Å det är fan så mycket dyrare!
Fasta kostnader:
Racebuss: 10-12kr tusen om året (skatt, lite service + försäkring)
Rörliga per helg:
Däck 3000:-
Soppa 1-2000:- (dit, hem, banåka)
Pris bandag 2000:-
Boende, mat osv 500:-
Du kan försäkra ganska dyra hojar för dom pengarna...
Jaså jag åkte bana rätt så mycket i sommras och tyckte inte det va så farligt. Köper man en färdig race hoj istället, och tar min månadspremie på 1500kr varje månad X 12 = så har jag 18 000:- att köpa däck och betala avgifter för.
Pris för 1bandag 2000jr då vet jag inte vilka du åker med för 1000kr brukar jag ge när jag kört med actiopics eller fiver även banåkning.nu på kinnekulle.
Och bensin 1000-2000kr ska fan inte åka till åre och köra hoj jag bor 11mil ifrån mantorp ca 13mil ifrån sviestad, 6mil ifrån A-torp, 16mil ifrån kinnekulle det är juh då då Gotland ring, och skånelands banor det blir lite längre till.
Och däck jag åkte 3st banåkningar på ett set Pirelli Diablo supecorsa då va det bara bakdäcket som va helt slut efter det + att jag beställer ifrån Rodamoto 2000kr för 1set slicks.
Skåpbilen jag fraktade hojen i hade jag som vanlig personbil också så den kostar mig lika mycket i vilket fall eftersom jag pendlar till jobbet.
Så för mig blir det billigare + att det är fan så mycket roligare och säkrare.
///Micke
Hoppas för din skull att du ser över ditt PERSONLIGA FÖRSÄKRINGSSKYDD,
den olycksfallsdel som finns genom SVEMO via licensen är inte på långa vägar
att jämföra med tex. den del som finns i en vanlig TRAFIKFÖRSÄKRING.
Men FÖRSÄKRINGSBOLAGEN kan hjälpa dig med en PERSONLIG OLYCKSFALLSFÖSÄKRING se bara till att den omfattar sk. HÖGRISKSPORTER som fallskärmshoppning, racing mm.
KentW
Det är lunga puckar då jag anlitade en försäkringsrådgivare när jag tecknade alla mina privata försäkringar. har även halvfärsäkring på hojen så trafik gåt juh in och tar personskada vid ev. vurpa. Men för att gradera mig tecknade jag även fritid ++ som gäller vid motorsports utövande på fritid då jag åker cross också där man inte har några trafikförsäkringar osv.
///Micke
Han skrev banåka inte tävla, går att åka på begagnade däck billigt, slänger upp hojen på ett släp som kostar några kr per år och mat äter man ändå.
Exakt en del tror att så fort man nämner bana så måste man tävla. Jag tycker personligen att åka bana är det roligaste och det är där man får använda hojen riktigt. Samt att man träffar en massa likasinnade mycket trevliga människor imellan passen
///Micke
Men vad är det du menar är snett? Att den med mindre risk ska betala mindre?
Jag tycker det är helt rimligt att den som utgör en mindre risk också ska ha en lägre premie. Man måste se det i ett större perspektiv. Rune utgör en liten andel av sin stora grupp, en grupp som är mindre riskbenägen och mindre drabbad av skador. Tvärtom är det för Pelle 22 år, som även om han kör på bana och har bättre utbildning,etc, utgör dels en större andel av sin grupp(eftersom den gruppen är mindre), dels har ett större riskbeteende i trafiken. För att ytterligare spä på kalkylen, om Rune klotar och blir en grönsak har han i genomsnitt ca 10 år kvar till döden , medan Pelle har nästan 60 år till döden. Under hela denna tid kostar Pelle pengar om han kraschar sönder sej själv. Helt plötsligt är hojreparationen endast promille av den verkliga skadekostnaden för gruppen 22-åringar-med-R1-09, medan Runes 4 krascher i gruppen 70-åringar-på-kromslädar fortfarande bara är en liten klick i mängden.
Jovisst blev det lite snett det jag försökte beskriva, men jag tycker varje individ borde granskas enskilt och få enskilda premier. Än som det är nu indelat i åldersgrupper och man drar en stor kam över en stor grupp.
det är synd att det blivit så sjuka priser så att de kommer utrota sporthojarna. Det är iofs inte bara FB man kan klandra då VV och Nollvision ligger med ständig påtryckning för att få bort sporthojarna ifrån gatan. Vilket de kommer lyckas med för om de kör denna höjnings taktiken innebär det att om 10 år till kommer en sporthoj kosta 340 000:- kr att försäkra vem har råd med det????
///Micke