Hur räknar egentligen försäkringsbolagen?

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Har kollat på försäkringar på hojar jag vill ha och på min egen hoj (Thundercat) och måste säga att jag är helt konfunderad.. Kollade först upp en 2007 Daytona 675 och där var länsförsäkringar billigast på 29000kr per år(!) så kollade även upp Yamaha R6 (2004) och R1(2005) och fick ett pris om 14000 på R6an och ca 9000 för R1an vilket bara är 500 mer än jag betalar för min hoj! :tummenupp

Känns helt ologiskt att R1 ska vara billigare än R6 och att Daytonan dubbelt så dyr som R6.. Räknar dom på hur många % av en modells population som har kraschat utöver vikt/effekt och ålder på förare eller är det så att det går efter vad modellen heter så att det blir dyrare med ett häftigt modellnamn? :va

Och Thundercaten måste ju vare hemskt farlig när vissa inte velade försäkra den och att den var dyrare än R1 på vissa bolag :)
 
intäkter vs utgifter räknar de, ganska simpelt
 
Första generationen R1, 2/3-dels bortfall och premien satt därefter=ingen ung/fattig hade råd att försäkra de senare=färre mos=sjunkande premie=fler har råd=fler mos=högre premie=......osv.

Du har valt modeller som är i sin topp eller dal i sin försäkringslivscykel, sen, att yammaförare är ett lite vassare släkte är ju ingen hemlighet. :D
 
Försök att förklara varför en CB1000R -14 har dyrare försäkring än en Kawasaki Z1000 -14 :rolleyes:?
Och detta hos Bilsport & MC, ett bolag som egentligen ska kunna sånt här.
CB1000R har ju ett R i beteckningen och då blir den automatiskt dyrare trots mindre hästar och högre vikt.
 
Att Yamaha förare är lite bättre är ju en allmän sanning men tror tyvärr inte att det är något som försäkringsbolag tar i beaktande(Enligt säker källa så är det tyvärr inget damerna heller tar i beaktande). Tycker försäkringsbolagen skulle bli bättre på att veta vad de försäkrar istället för att kolla efter R eller att premierna baseras delvis på föraren och dens skadestatistik istället för enbart hojen, är trots allt föraren som klotar hojen och inte hojen som klotar föraren :) Läste även någonstans att 15% av trafikanterna står för 50% av alla skador/olyckor.

I vilket fall så blev valet av ersättare till Thundertwaten rätt enkelt, R1an är snygg, billig att försäkra och lite läskig men bäst av allt så är det en Yamaha :tummenupp
 
Försök att förklara varför en CB1000R -14 har dyrare försäkring än en Kawasaki Z1000 -14 :rolleyes:?
Och detta hos Bilsport & MC, ett bolag som egentligen ska kunna sånt här.
CB1000R har ju ett R i beteckningen och då blir den automatiskt dyrare trots mindre hästar och högre vikt.

Jag gissar att Honda har mycket dyrare reparationskostnader/reservdelspriser än Kawasaki. Det ju försäkringsskadorna som MC-firmorna och försäkringsbolagen lever på. Men försäkringsbolagen måste ju se vad reparationerna kostar beroende på MC-fabrikat.
 
Tycker försäkringsbolagen skulle bli bättre på att veta vad de försäkrar istället för att kolla efter R eller att premierna baseras delvis på föraren och dens skadestatistik istället för enbart hojen, är trots allt föraren som klotar hojen och inte hojen som klotar föraren :) Läste även någonstans att 15% av trafikanterna står för 50% av alla skador/olyckor.

Men är det inte det de gör? Sporthojsförare leker räserförare på väg och bana = klotar ofta = dyr försäkring = vettigt. Tycker jag.
 
Helt övertygad att de tar så mkt betalat de kan, oavsett. Något annat hade varit konstigt. Den ena typen av hoj betalar för en annan. Marknaden (vi) betalar o reglerar priset.
Kostnaden för våra personliga skador sker via skattemedel i slutändan.

Finns ingen logiskt förklaring att det är vagnskade delen (helförsäkring) som ökat mest, när jag flyttar från landet till staden. Vi kör på samma vägar. Stöld delen borde det vara skillnad på kanske.

Hm heter det nyttja eller utnyttjar försäkringen?
 
Jaa det är ett riktigt mysterium det där med försäkringar. Intressant pris du fått på thundercaten. Jag betalade 238kr/mån för min, helförsäkrad. Dock var det en 97a så den var ju 4 år äldre än din - dock helt exakt samma modell vad jag vet? Dessutom var jag 23 bast och bodde i centrala gbg när jag hade den. Intressant som sagt..
 
I syd Europa är det 6 månader längre säsong, lägre utbildade förare, 32% mindre i pålagd skatt på trafikförsäkringen och ändå totalt sett betydligt billigare än i Sverige:va
 
Jag flyttade 150 m inom samma bostadsrättsförening. Hojen stod kvar i samma hojförråd (i föreningens lokaler). Ändå höjdes försäkringen ty jag flyttade adressmässigt närmare stöldepicentrum.

(I normala fall hade jag sagt upp försäkringen p.g.a stelbentheten i det beskedet men just då hittade jag inget annat bolag som ens var i närheten prismässigt)
 
Jag flyttade 150 m inom samma bostadsrättsförening. Hojen stod kvar i samma hojförråd (i föreningens lokaler). Ändå höjdes försäkringen ty jag flyttade adressmässigt närmare stöldepicentrum.

(I normala fall hade jag sagt upp försäkringen p.g.a stelbentheten i det beskedet men just då hittade jag inget annat bolag som ens var i närheten prismässigt)

Har du bara halv? Eller hur vet du att det var just som stöld ökade?
 
Försök att förklara varför en CB1000R -14 har dyrare försäkring än en Kawasaki Z1000 -14 :rolleyes:?

Busenkelt.

- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte kunden då han tjööpte hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte tjuven då han snodde hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte försäkringsbolaget då de satte priset.
 
Kruxet med försäkringar är ju att produkten bygger på att försöka förutse det som inte har hänt (än). Hela den osäkerheten borgar ju för att prissättning kommer vara svåranalyserad.

Om bolaget t ex delar in försäkringar i klasser om hojtyp och geografi, så kan iaf jag tänka mig att när det kommer nån och vill teckna försäkring för en hojtyp i ett område med dåligt statistiskt underlag så åker priset upp "just in case".

Bolagen vill ju att alla försäkringstagare över tid ska bära sina egna kostnader, plus ge en vinst till bolaget naturligtvis.

Problemet är väl att sporthojsförsäkringar generellt sett inte bär sig över tid.
 
I syd Europa är det 6 månader längre säsong, lägre utbildade förare, 32% mindre i pålagd skatt på trafikförsäkringen och ändå totalt sett betydligt billigare än i Sverige:va

i Syd europa "Polen" betalar jag 450kr / år i trafikförsäkring på en GSXR 750 K8 :) och här kör de som… jag längtar till sverige helt enkelt :huvet
 
Busenkelt.

- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte kunden då han tjööpte hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte tjuven då han snodde hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte försäkringsbolaget då de satte priset.

Då kan du busenkelt förklara varför ZX-10R har dyrare försäkring än Yamaha R1?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top