Hur ofta går en helt ny hoj sönder ?

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Tja som topic lyder, hur ofta tror ni en helt ny fabrikshoj pajjar inom loppet av en säsong, är det jävligt vanligt eller är det väldigt ovanligt eller lagom ? :D Ska tjacka hoj snart så därför undrar jag då jag ska köpa gråimporterad hoj :tuttar
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det den allra nyaste modellen så kan de vara barnsjukdomar ibland.

Men annars så är det väldigt sällan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det beror också på vad det är för hoj, hur den körs och vad som menas med sönder.

Motorbromsa en gång för mycket med en ny 2t cross och den kan nypa eller skära t.ex.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det beror också på vad det är för hoj, hur den körs och vad som menas med sönder.
Precis. Är "gå sönder" ett totalhaveri eller är det ett mindre garantiärende?

Mindre garantiärenden kan ju alltid inträffa, men är inte så extremt vanligt ändå. Totalhaverier är mycket ovanligt om man inte plågar hojen på något extremt vis (kör den på varvstoppet helt utan olja eller så).
 

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Jag kommer köra riktigt försiktigt och allt sånt, men det är just små garanti grejjer man inte vill ska hända då bikeport ligger ca 30 mil därifrån jag bor så inte kul att åka dit för att laga nånting litet...
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Alla hojar är individer, och alla hojar går att misshandla sönder, eller få att hålla tiotusentals mil med lite kärlek och underhåll.

what he said :fakta

sen beror det ju också lite vad som menas med "sönder"...
"sönder för mig är ett totalhaveri av motor/vxl-låda eller dylikt....
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är ju en Honda, tror inte du lär räkna med något alls direkt.

Jag har en 8 år gammal år som jag haft i över 1 år och 1000 mil som gått snart 3000 mil totalt, inte ett fel har jag haft. Lika så när jag hade en 2 år gammal hoj, körde 1000 mil inte ett fel och det har bådavarit Skramlaha..Sen har jag haft en Cbr 929 som krånglade som tusan, med en det ena en det andra under 1500 mil

Nu förutsätter jag du menar ALLVARLIGA fel och inte om en glödlampa går sönder, eller om du slitit ut bromsbelägg eller däcken tagit slut alltså servicerelaterade saker.

Sen kan ju en ny hoj ha vissa inkörningssaker som behövs ses över, efterdra lite och kontrollera, men det har man 1:a servicen för, även om du gråimporterat.
 
Last edited:

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Tack för svaren, det känns genast lite mer safe : ) Slipper lägga ut 12.000kr extra bara för att köpa den i sthlm, och nära till butik..
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
12 gånger och ingen garanti hade man på fabriksnya hojen, j*vla tävlingshojar :arsele
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Tack för svaren, det känns genast lite mer safe : ) Slipper lägga ut 12.000kr extra bara för att köpa den i sthlm, och nära till butik..

Ring till Honda city, mc hörnan(södertälje) och mc varuhuset och ställ dom mot varandra. Till slut får du nog en deal som inte är så långt ifrån bikeport. Skilde ca 2k för mig efter ett tag och då slapp jag åka 60mil i onödan och har 20min till honda ifall nåt brakar istället för 30mil.

Det är enbart 2 år som honda har på sin "världsgaranti" och dom andra 3 åren är handlare som erbjuder. Efter 2 år så måste din nya hoj till hudik isånafall.

Angående CBR600F så är det ju en Hornet 2007 med kåpor och lär vara problemfri. Aldrig hört någon som haft problem. Förstår dock inte hur man kan använda mätarna på dagtid då dom var halvt omöjliga att se i solljus
 

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Ring till Honda city, mc hörnan(södertälje) och mc varuhuset och ställ dom mot varandra. Till slut får du nog en deal som inte är så långt ifrån bikeport. Skilde ca 2k för mig efter ett tag och då slapp jag åka 60mil i onödan och har 20min till honda ifall nåt brakar istället för 30mil.

Det är enbart 2 år som honda har på sin "världsgaranti" och dom andra 3 åren är handlare som erbjuder. Efter 2 år så måste din nya hoj till hudik isånafall.

Angående CBR600F så är det ju en Hornet 2007 med kåpor och lär vara problemfri. Aldrig hört någon som haft problem. Förstår dock inte hur man kan använda mätarna på dagtid då dom var halvt omöjliga att se i solljus

var hos Mcvaruhuset frågade om dom kunde sänka till 98.000 istället för 104.500 men det gick inte, han verkade inte super sugen på att sälja hojen heller, vette fan asså, så jävla bra kan det ju inte gå för mc företagen :D Han kunde erbjuda mig en hjälm pluss ett lås om jag köpte den för max priset. Men honda i södertälje är det helt klart värt att prova med oxå.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
var hos Mcvaruhuset frågade om dom kunde sänka till 98.000 istället för 104.500 men det gick inte, han verkade inte super sugen på att sälja hojen heller, vette fan asså, så jävla bra kan det ju inte gå för mc företagen :D Han kunde erbjuda mig en hjälm pluss ett lås om jag köpte den för max priset. Men honda i södertälje är det helt klart värt att prova med oxå.

mc varuhuset gav mig sämst deal med. Testa med mc-hörnan och honda city. Det är alltid värt att ringa runt innan man bestämmer sig oavsett. Är det sämre så struntar man bara i det.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det är ju en Honda, tror inte du lär räkna med något alls direkt.

Jag har en 8 år gammal år som jag haft i över 1 år och 1000 mil som gått snart 3000 mil totalt, inte ett fel har jag haft. Lika så när jag hade en 2 år gammal hoj, körde 1000 mil inte ett fel och det har bådavarit Skramlaha..Sen har jag haft en Cbr 929 som krånglade som tusan, med en det ena en det andra under 1500 mil

kanske beror på att har man en "skramlaha" så får man fylla på olja hela tiden så man har ju ALLTID "fresh" olja i hojen :tummenupp:D


mvh.T
 

manneman

Guest
Tjöp en XT 660 så slipper du bry dig!
Yammas slitstarkaste motor alla kategorier och förmodligen MC-världens motsvarighet till en Volvo B18, totalt omöjligt att ta död på den även under extrema förhållanden!
Lyckas du får du en kaka som vi brukar säga! :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top