hur reder man ut tankslapper/styrfrossa/vobbel?

• Thread starter Thread starter copse
  • Start date Start date

copse

Guest
Hur ska man göra för att motverka detta? Eller iaf vara beredd på det? Typ bromsa med bakbromsen har jag hört nån snackat om, ska man gasa på när man märker att det börjar vobbla lite.

Nån som har några bra tips?

Just ja, hojjen är en KTM 660

Last edited:
ska man gasa på när man märker att det börjar vobbla lite.
Det borde väl vara den enda lösning som nästan garanterat fungerar. Upp med hjulet igen så att orsaken till slagen försvinner. :tummenupp

Sen hur vettigt (eller ens möjligt) det är går jag inte in på, när det handlar om att vara beredd borde du kanske vara det varenda gång? Så du slipper sätta ner på kantiga ställen eller med hjulet snett....

Last edited:
Det borde väl vara den enda lösning som nästan garanterat fungerar. Upp med hjulet igen så att orsaken till slagen försvinner. :tummenupp

Sen hur vettigt (eller ens möjligt) det är går jag inte in på, när det handlar om att vara beredd borde du kanske vara det varenda gång? Så du slipper sätta ner på kantiga ställen eller med hjulet snett....

Fast bakhjulet kastar ju fram och tillbaka så det är väl knappast lätt att dra upp den på slangen igen när bakhjulet far hursomhelst?

Styrdämpare is the shit! Många snuskiga situationer har retts upp pga den!

Är du en uiilare så är styrdämpare i princip obligatoriskt.

Ang vad man ska göra vid vobbel.. Gasa eller använda bakbromsen är mina tips. INTE frambromsen!

Hjälper det när "skadan är skedd" eller är det endast för att undvika att få vobbel från första början?

Styrdämparen dämpar utslagen från styret så du inte får vobbel överhuvud taget. Slag kan du fortfarande få men de blir till 99% inte så kraftiga att situationen blir farlig.

Last edited:
Aha, det här med styrdämpare verkar ju snillrikt!

Hur funkar det? Finns det till Motarder? KTM 660

Fast bakhjulet kastar ju fram och tillbaka så det är väl knappast lätt att dra upp den på slangen igen när bakhjulet far hursomhelst?
Om bakhjulet kastar fram och tillbaka hur som helst pga styrslag är det läge att släppa sitt krampaktiga tag om styret så man inte fortplantar slagen till resten av hojen så mycket. Men visst, det är ju inte "bara" att lösa ett vilt slående styre, speciellt inte genom att dra upp den igen :rolleyes:

Styrdämpare är nog en vettig lösning däremot, precis som fler tipsat om. Det finns fästen till nästan varenda hoj och finns det inte brukar det gå bra med slängklämmor och universalfästen.

Aha, det här med styrdämpare verkar ju snillrikt!

Hur funkar det? Finns det till Motarder? KTM 660

har sett öhlinare till motarder, sett på bild på en KTM och en husa,

gå in på www.enduromx.com å hör med grabbarna där. de vet vart du får tag på saker å ting till din KTM.

Saxat ut enduromx.com

"måste erkänna att ktm hojarna inte e världens mest stabila hojar o styrdämpare gör underverk. "

Last edited:
Såg en gammal annons till en 525a. 5000kr nypris på öhlins styrdämpare :eek:

men du måste ju inte köpa en öhlinare? :) finns ju andra märken :)
när jag hade Husan 2004 hade jag funderingar på styrdämpare å de va hyffsat nytt till motard då, så de borde finnas styrdämpare från andra tillverkare idag :)

Du kan ju börja med o sätta ner framhjulet rakt.. ALLTID.
Bakhjulet åker väl åndå inte fram o tillbaka, d e framhjulet som gör dom suspekta orm spåren i backen som brukar bli vid tokvobbel, eller har ja fel??
Har själv fått tokvobbel på Duken efter att ha satt ner framhjulet snett, låg nå skit på marken som ja konsentrerade mej på o missa, hade dock turen att "råka" peta ner växelföraren när fötterna fladdra fram o tillbaka så hojen motorbromsa som satan, då slutade det o vobbla, det skumma va att frambromsen hade tappat all bromsverkan precis efteråt, d va bara o åka hem o byta kallingar:tummenupp

Enda gångerna jag får vobbel är när jag sätter ner framhjulet i hög fart (110-120), och fegar ner med hjulet. Då kan det bli lite väl spännande ibland. Men är man bestämd och trycker till lite så får inte jag några vobblingar iaf.

Har fått någon gång i låg fart också, men då har det varit för att jag har åkt så långt och sakta att framhjulet slutat snurra. Då får man vara extra bestämd.

En XR 600 med crossdäck kör jag för övrigt..

Men en styrdämpare är nog inte helt fel, för att vara på den säkra sidan.

Det låter ju som om styrdämpare är en bra grej, men man ser sällan motarder med styrdämpare. Finns det några nackdelar med att montera en styrdämpare?
Har förstått att man kan ställa hårdheten på vissa. Ställer man den för hårt antar jag att det kan bli svårkört och kanske tom farligt om man inte är van?
Ställer man den för mjukt så kanske den inte gör sitt jobb när det väl behövs?
Säg att man kör på bakhjulet och sätter ner den snett och man får ett fetkast och den börjar vobbla kraftigt, då krävs det väl nästan att den är hårt ställd från början för att det ska hjälpa?

vad jag får höra/lära mig på körskolan, så ska man slå av på gasen och luta sig lite framåt för att få det att sluta, kanske hjälpa liite med bakbromsen för att sträcka ut hojen.

Är detta helt fel då? :va

Funkade helt perfa när jag fick ett wobbel häromdan , iofs inte i samband med slangning, men ändå..

Last edited:
Styrdämpare är bra, för att inte säga nödvändigt om man vill köra lite aktivt.
Om man får framhjulsvobbel så är det två saker man inte ska göra!

1) Försök inte hålla emot hårt och häva vobblet med armstryrkan. Man hamnar ofelbart ur fas och kan då förvärra vobblet. Håll kvar i styret, men låt det vobbla färdigt.

2) Släpp INTE av gasen. Gör man det så läggs mer tyngd på framhjulet och vobblet sprider sig till hela hojen. I fall med rejält vobbel så blir man avkastad om man släpper gasen. Kolla på MotoGP-killarna; inte fan släpper de gasen när det vobblar. De håller inte kvar för att de är "tuffa boys" utan för att om de släpper gasen så hamnar de i backen.

De flesta moderna hojar rätar upp sig själva (ja, utom glidarhojar förstås) om man ger lite mer gas, med böjda armar håller stadigt i styret utan att lägga på extra kraft och sitter upprätt på hojen. Har man styrdämpare så har vobblet som regel slutat innan man hinner fundera på vad man måste göra :)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back