ner hjulen på vågen från en planka, lite högre än vågen. Som hojen står på.
För mest stryk få väl vågen när man rullar upp hojen på vågen från golvet.
Hela tyngden på ena kanten av vågen.
Men eftersom du fått rådet om två vågar så ser vi alla fram mot att få veta vad hojen väger.
Förslagsvis gör du tre vägningar.
Med en våg först.
Och sedan med två vågar. Och anteckningar resultaten.
Så kan vi alla här på SH få reda på resultatet.
Och eftersom du har två vågar.
Så vore det intressant få vägning med en våg, både med VÅG A och VÅG B.
För att få en uppfattning om hur mycket vikten påverkas av val av våg. :)

Last edited:
Det förutsätter att grannens våg är lika hög som din egen våg.

Jag tänkte mig att det inte skulle spela nån roll så länge båda vågarna står på platt mark. Den sammanlagda kraften neråt påverkas ju inte om hojen lutar mer mot den ena än den andra vågen.

Jag tänkte mig att det inte skulle spela nån roll så länge båda vågarna står på platt mark. Den sammanlagda kraften neråt påverkas ju inte om hojen lutar mer mot den ena än den andra vågen.
Twostrokeman har rätt. Jag antog slarvigt att tyngdpunktsförskjutningen är försumbar, men en hoj med tyngdpunkt 500 mm över marken (och lika mycket fram som bak) ger ca 2 % felvisning.

Tänk dig en oändligt hög tyngdpunkt. Om framhjulet, när det vägs, är högre än bakhjulet skulle all vikt hamna på bakhjulet. När bakhjulet skall vägas blir rollerna ombytta, dvs vågen skulle visa 0 kg båda gångerna.

En kloss som är lika hög som vågen (under det andra hjulet) löser dock problemet.

Last edited:
Ritade lite i Paint för att illustrera varför det blir fel om hojen lutar, men orkade inte rita färdigt :gråta Poängen är att F2 blir mindre än F och därav felvisningen

vinkel.jpg

Bifogat

• vinkel.jpg
    vinkel.jpg
    18.1 KB · Visningar: 61
Provade lite...
Använd inte digital våg där man bara har en liten stund på sig innan den stänger av....

Provade ett antal gånger och fick olika vikt avläst av vågen, kunde skilja 5kg. Detta berodde på att det var svårt att hålla hojjen helt upprätt samt att träffa samma punkt på vågen varje gång.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti