Hur skall jag ha råd med försäkring?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Det finns altså inget vettigt skäl till att en helförsäkring är så mkt dyrare än en halv. Dvs personskador ligger inte där.

Förutom att antalet singelolyckor kanske helt enkelt är så många för racerhojar att totalkostanden för reparationer för bolagen kanske hamnar så pass högt? Är det inte så tar jag gärna del av statistiken. :)
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Ursäkta men IDIOT. Nämn NÅT som blir billigare för varje år? Mjölken och osten stiger oxå i pris liksom. Ja till och med verkstads/reservdels-kostnadern stiger också lite varje år, vilket SÅKLART försäkringsbolagen måste kompensera iform av lite lite högre premie varje år...

ALLT BLIR DYRARE VARJE ÅR, INTE BARA FÖRSÄKRINGSPREMIEN.

Detta måste vara bland dom bästa inläggen jag läst här under min tid på Sporthoj.com
Din IQ nivå bör ligga i nivå med en senil fiskmås.
Hade varit bättre om din farsa runkat ut dig i vasken i stället...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
har t.ex en gubbe på 56år här på jobbet som klotat sina alla sina 4lok varför ska han sitta i fika rummet och skryta med hur billigt det är för honom???:huvet

///Micke

De som åker kromsläde drar inte på sig så mycket personskador, det är där det blir dyrt för bolagen. Att laga lite krom på en släde är småpengar gentemot någon som har mosat sin kropp ordentligt.

Nu spånar jag endast men vet att många kör efter hur dyrt det blir att laga cykeln och inte bryr de sig om att de kanske blir en grönsak. Så har de helförsäkring kanske statestiken visar att de klotar oftare än den som kör på endast trafik och därför lägger en enorm kostnad på ju vagnskada gentemot trafik.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dvs det enda som skiljer mellan halv och hel är att om det är ditt fel (vad det nu än var) så får du ut även för hojen.

Det finns altså inget vettigt skäl till att en helförsäkring är så mkt dyrare än en halv. Dvs personskador ligger inte där.
En del av skillnaden kanske kan vara just den som debateras tidigare i tråden, att folk med trafik/halv kanske kör lite försiktigare än dom med hel? Alltså gruppen helförsäkrade orsakar fler olyckor, och även om skador på andra fordon går på trafikdelen så är det ju statistiken som styr.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Bor du hemma hos föräldrarna,hojen är fars eller mors.Kanske funkar om den står på dig oxå sålänge du bor hemma hos föräldrrana.
Inte säker på det men för mej jag läst i nån trådar att där är bolag som godkänner att även son/dotter nyttjar hojen.
Vet att bilsport & MC på sin tid hade den möjligheten då de försäkrade sporthojar.Bode själv hemma hos föräld när jag precis skaffat mig min första sporthoj.Dock var det inte fördelaktigare att försäkringen stod på förälder och att även jag hade nyttjande rätt på hojen.
Så allternativet var att själv stå för hela kalaset.
Ville heller inte chansa att hojen står endast på förälder och jag nyttjar den vid eventuell händelse.
Hade jag råd o gå och köpa en ny R1 -00:a på den tiden så tyckte jag heller inte 11 tusen kr var hela världen att pynta för en helförsäkring på mig själv.
Det var tider det!
Dock är det annat nu och helförsäkringar är uppe i 20-25 tusen och så skennar de vidare uppåt
för yngre förare.

Jag dömmer dig inte,bor du hemma hos föräld och allt är grönt med bolaget om den står på föräld osv så kör på det och skit i vad folk tycker sålänge du gjort rätt för dig.

Det är ett evigt dilema att dessa försäkringstrådar brukar spåra ur.

Visst jag tycker oxå det är fel om det skenförsäkras osv inte godkänt av bolaget och nyttjas vid händelse så man får ut sin ersättning på fel grunder - DET ÄR FEL.
Men du kan oxå bli stående helt utan ersättning för hojen osv skador du orsakat på motpart.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Du vill inte motvisa statistiken, bara tala om att den är fel?:D

"Känns" och "tycker" är ingenting som är relevant i sammanhanget. Det handlar om affärer. Lönar sej inte försäkringen så höjer man premien. Enkelt, eller hur?

Exakt haha :D

Nej men iallfall försöka beskriva hur det kan vara och hur snett det kan se ut i en del fall... Jovisst är det så men då marknadspriset på en ny japsare varit ca 140 000kr för el liter hoj de senaste åren kan jag inte tämka mig att det helt plötsligt skulle blivit 1000% dyrare. isåfall han någon som gjort deras budget tidigare räkant jävligt fel innan hehe :)

///Micke
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Visst jag tycker oxå det är fel om det skenförsäkras osv inte godkänt av bolaget och nyttjas vid händelse så man får ut sin ersättning på fel grunder - DET ÄR FEL.
Men du kan oxå bli stående helt utan ersättning för hojen osv skador du orsakat på motpart.

Saken är att de som säljer försäkringar inte beslutar om några pengar ska betalas ut, så bara för att en försäljare säger att det är lugnt, men när olyckan är framme kanske de kräver att den som står på moppen ska visa bankpapper, orginalkvitti även ringer grannar och hör hur situationen ser ut. De kanske bara får för sig att sätta sig på sniskan och neka utbetalning då är det ni som får dra upp det till rätten och det skiter bolagen helt i.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Ekonomiskt intresse avser ju helt enkelt vem som blir av med pengar om hojen kraschar, har inget med ålder att göra ÖHT..

Försäkringsbolagens metoder för att klargöra det ekonomiska lidandet är flera, varav ett av dem har jag beskrivit tidigare då jag vet ett fall.....som gick illa för killen tyvärr, och inte hans farsa.

Att en del äldre kör hoj är ju trevligt men irrelevant i frågan...



Men likförbannat kostar Rune försäkringsbolagen mindre pengar tydligen...

Jovisst kostar nog Rune mindre pengar men det finns nog en del äldre som även de är duktiga på att nyttja försäkringen...

Ofan då har jag läst fel i avtalet med mitt FB, Där menar de att den som har ekonomist intresse alltså den som har för intresse att bruka hojen ska stå som ägare inte vem som blir av med pengar.

Skit samma nästa sesong blir det inget mer gatåka just pga av de sjuka premierna då ska premier pengarna läggas på banåkning och däck istället :)


///Micke

Rune har inga som helst hävdelsebehov, han försöker inte köra ifrån allt å alla, sätta nya varvrekord på bulten eller försöka köra fortast på bana. Han kör inte 200 på slangen, han kör inte om i korsningar bara för att man får, han tränar inte stoppies vid rödljusen och han håller kanske inte så mycket på sin rätt. Han har dubbelt så lång trafikvana som många sporthojsåkares hela livslängd, han läser av trafiken istället för att glo på hastighetsmätarn, han behöver ju inte skryta om att han minsann höll 237kmh just där. Rune puttrar runt för att han gillar ljudet, gillar känslan och har inte bråttom.


Ne exakt men däremot är han reaktions förmåga vid en såkallad uförutsägbar händelse 100ggr mer än en yngre, han hörsel och syn är typ 50% sämre. Och om du någon gång legat efter någon pensionär med bil så kan deras handlingar ibland vara en anning plötsliga t.ex som att helt plötsligt svänga höger igenom 2st körfällt på motorvägen till en avfart eller dyl hehe:)


Och det iallfall jag kvaddar på bana pyntar jag själv då jag är helt och hållet EMOT att försäkringar ens ska gälla på en bana. Ger man sig ut där tycker jag man ska betala själv ifall det går ått H.vete. Därför åker jag i Licens/ofärsäkrad gruppen alltid. :tummenupp


///Micke
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skit samma nästa sesong blir det inget mer gatåka just pga av de sjuka premierna då ska premier pengarna läggas på banåkning och däck istället :)
Å det är fan så mycket dyrare!
Fasta kostnader:
Racebuss: 10-12kr tusen om året (skatt, lite service + försäkring)

Rörliga per helg:
Däck 3000:-
Soppa 1-2000:- (dit, hem, banåka)
Pris bandag 2000:-
Boende, mat osv 500:-

Du kan försäkra ganska dyra hojar för dom pengarna... :rolleyes:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Exakt haha :D

Nej men iallfall försöka beskriva hur det kan vara och hur snett det kan se ut i en del fall... Jovisst är det så men då marknadspriset på en ny japsare varit ca 140 000kr för el liter hoj de senaste åren kan jag inte tämka mig att det helt plötsligt skulle blivit 1000% dyrare. isåfall han någon som gjort deras budget tidigare räkant jävligt fel innan hehe :)

///Micke

Men vad är det du menar är snett? Att den med mindre risk ska betala mindre?
Jag tycker det är helt rimligt att den som utgör en mindre risk också ska ha en lägre premie. Man måste se det i ett större perspektiv. Rune utgör en liten andel av sin stora grupp, en grupp som är mindre riskbenägen och mindre drabbad av skador. Tvärtom är det för Pelle 22 år, som även om han kör på bana och har bättre utbildning,etc, utgör dels en större andel av sin grupp(eftersom den gruppen är mindre), dels har ett större riskbeteende i trafiken. För att ytterligare spä på kalkylen, om Rune klotar och blir en grönsak har han i genomsnitt ca 10 år kvar till döden , medan Pelle har nästan 60 år till döden. Under hela denna tid kostar Pelle pengar om han kraschar sönder sej själv. Helt plötsligt är hojreparationen endast promille av den verkliga skadekostnaden för gruppen 22-åringar-med-R1-09, medan Runes 4 krascher i gruppen 70-åringar-på-kromslädar fortfarande bara är en liten klick i mängden.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Å det är fan så mycket dyrare!
Fasta kostnader:
Racebuss: 10-12kr tusen om året (skatt, lite service + försäkring)

Rörliga per helg:
Däck 3000:-
Soppa 1-2000:- (dit, hem, banåka)
Pris bandag 2000:-
Boende, mat osv 500:-

Du kan försäkra ganska dyra hojar för dom pengarna... :rolleyes:

Han skrev banåka inte tävla, går att åka på begagnade däck billigt, slänger upp hojen på ett släp som kostar några kr per år och mat äter man ändå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Han skrev banåka inte tävla, går att åka på begagnade däck billigt, slänger upp hojen på ett släp som kostar några kr per år och mat äter man ändå.
Ok, dra av 2 papp för däcken då, men du ska ändå fram å tillbaka till banan, bo nånstans osv, och bandagar brukar vara rätt dyra. Jag har aldrig sett nån ta inträde på krokvägarna häromkring iaf... :rolleyes:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Och det iallfall jag kvaddar på bana pyntar jag själv då jag är helt och hållet EMOT att försäkringar ens ska gälla på en bana. Ger man sig ut där tycker jag man ska betala själv ifall det går ått H.vete. Därför åker jag i Licens/ofärsäkrad gruppen alltid. :tummenupp


///Micke

Hoppas för din skull att du ser över ditt PERSONLIGA FÖRSÄKRINGSSKYDD,
den olycksfallsdel som finns genom SVEMO via licensen är inte på långa vägar
att jämföra med tex. den del som finns i en vanlig TRAFIKFÖRSÄKRING.

Men FÖRSÄKRINGSBOLAGEN kan hjälpa dig med en PERSONLIG OLYCKSFALLSFÖSÄKRING se bara till att den omfattar sk. HÖGRISKSPORTER som fallskärmshoppning, racing mm.

KentW
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Å det är fan så mycket dyrare!
Fasta kostnader:
Racebuss: 10-12kr tusen om året (skatt, lite service + försäkring)

Rörliga per helg:
Däck 3000:-
Soppa 1-2000:- (dit, hem, banåka)
Pris bandag 2000:-
Boende, mat osv 500:-

Du kan försäkra ganska dyra hojar för dom pengarna... :rolleyes:


Jaså jag åkte bana rätt så mycket i sommras och tyckte inte det va så farligt. Köper man en färdig race hoj istället, och tar min månadspremie på 1500kr varje månad X 12 = så har jag 18 000:- att köpa däck och betala avgifter för.

Pris för 1bandag 2000jr då vet jag inte vilka du åker med för 1000kr brukar jag ge när jag kört med actiopics eller fiver även banåkning.nu på kinnekulle.

Och bensin 1000-2000kr ska fan inte åka till åre och köra hoj jag bor 11mil ifrån mantorp ca 13mil ifrån sviestad, 6mil ifrån A-torp, 16mil ifrån kinnekulle det är juh då då Gotland ring, och skånelands banor det blir lite längre till.

Och däck jag åkte 3st banåkningar på ett set Pirelli Diablo supecorsa då va det bara bakdäcket som va helt slut efter det + att jag beställer ifrån Rodamoto 2000kr för 1set slicks. :)

Skåpbilen jag fraktade hojen i hade jag som vanlig personbil också så den kostar mig lika mycket i vilket fall eftersom jag pendlar till jobbet.

Så för mig blir det billigare + att det är fan så mycket roligare och säkrare.:tummenupp


///Micke

Hoppas för din skull att du ser över ditt PERSONLIGA FÖRSÄKRINGSSKYDD,
den olycksfallsdel som finns genom SVEMO via licensen är inte på långa vägar
att jämföra med tex. den del som finns i en vanlig TRAFIKFÖRSÄKRING.

Men FÖRSÄKRINGSBOLAGEN kan hjälpa dig med en PERSONLIG OLYCKSFALLSFÖSÄKRING se bara till att den omfattar sk. HÖGRISKSPORTER som fallskärmshoppning, racing mm.

KentW


Det är lunga puckar då jag anlitade en försäkringsrådgivare när jag tecknade alla mina privata försäkringar. har även halvfärsäkring på hojen så trafik gåt juh in och tar personskada vid ev. vurpa. Men för att gradera mig tecknade jag även fritid ++ som gäller vid motorsports utövande på fritid då jag åker cross också där man inte har några trafikförsäkringar osv.

///Micke

Han skrev banåka inte tävla, går att åka på begagnade däck billigt, slänger upp hojen på ett släp som kostar några kr per år och mat äter man ändå.


Exakt en del tror att så fort man nämner bana så måste man tävla. Jag tycker personligen att åka bana är det roligaste och det är där man får använda hojen riktigt. Samt att man träffar en massa likasinnade mycket trevliga människor imellan passen :tummenupp

///Micke

Men vad är det du menar är snett? Att den med mindre risk ska betala mindre?
Jag tycker det är helt rimligt att den som utgör en mindre risk också ska ha en lägre premie. Man måste se det i ett större perspektiv. Rune utgör en liten andel av sin stora grupp, en grupp som är mindre riskbenägen och mindre drabbad av skador. Tvärtom är det för Pelle 22 år, som även om han kör på bana och har bättre utbildning,etc, utgör dels en större andel av sin grupp(eftersom den gruppen är mindre), dels har ett större riskbeteende i trafiken. För att ytterligare spä på kalkylen, om Rune klotar och blir en grönsak har han i genomsnitt ca 10 år kvar till döden , medan Pelle har nästan 60 år till döden. Under hela denna tid kostar Pelle pengar om han kraschar sönder sej själv. Helt plötsligt är hojreparationen endast promille av den verkliga skadekostnaden för gruppen 22-åringar-med-R1-09, medan Runes 4 krascher i gruppen 70-åringar-på-kromslädar fortfarande bara är en liten klick i mängden.

Jovisst blev det lite snett det jag försökte beskriva, men jag tycker varje individ borde granskas enskilt och få enskilda premier. Än som det är nu indelat i åldersgrupper och man drar en stor kam över en stor grupp.

det är synd att det blivit så sjuka priser så att de kommer utrota sporthojarna. Det är iofs inte bara FB man kan klandra då VV och Nollvision ligger med ständig påtryckning för att få bort sporthojarna ifrån gatan. Vilket de kommer lyckas med för om de kör denna höjnings taktiken innebär det att om 10 år till kommer en sporthoj kosta 340 000:- kr att försäkra vem har råd med det????

///Micke
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ofan då har jag läst fel i avtalet med mitt FB, Där menar de att den som har ekonomist intresse alltså den som har för intresse att bruka hojen ska stå som ägare inte vem som blir av med pengar.


///Micke

Är du döende eller vad händer i din hjärna?

Hur fan får du ekonomiskt intresse till brukande?

Exempel: en rik gubbe köper en sportbil till sitt golddiggerfnask, givetvis står han som ägare...

Enligt dig så är det fnasket som har ekonomiskt intresse eftersom hon har intresse att bruka bilen.....

Du får nog be någon läsa dina villkor litegranna..
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Rätt hoj

Anpassa ambitionsnivån till vad du har råd med.

Räcker pengarna till en 20 år gammal hojs försäkring så nöj dig med det.
Varför är det en rättighet att leva över sina tillgångar ?

En GSX-R 1100 från 86-88 kan köpas för lite pengar.
Och helförsäkras för 1500 kr helår

Kan man ha massor med kul med.

===
Jag hade en skadereglerare hos mig efter att en MC blivit påkörd i garaget va en bil. Han berättade att för nya R1:eek:r var statistiken:
Under ett år: 1/3 skadade så allvarligt att de lösts in
Är det konstigt att det kostar ? Med 1/3 skrotade hojjar så kan man förstå att premien hamnar runt ½ värdet på hojen, enbart för "vagnskadedelen"
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Och så var vi där igen... Har man bara helförsäkrat, då kan man ju köra som en idiot, man får ju iaf ut en ny hoj när man kraschar... Den skrotade hojen är väl för f@n minsta problemet om man plöjer ut i skogen i 200 blås, eller frontar bara för att man inte klarar av å hålla sig på sin väghalva?!

Vet inte hur du tolkade det jag skrev men förmodligen är det oerhört få som oavsett typ av försäkring tänker så lite på sin egen hälsa vid mc-körning att det påverkar kraschbenägenheten?

Vid korvkiosken kanske men knappast när du väl sitter på hojen och kör!

Vist satan är hojen det minsta problemet vid krasch! Men samtidigt skall man klara av att "bära kostnaderna" även om man INTE kraschar.

Att bara ha trafikförsäkring ger ju liksom negativa effekter även när hojen står parkerad och blir skadad alt. stulen och att köpa en båge för 100 000kr som sedan blir stulen/brinner upp och inte få ut ett öre när man är 22 år är inte en bra rekommendation!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Och så var vi där igen... Har man bara helförsäkrat, då kan man ju köra som en idiot, man får ju iaf ut en ny hoj när man kraschar... Den skrotade hojen är väl för f@n minsta problemet om man plöjer ut i skogen i 200 blås, eller frontar bara för att man inte klarar av å hålla sig på sin väghalva?!

Fan, nu missade jag 10sekundersgränsen :gråta :tungan

Mitt gnällande var om att om man bara har trafik, då måste man köra lugnt. Hade allt kört "lugnt", oavsett försäkring, så hade nog alla försäkringar varit lite billigare. :)

Kan man inte ändra sitt sätt inom rimliga gränser bara för att man har olika försäkringar?

Dvs. om jag kör lugnt när jag har helförsäkring kan jag då inte köra ännu säkrare om jag vill (ex. om jag har bara trafikförsäkring)?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top