hur reder man ut tankslapper/styrfrossa/vobbel?

• Thread starter Thread starter copse
  • Start date Start date
vad jag får höra/lära mig på körskolan, så ska man slå av på gasen och luta sig lite framåt för att få det att sluta, kanske hjälpa liite med bakbromsen för att sträcka ut hojen.

Det är totalfel!! Den som lär ut sådant ska inte vara körlärare!!
Sträcka ut hojen?? Den är gjord i stål och ibland i gjuten aluminium .. hur fan sträcker man ut en hoj med hjälp av friktionen mellan bakdäck och asfalten?

Jag fick 2 rejäla styrslag på min 660 efter att ha satt ner framhjulet snett. Ritade ormspår 15-20 meter o var grymt nära båda gångerna att flyga av.... Var oxå inne på din linje med styrdämpare ett tag......

Det slutade med att jag flyttade ner gaffelbenen så långt jag kunde i styrkronan... Fanns nån centimeter kvar att ge på...o det räckte. Hojen blev liiiite sävligare i styrningen , men hade inte en tendens till styrslag efter det. Kostar ca 5000 kr mindre än en styrdämpare..:)

Jag fick 2 rejäla styrslag på min 660 efter att ha satt ner framhjulet snett. Ritade ormspår 15-20 meter o var grymt nära båda gångerna att flyga av.... Var oxå inne på din linje med styrdämpare ett tag......

Det slutade med att jag flyttade ner gaffelbenen så långt jag kunde i styrkronan... Fanns nån centimeter kvar att ge på...o det räckte. Hojen blev liiiite sävligare i styrningen , men hade inte en tendens till styrslag efter det. Kostar ca 5000 kr mindre än en styrdämpare..:)

Tack för tipsen, ska kolla upp det där!

Det är totalfel!! Den som lär ut sådant ska inte vara körlärare!!
Sträcka ut hojen?? Den är gjord i stål och ibland i gjuten aluminium .. hur fan sträcker man ut en hoj med hjälp av friktionen mellan bakdäck och asfalten?

menar alltså att man "sträcker" ut hojen genom att öka trycket på framdäcket
med viktförflyttning på ett kontrollerat sätt.

pressar liksom ner framhjulet och på så sätt stabiliserar upp det hela..
men vägvärket kanske är helt ute och cyklar när de skriver att man ska göra så på teorin t.o.m ?

ska höra mig för med de andra lärarna också, finns kanske lite olika uppfattning om det där :va

menar alltså att man "sträcker" ut hojen genom att öka trycket på framdäcket
med viktförflyttning på ett kontrollerat sätt.

pressar liksom ner framhjulet och på så sätt stabiliserar upp det hela..
men vägvärket kanske är helt ute och cyklar när de skriver att man ska göra så på teorin t.o.m ?

ska höra mig för med de andra lärarna också, finns kanske lite olika uppfattning om det där :va

Jo jag förstod vad du menade, men det är fortfarande så att man inte ska lägga vikt på den del av hojen som är i obalans, i det här fallet framänden. Även om man bromsar med bakbromsen så lägger man över mer vikt på framhjulet och det får "mer att säga till om" när det gäller hojens uppförande.

Jo jag förstod vad du menade, men det är fortfarande så att man inte ska lägga vikt på den del av hojen som är i obalans, i det här fallet framänden. Även om man bromsar med bakbromsen så lägger man över mer vikt på framhjulet och det får "mer att säga till om" när det gäller hojens uppförande.

Teorin bakom "bakbromsen" är rätt, tanken är att man ansätter bakbromsen lite försiktigt för att sänka hojen, man skall även gasa en aning för att "räta ut" cykeln, dvs sänka bak och höja fram för att göra gaffelvinkeln flackare. Anledningen till att vobblet förvärras med att slå av gasen är ju att hojen sjunker fram och blir mer snabbstyrd. Lägger man sen dessutom på en förare som automatiskt nyper krampaktigt i styret och själv börjar vobbla, och dessutom överför vobblet till bakdelen av hojen så bakdelen med sin stora massa börjar vobbla, då har man problem:gnissla

Hemligheten med styrvobbel är att inte få vobbel, gasa och slå av mjukt, sitt rätt och håll fast dej med knän och underkropp, håll jättelöst i styret och låt hojen vara hoj, den är mycket bättre på det än vad vi som förare är, då får man inte problem.
Om (när) man väl får ett vobbel så har man gjort fel och då kan en styrdämpare vara räddningen, om den inte är för hårt ansatt så att den i sej överför pendligen till bakdelen av hojen, då blir det jobbigt.
När pendligen börjar skall man nypa åt med knäna och hålla jättelöst i styret, bara följa med, då rätar hojen upp sej automatiskt. 2-hjulingar är självstabiliserande så länge det inte sitter en klump bakom styret och förhindrar det...:tummenupp

Det här kan bara tränas fram, att som körskolorna lägga fram en "checklista" med åtgärder är bara dumt även om det är rätt i teorin, när överlevnadsreaktionen "kramphåll i styret" träder in så tänker man inte längre, då är man en grottmänniska...

vad jag får höra/lära mig på körskolan, så ska man slå av på gasen och luta sig lite framåt för att få det att sluta, kanske hjälpa liite med bakbromsen för att sträcka ut hojen.

En del av dagens MC-utbildning verkar kvar på 70-talet.

Tipset härstammar från 70/tidigt 80-tal när motorn var stark och ramen svag (typ Kawasaki H2) . Då började hojen vobbla eftersom vissa hastigheter skapade resonans i den som bara växte och växte. Att luta sig framåt för att förändra tyngdpunken gjorde att man förändrade resonansfrekvensen och då försvann vobblet. Att minska hastigheten gjorde att man förflyttade hojens vibrationer från resonansfrekvensen vilket också minskade vobblet.

Dagens hojar är dimensionerade så att de har ingen resonans att tala om inom de hastigeter som den kan prestera. Allt introducerat vobbel självdör om hojen får sköta sig själv. Att parera med styret kan dock göra så att föraren blir en "systemet" och med det skapa resonans som inte självdör utan som blir bara starka med tiden tills hojen kastas omkull. (Ungefär vad som inträffade vid en av JAS.krascherna där pilotens roderutslag och styrsystemet kom i motfas - hojen är som planet med styrsystem och piloten är du).

Så rent teoretiskt betyder det att nedslagsvobbel försvinner av sig själv så länge du inte försöker veta bättre än hojen och parera med styret. Håll dig kvar på hojen med benen och slappna av i armarna. Att sedan att försöka göra detta i praktiken när styret smattrar mellan styrstopparna är en helt annan sak.

En del av dagens MC-utbildning verkar kvar på 70-talet.

Tipset härstammar från 70/tidigt 80-tal när motorn var stark och ramen svag (typ Kawasaki H2) . Då började hojen vobbla eftersom vissa hastigheter skapade resonans i den som bara växte och växte. Att luta sig framåt för att förändra tyngdpunken gjorde att man förändrade resonansfrekvensen och då försvann vobblet. Att minska hastigheten gjorde att man förflyttade hojens vibrationer från resonansfrekvensen vilket också minskade vobblet...

Lite OT-teknik här men iallafall:

Som tmp skriver så byggdes hojarna för att självsvänga i en annan hastighet, man försökte få den nödvändiga resonansen att infalla i så höga farter att hojen inte nådde dit. Med tiden så slets styr- sving- och hjullager, metallen mattades i ramar, hojen trimmades i vissa fall osv och då sjönk frekvensen ner till farter som hojen kom upp i och styrfrossan var ett faktum. En modern hoj har sin självsvängningsrsonans kring 70 knutar, och då märks det inte eftersom vi håller emot automatiskt. Om man testar en lång cykel med lite klenare ram och brett styre, t ex en Transalp så kan man släppa styret i 100 knutar, när farten närmar sej 80 så börjar hojen att självsvänga och det mattas sedan av i 50 knutar eller däromkring...

Tyvärr så är som sagt körskolorna i många fall (inte alla) kvar i det här tänket...

Teorin bakom "bakbromsen" är rätt, tanken är att man ansätter bakbromsen lite försiktigt för att sänka hojen,...

Om man sänker eller höjer hojen beror på hur caliper och reaktionsstag till den eller bromsskivan sitter. Det kan också höja hojen ...

Skit samma, det viktiga är att inte slå av gasen eller bromsa med handbromsen för då är man riktigt rökt ...

Vid normal körning får man inte vobbel på en nyare hoj ... det är först när man börjar provocera den som man råkar ut för detta. Kör man så aktivt så får man acceptera att det ibland uppstår oplanerade situationer :)

En modern hoj har sin självsvängningsrsonans kring 70 knutar, och då märks det inte eftersom vi håller emot automatiskt....

Hmmm ... det har jag inte märkt. När jag är ute och kör och närmar mig nån by så brukar jag släppa styret, räta på ryggen och motorbromsa in i byn ...

Det innebär att jag går från ca 150 km/h ner till 50 km/h utan att hålla i styret och den är hur stabil som helst ... under 50 är det svårt att hålla en snygg och kontrollerad linje, men det är bristen på tröghetsmoment, inte obalans ...
Kanske min hoj körs överkritiskt från 5 km/h? :tummenupp

Last edited:
Om man sänker eller höjer hojen beror på hur caliper och reaktionsstag till den eller bromsskivan sitter. Det kan också höja hojen ...

Skit samma, det viktiga är att inte slå av gasen eller bromsa med handbromsen för då är man riktigt rökt ...

Vid normal körning får man inte vobbel på en nyare hoj ... det är först när man börjar provocera den som man råkar ut för detta. Kör man så aktivt så får man acceptera att det ibland uppstår oplanerade situationer :)

Hmmm ... det har jag inte märkt. När jag är ute och kör och närmar mig nån by så brukar jag släppa styret, räta på ryggen och motorbromsa in i byn ...

Det innebär att jag går från ca 150 km/h ner till 50 km/h utan att hålla i styret och den är hur stabil som helst ... under 50 är det svårt att hålla en snygg och kontrollerad linje, men det är bristen på tröghetsmoment, inte obalans ...
Kanske min hoj körs överkritiskt från 5 km/h? :tummenupp

Du har ingen Transalp va?:)

Det där med att "sänka" hojen är ju som sagt en gammal teori, det är ju samma idé som när man skall bromsa optimalt att man ansätter bakbromsen precis innan frambromsen, hojen skall då "sätta" sej en aning. Ingen av teorierna fungerar mej veterligt på en modern sporthoj...

Släppa taget om styret vid en häftig tankslapper? Vad pratar ni om era övermänniskor? Styret slås ju loss från händerna fortare än man hinner tänka "O"

Släppa taget om styret vid en häftig tankslapper? Vad pratar ni om era övermänniskor? Styret slås ju loss från händerna fortare än man hinner tänka "O"

Att släppa är ju iofs rätt men det är nog ingen som fixar det. Det jag talar om är att från första början hålla löst, då får du inga tankslappers. Om du ändå får en så får du inte knipa åt utan fortsätta att hålla löst.

Det jag menar (och förmodligen Niklas också) är att man ska hålla i styret och följa med och undvika att lägga nån motkraft.
Det behöver man inte vara övermänniska för ... jag har haft fler tankslappers än de flesta har haft julaftnar, men bara vurpat en gång pga det ...

Det KAN sluta mindre bra ....

http://www.bike.se/content/1925/

Last edited:
Mycket bra förklarat, dock så faller nog hojen jag övar på hemma inte riktigt in i kategorin "modern" :D , 85:a modell ånglok, får brottas lite ibland, men nog den absolut skönaste hojen för mig att åka med. (för min ekonomi iaf)

Edit:

Dock måste jag bara påpeka att frågan kom upp i teoriprovet i fredags, och i all litteratur (utom i den där norska översatta) så står det enligt den gamla metoden :rolleyes: ..
Byråkraterna är väl inte så uppdaterade kan tänkas.

Last edited:
Det jag menar (och förmodligen Niklas också) är att man ska hålla i styret och följa med och undvika att lägga nån motkraft.
Det behöver man inte vara övermänniska för ... jag har haft fler tankslappers än de flesta har haft julaftnar, men bara vurpat en gång pga det ...

Det KAN sluta mindre bra ....

http://www.bike.se/content/1925/

Håller med föregående talare...på alla punkter:tummenupp

Det man ofta ser, speciellt på tävlingar är när ett riktigt fett styrfladder kastar av föraren, och så fort föraren har lämnat hojen blir den stabil som ett ånglok och går rakt fram, det säjer det mesta:)

Dock måste jag bara påpeka att frågan kom upp i teoriprovet i fredags, och i all litteratur (utom i den där norska översatta) så står det enligt den gamla metoden :rolleyes: ..
Byråkraterna är väl inte så uppdaterade kan tänkas.

Nope, det är dom inte, den norska "Full Kontroll" borde fler läsa...speciellt byråkrater.

Last edited:
Hur ska man göra för att motverka detta? Eller iaf vara beredd på det? Typ bromsa med bakbromsen har jag hört nån snackat om, ska man gasa på när man märker att det börjar vobbla lite.

Nån som har några bra tips?

Just ja, hojjen är en KTM 660
Vrid på bara så ger det sig som nog sa,,,,,,,, och var beredd på att broms klossarna fram kan slå till baka kolvarna i oken.
Hände mej på mantorp förra sommaren, fika tokvobbel ut på lång rakan och när jag skulle bromsa så var det noll :confused: på första trycket i handtag, det var typ ännu ruggigare en vobblet, 220 och ingen broms brrrrr

STYRDÄMPARE!!!!!

viktigt att tänka på när man installerar en styrdämpare är att den inte ska märkas när du använder hojjen som vanligt! När du svänger försiktigt vid stillatående eller i fart ska det inte va trögt!

Sätter man styrdämparen för hårt slutar hojen hålla rak kurs mycket tidigare än vid 50. Sitter man och sover kan det bli otrevligt, stadig kurva mot vägkanten när det borde gå rakt fram.

Visst är det så, men en bra dämpare behöver man inte sätta hårt eftersom det ligger i en ideal dämpares natur att kraften den ger är proportionell mot hastigheten. Dvs, långsamma rörelser - mycket låga motkrafter, snabba rörelser - höga motkrafter

När gaffel/hjul slår hårt från sida till sida flexar hela konstruktionen. Bromskivorna kan då slå in kolvarna i bromsoken så mycket att man får pumpa ett par gånger med bromshandtaget innan beläggen får kontakt med skivan igen.
Aha.. ja så måste det ju vara, tack för infon:tummenupp

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back