Hur skall jag ha råd med försäkring?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
... :D:D

För var dag som går står det allt klarare att hoppet om sporthoj.com's medlemmar är bortom all räddning.

gl hf.

Hahah ja jag orkade inte ens svara honom.........var ska man börja liksom:gnissla

Så alla över 40 år har inget ekonomiskt intresse av att äga en sporthoj:va Fan en av de skönaste snubbarna jag åkt hoj med va 50 plus och körde Gsxr 1000 K5 så hur de ska kunna bevisa vems ekonomiska intresse som ligger i hojen har jag det mycket svårt att se dem bevisa om man motstrider dem.


///Micke

Skönt att du är ute och rattar runt gamlingar, men varför quota mig med svammel som inte har med saken att göra:va
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Fattar väl vem som helst att försäkringsbolagen blåser folk. Det är lite lustigt att premien alltid höjs varje år fastän hojen blir äldre och man varit skadefri. Skulle olyckorna minska skulle dom fortfarande höja premierna.

Ursäkta men IDIOT. Nämn NÅT som blir billigare för varje år? Mjölken och osten stiger oxå i pris liksom. Ja till och med verkstads/reservdels-kostnadern stiger också lite varje år, vilket SÅKLART försäkringsbolagen måste kompensera iform av lite lite högre premie varje år...

ALLT BLIR DYRARE VARJE ÅR, INTE BARA FÖRSÄKRINGSPREMIEN.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ursäkta men IDIOT. Nämn NÅT som blir billigare för varje år? Mjölken och osten stiger oxå i pris liksom. Ja till och med verkstads/reservdels-kostnadern stiger också lite varje år, vilket SÅKLART försäkringsbolagen måste kompensera iform av lite lite högre premie varje år...

ALLT BLIR DYRARE VARJE ÅR, INTE BARA FÖRSÄKRINGSPREMIEN.

Onödigt att kalla nån idiot! gör du det i verkliga livet också när du konvenerar men nån du inte känner?

Allt blir inte dyrare, inte i år i alla fall :tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
4.) Ett sista alternativ, som jag igentligen INTE rekommenderar, är att köra bara trafikförsäkrat och köra därefter!
Och så var vi där igen... Har man bara helförsäkrat, då kan man ju köra som en idiot, man får ju iaf ut en ny hoj när man kraschar... Den skrotade hojen är väl för f@n minsta problemet om man plöjer ut i skogen i 200 blås, eller frontar bara för att man inte klarar av å hålla sig på sin väghalva?!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och så var vi där igen... Har man bara helförsäkrat, då kan man ju köra som en idiot, man får ju iaf ut en ny hoj när man kraschar... Den skrotade hojen är väl för f@n minsta problemet om man plöjer ut i skogen i 200 blås, eller frontar bara för att man inte klarar av å hålla sig på sin väghalva?!



Fattar du inte hans inlägg eller fattar jag inte ditt:va

" trafikförsäkring & köra därefter dvs LUGNT"

Det var väl inget fel med det? Har du så bråttom att svara på varenda inlägg så du inte läser ordentligt? Svara inom 10 sek nu:)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Mnja, kanske gäller ditt F-Bolag, mitt säger att "Försäkringstagaren skall äga --->PengaIntresse<--- i försäkrad egendom". Och med det menar dom att har du t.ex bilen försäkrad hos dom skall du kunna styrka att du även har kvitto/alternativt avbetalningsplan/papper/bankstyrkelse på bilen/objektet.*

Men hallå, det är samma sak...

Onödigt att kalla nån idiot! gör du det i verkliga livet också när du konvenerar men nån du inte känner?

Allt blir inte dyrare, inte i år i alla fall :tungan


Ja det var faktiskt onödigt, läste igenom mitt inlägg nu och ser att det ser lite argt ut ;) sry för det, men jag ville få fram vad jag menade genom att betona vissa ord lite starkare än andra :gnissla

Och nej, tex bensinen har väl aldrig varit billigare!??! ;) men som regel vet ju du oxå att allt faktiskt blir dyrare....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fattar du inte hans inlägg eller fattar jag inte ditt:va

" trafikförsäkring & köra därefter dvs LUGNT"

Det var väl inget fel med det? Har du så bråttom att svara på varenda inlägg så du inte läser ordentligt? Svara inom 10 sek nu:)
Fan, nu missade jag 10sekundersgränsen :gråta :tungan

Mitt gnällande var om att om man bara har trafik, då måste man köra lugnt. Hade allt kört "lugnt", oavsett försäkring, så hade nog alla försäkringar varit lite billigare. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fan, nu missade jag 10sekundersgränsen :gråta :tungan

Mitt gnällande var om att om man bara har trafik, då måste man köra lugnt. Hade allt kört "lugnt", oavsett försäkring, så hade nog alla försäkringar varit lite billigare. :)


Då fattar jag.

Men det är ju nåt man säger bara.. " ingen försäkring, så kör lugnt..typ"
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Nu är det ju vagnskadedelen jag klagar på. Personskador ingår alltså inte här. För att göra det lite enklare kan vi dra bort trafikförsäkringen och bara titta på vagnskadeförsäkringen. Beräknade just pris på helförsäkring på Ferrari hos Trygghansa.

Vi jämför R1 -07 (värd ca 109 900 kr) med en Ferrari F430 Spider F1 (värd 1 895 000 kr).

Vagnskada R1 = ca 15 000 kr
Vagnskada Ferrari = 24 839 kr
Självrisk R1 = 6000 kr
Självrisk Ferrari = 3000 kr

Siffrorna är alltså endast för vagnskadeförsäkringen (alltså skador på fordonet). Trafik- och halvförsäkring är borträknat.

Boendeform i båda fallen är lägenhet.

Jag förstår att hojarna kraschar oftare, men det här går helt enkelt inte ihop. Även om jag kör som en pensionär med bilen (vilket jag tvivlar på att dom räknar med) så kan jag fortfarande få den repad, vandaliserad, bli påkörd etc etc. Och bara en liten skada på en sån bil lär ju kosta hiskeliga summor. Bara en repa i lacken går väl på 20 000 kr+.

Slår man ihop och kollar pris på hela försäkringen så blir R1:an några tusen dyrare än Ferrarin, men där kommer ju personskador in då också.

Totalt pris R1 = 39 996 kr
Totalt pris Ferrari = 36 327 kr

Statistik kanske?

Du missar en liten detalj, nämligen den enormt stora skillnaden i sannolikheterna att en olycka ska inträffa.

Jag känner personligen till exempel på en person som kraschat med sporthoj 5 gånger på en enda säsong (=5 utbetalningar från vagnskadedelen), varav om jag minns rätt blev inlösen 2 av gångerna. För detta betalade personen helförsäkring för ett halvår. Hur många helt olycksfria förare måste betala premie enbart för att finansiera denna persons vagnskadekostnader tror du???

Försök acceptera att hur man än vrider sig så har man rumpan där bak. Med många krascher blir premierna höga.

Bland de sportbilsägare jag känner är olyckor ovanliga, vilket jag inte direkt kan påstå i sporthojsbekantskapskretsen....

/Stefan M
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Du har så rätt! :tummenupp Folk anser att man kan köra som idioter, för blåser man av vägen å skrotar hojen så får man ju en ny av försäkringsbolaget, inga problem. Och just det verkar vara allt som räknas, man kan inte se något som helst samband mellan det å premierna, eller oroa sig för att man kanske blir dräglande grönsak själv, eller tom dör. Det finns aldrig med i beräkningarna, bara att man får en ny fin hoj av försäkringsbolaget. Synd bara att dom inte förstår att försäkringsbolagen inte bedriver välgörenhet för att dom tycker att det är så kul att unga killar ska få fortsätta köra sporthoj. :huvet


Finns säkert sådana med, Jag kör halvförsäkrat och pyntar för grejorna själv och ändå lägger jag ca 1500kr i månaden i premie.

Men det sjuka är att jag tycker inte de bara ska slå på sporthojsåkarna med höjda premier. Jag menar det är juh 1000-tals mc åkare som åker kromlok som fick sitt kort på "köpet" och ny när de är ca 70 år köpt sin första hoj en stor fet tung 1800cc som de knappt klarar gränsla pga diskbrock och höft brosk. varför ska rune 70år betala 1100kr hel/hel för när han förmodligen är en större fara för sig själv och allmenheten än en kille på 25-30år som åker bana otaliga ggr varje år har gått utbildning på att framföra hojen och har reflexer som inte ens går att jämföra med Runes 100sek reaktionsförmåga av att ens avgöra om det ska gå för honom eller om han ska skita ner sig.:)

har t.ex en gubbe på 56år här på jobbet som klotat sina alla sina 4lok varför ska han sitta i fika rummet och skryta med hur billigt det är för honom???:huvet

Inte undra på att folk börjar tröttna och skriva på päronen osv....

///Micke

... :D:D

För var dag som går står det allt klarare att hoppet om sporthoj.com's medlemmar är bortom all räddning.

gl hf.


Förmodligen så även siten sporthoj.com... :D


///Micke
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
varför ska rune 70år betala 1100kr hel/hel för när han förmodligen är en större fara för sig själv och allmenheten
///Micke


Fast det där "förmodligen" är inget man behöver gissa sig fram på...

Försäkringsbolagen har ju statistik framför sig när de sätter premier, så "förmodligen" är liksom inget de går på och "förmodligen" innebär det att du har fel bara. Sorry.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Hahah ja jag orkade inte ens svara honom.........var ska man börja liksom:gnissla



Skönt att du är ute och rattar runt gamlingar, men varför quota mig med svammel som inte har med saken att göra:va


Du skrev ett inlägg ang ekonomiskt intresse. Detta komenterade jag med att hur ska de kunna bedöma detta då en del äldre faktiskt åker sporthoj.

Javisst tror inte jag rattade runt honom utan tvärtom då han åkt sporthoj i ca 30år. Skulle förmodligen piska skiten ur de flesta här inne....:)


Men som sagt denna diskution ang försäkring hit och dit har juh varit uppe otaliga gånger innan och kommer säkert väckas igen så egentligen varför kommenterar jag ens skiten hehe :)

///Micke

Fast det där "förmodligen" är inget man behöver gissa sig fram på...

Försäkringsbolagen har ju statistik framför sig när de sätter premier, så "förmodligen" är liksom inget de går på och "förmodligen" innebär det att du har fel bara. Sorry.


Jag ville inte motvisa statistiken utan bara poängtera att det i många fall faktiskt kan visa fel en anning. Men tycker du det är rätt så är det juh din åsikt, men i mina ögon så tycker jag det känns helt skruvat att jag ska pröjsa 34 000kr för ett år och Rune 1100kr för ett år när han förmodligen är en sämre förare än mig. :)


///Micke
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du skrev ett inlägg ang ekonomiskt intresse. Detta komenterade jag med att hur ska de kunna bedöma detta då en del äldre faktiskt åker sporthoj.


///Micke


Ekonomiskt intresse avser ju helt enkelt vem som blir av med pengar om hojen kraschar, har inget med ålder att göra ÖHT..

Försäkringsbolagens metoder för att klargöra det ekonomiska lidandet är flera, varav ett av dem har jag beskrivit tidigare då jag vet ett fall.....som gick illa för killen tyvärr, och inte hans farsa.

Att en del äldre kör hoj är ju trevligt men irrelevant i frågan...

Jag ville inte motvisa statistiken utan bara poängtera att det i många fall faktiskt kan visa fel en anning. Men tycker du det är rätt så är det juh din åsikt, men i mina ögon så tycker jag det känns helt skruvat att jag ska pröjsa 34 000kr för ett år och Rune 1100kr för ett år när han förmodligen är en sämre förare än mig. :)


///Micke

Men likförbannat kostar Rune försäkringsbolagen mindre pengar tydligen...
 
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Fan vet vad man ska tro. För varje år som går blir hojen äldre och sjunker i värde. Alltså blir inlösenvärdet lägre för varje år som går. Av denna anledning skulle försäkringspremien sjunka för varje år. Å andra sidan torde reservdelar och verkstadstjänster bli dyrare för varje år varför premien för ”småskador” skulle öka. Vet inte hur det statistiskt ser ut avseende förhållande inlösen/reparation men klart är väl att ju lägre inlösenvärde en hoj har desto större risk/chans är det att det blir just fråga om inlösen och ej reparation. Detta avser enbart den egna hojen och således bara om man har helförsäkring.

I min premie ligger ju även en potentiell kostnad för att jag drar rakt in i en parkerad Lamborghini eller Konigseggen. Då ska min försäkring stå för kostnaden att reparera dessa ljuva åk. Har inte heller här någon statistik över förhållandet helförsäkrade singelolyckor/olyckor med skador på andra fordon men det är väl här den stora kostnadsmassan ligger.

Hur som helst är jag smärtsamt medveten om att jag är med och delar på kostnaden för många ”singelolyckor” och ”jag-saknar-helt-omdömes-krascher”.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag ville inte motvisa statistiken utan bara poängtera att det i många fall faktiskt kan visa fel en anning. Men tycker du det är rätt så är det juh din åsikt, men i mina ögon så tycker jag det känns helt skruvat att jag ska pröjsa 34 000kr för ett år och Rune 1100kr för ett år när han förmodligen är en sämre förare än mig. :)


///Micke

Du vill inte motvisa statistiken, bara tala om att den är fel?:D

"Känns" och "tycker" är ingenting som är relevant i sammanhanget. Det handlar om affärer. Lönar sej inte försäkringen så höjer man premien. Enkelt, eller hur?
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Ett annat sätt, som är mindre tyket/överlägset, är att helt enkelt fråga innan man svarar på den huvudsakliga frågan från trådskaparen stället!

Ditt svar var med andra ord inte till mycket hjälp för trådskaparten, alls! Gissa VARFÖR man ens skriver en fråga på ett öppet forum? För att få hjälp naturligtvis!

Tips:
Försök vara lite mer ödmjuk nästa gång så blir stämmningen rent allmänt bättre!

// Niklas

"Hur skall jag ha råd med försäkring?"
Jag svarade/kommenterade hur stackars pojken ska ha råd att köra sin mc.
Lite trött på den lata och inkompetenta stilen hos folk när man frågar sådana här frågor. Sedan kan jag erkänna att så mycket hjälp var det kanske inte förutom då att jag gav ett tips på billig mat. :)
Hur svårt ska det vara att gå igenom sin budget/ekonomi och sedan räkna på om man har råd att köra hoj eller inte.
Det andra har han ju frågat 2-3 ggr innan i andra trådar han skapat.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ville inte motvisa statistiken utan bara poängtera att det i många fall faktiskt kan visa fel en anning. Men tycker du det är rätt så är det juh din åsikt, men i mina ögon så tycker jag det känns helt skruvat att jag ska pröjsa 34 000kr för ett år och Rune 1100kr för ett år när han förmodligen är en sämre förare än mig. :)

Men likförbannat kostar Rune försäkringsbolagen mindre pengar tydligen...
Rune har inga som helst hävdelsebehov, han försöker inte köra ifrån allt å alla, sätta nya varvrekord på bulten eller försöka köra fortast på bana. Han kör inte 200 på slangen, han kör inte om i korsningar bara för att man får, han tränar inte stoppies vid rödljusen och han håller kanske inte så mycket på sin rätt. Han har dubbelt så lång trafikvana som många sporthojsåkares hela livslängd, han läser av trafiken istället för att glo på hastighetsmätarn, han behöver ju inte skryta om att han minsann höll 237kmh just där. Rune puttrar runt för att han gillar ljudet, gillar känslan och har inte bråttom.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Men likförbannat kostar Rune försäkringsbolagen mindre pengar tydligen...

Och det är ju inte så svårt att räkna ut det heller...........

"Kromslädarnas" kollektiv, alltså antalet försäkrade objekt i samma försäkringsklass
är fler.....så kostnaden blir mindre fördelat på alla.


Jag är inte det minsta förvånad över att premierna är i den nivån dom är.

Under det två första åren som Yamaha R1 såldes så "totalskadades"= inlöstes
MER än 50%...!
Totalt i klass 7= sporthojar så "totalskadades" nånstans 38%, minns ej exakt.

Varje person som blir så skadad att han/hon klassas som helinvalid beräknar
Fb kostnaden livslångt till mer än 10 000 000:-

Kent W
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Att det är så beror väl på att ersätta skador på fordon är relativt billigt.
Betala ut pengar för invaliditet och andra skador kostar hur mycket som helst!

Så egentligen är det nog inte så konstigt !

Det är den uppfattningen jag har fått iaf

Då har du haft otur när du tänkte till.

Helförsäkring = ersätter skador på fordonet som DU orsakat ex du blåser in i grannens bil och får då återställt din hoj och grannens bil
Halvförsäkring = ersätter brand glas stöld osv. ex bågen brinner blir stulen osv.
Trafik försäkring = skador på personer och tredje man. ex du blåser rakt in i grannens bil = de står skadelösa men din hoj får du själv reparera. men du och grannen får ut för sveda o värk.


Dvs det enda som skiljer mellan halv och hel är att om det är ditt fel (vad det nu än var) så får du ut även för hojen.

Det finns altså inget vettigt skäl till att en helförsäkring är så mkt dyrare än en halv. Dvs personskador ligger inte där.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top