Hur ofta byter ny skyddsutrustning

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
//RR »

Safety kit saved my life says Guy Martin
Guy Martin say he 'got off lightly' in his massive 2010 Isle of Man TT crash because of the leathers and safety kit he was wearing.
Safety equipment saved Guy Martin from more serious injury in his high speed 2010 Isle of Man TT crash, the popular road racer says.

Safety equipment maker Dainese has released images of the leathers and kit Martin was wearing when he suffered his horrific crash on lap three of the 2010 Senior TT.

He says the pictures show how well his equipment held up in the 170mph smash, and believes without his chest and back protectors he could have been killed.

The 29-year-old was battling for the lead when he lost control at Ballagarey. His Wilson Craig Honda Superbike smashed into a hedge and burst into flames, bringing out a red flag while firefighters came onto the course to put out the blaze.

The Kirmington star bounced down the road and slid through the flames. Despite initial fears he had sustained grave injuries it was soon revealed he had escaped with bruised lungs and minor fractures to his upper spine.

Martin was discharged from Noble's Hospital in the Isle of Man within days and returned home to continue his recovery. Within a week of the crash he was already talking about ac comeback and has targeted the Isle of Man's Southern 100, which starts on July 12, for his return to racing.

He is determined to defend his championship title around the 4.25-mile Billown circuit, but will be guided by medical advice.

Looking at the images released by Dainese, Martin said:

“I've only been wearing a chest protector for about a year and a half, but I'll tell you what, I'd not be here if I'd not been wearing it. I mean, I punctured a lung with it in, imagine if I'd not been using it.”

“Then there's my back protector - the impact was that hard I've still got bruising on my back that matches the line of the back protector. I've broken two vertebrae with it in. It doesn't bear thinking what would have happened if I'd not been wearing the armour.”

He added:

“We're talking about a 170mph crash. I'd say I got off lightly. The leathers never wore through – it's just the heat that's caused the abrasions.”

“Considering the speed of the crash, the helmet was in pretty good shape, though it's scuffed from every angle where I was rolling around!”

“I've got no marks on my hands at all, and my boots were perfect too.”

He also confirmed he wasn't using Dainese's revolutionary airbag system, which he has been helping the Italian company developed for race and road use.

However, Martin said the information gathered during the crash will help develop the D-Air system even more.

He said:

“I wasn't using the D-Air airbag system, but I was carrying a computer in the hump. It had GPS and was logging acceleration to get some more data before we use the airbag system on the roads.”//

Byts det 1ggr /år 2ggr eller har vissa sina ställ och skydd flera år?

så länge stället sitter bra och skyddar så ser jag ingen anledning till att byta , det är ju trots allt en ganska stor kostnad

så länge stället sitter bra och skyddar så ser jag ingen anledning till att byta , det är ju trots allt en ganska stor kostnad

Utvecklingen av bättre skydd går ju med raketfart just nu, skall man ligga på topp eller "det fungerade för 3 år sen går väl bra i år med?"

Utvecklingen av bättre skydd går ju med raketfart just nu, skall man ligga på topp eller "det fungerade för 3 år sen går väl bra i år med?"

mjaa så viktigt är det nog inte , där handlar det mer om att vara ju i topp eller helt enkelt ha råd, har en polare som krashade för ett tag sen , stället har han redan sedan förut varit i backen med så det var inte världens vackraste , ryggskyddet en dainese wave har några år på nacken , men räddade hans rygg.

så köpte du bra grejor för två år sen eller tre eller fyra så funkar det nu också . förutsatt att man sköter grejorna

Ingen hobby racer utan en som deltar i ett par bandagar per år. Kanske bör jag hålla mig utanför diskussionen? Ingen krasch erfarenhet att tala om. Misstänker att ni hobby racers byter ut er utrustning oftare på grund av krascher när ni utövar er hobby.

Funderade på västen med inbyggda skydd från Dainese förra året där bland annat bröstskydd ingick. Mitt skinnställ sitter tight redan med ett vanligt rygg skydd. Lånade ett ryggskydd med en elastiska västen som såldes för några år sedan av en kompis och det gled upp när jag skulle ta på mig skinnstället varje gång. Hamnade fel och utan hjälp kunde jag inte få det på rätt plats. Helt värdelöst faktiskt. Jag valde helt enkelt att köpa ett helt nytt ryggskydd med midje band. Mitt gamla blev stulet. Annars hade jag antagligen fortfarande använt det jag köpte 2003. Det nya från 2009 ser identiskt ut med det gamla bortsett från lite kosmetiskt. Har det verkligen hänt något på utvecklingssidan på de 6 åren mellan?

Hjälm är också något jag funderat över. En ett par år gammal hjälm kan ju se i princip ny ut om den är välhållen. Man kan tydligen lämna in sin Arai hjälm och få den renoverad där lackskador fixas för ett par tusenlappar. Då byts även inredningen ut, men man byter vad jag förstår inte ut själva skalet. Innebär det att de anser att skalet håller fortfarande trots att hjälmen är 10 år gammal? I böcker från när man tog mc-kort var ju hjälmen förbrukad efter ett par år. Visste inte att Arai renoverade gamla hjälmar om kunden önskar det. Fick reda på det här om dagen efter att en limning (svarta nedre kanten vid käken) släppt på min egen. Jag fixade det själv med lite lim.

Mitt helställ är från 2003 och jag har funderat på hur länge det är klokt att använda det. Läste i ett mc-magasin där man testat nyare ställ mot ett ca 20 år gammalt. Faktum var att det 20 år gamla skinnstället höll bättre än många nyare ställ. Skinnstället i fråga var välskött. Kommer inte ihåg hur de exakta resultaten såg ut. Samtidigt har man ju hört att sömmarna blir sämre med åren. Ärligt talat vet jag inte vad man ska tro.

Handskar är en slitprodukt som man får byta ut mellan varven. Mc-stövlar likaså enligt min erfarenhet.

Jag tycker tvärtom att utvecklingen (förutom dainese airbag) står i princip still o har gjort det i många år. Vad är det som går med raketfart?

Har ett gammalt ryggskydd som jag funderade på att byta ut i år men efter att ha kollat runt på vad som finns ser jag ingen anledning. Samma sak med skinnställ, stövlar o handskar. Hjälm har jag däremot bytt, vet inte om det är en myt att dom åldras men dom luktar iaf inte hallon efter några år.

Så länge som det inte sker nåt revolutionerande kommer jag inte byta okraschade prylar bara för att ha den senaste färgsättningen.

Jag tycker tvärtom att utvecklingen (förutom dainese airbag) står i princip still o har gjort det i många år. Vad är det som går med raketfart?

Har ett gammalt ryggskydd som jag funderade på att byta ut i år men efter att ha kollat runt på vad som finns ser jag ingen anledning. Samma sak med skinnställ, stövlar o handskar. Hjälm har jag däremot bytt, vet inte om det är en myt att dom åldras men dom luktar iaf inte hallon efter några år.

Så länge som det inte sker nåt revolutionerande kommer jag inte byta okraschade prylar bara för att ha den senaste färgsättningen.

Handskar, stövlar är ju en enorm skillnad när man tar på sig de man hade för några år sen. Då var de mjuka smidiga, idag går man som "iron man" med stela händer och fingrar som ofta är ihopsydda (delvis). Hjälmarna har utvecklas mycket och framförallt tål de gamla inte uv-ljus så bra som man trodde och kass ventilation.
Min grabb bröt ryggen när han fick hojen över sig 2002, trots Daineses bästa racingställ med puckel och daineses topp ryggskydd. Hojen välte över honom och en fot pinne kilade in sig mellan plattorna. Uppbyggnaden idag hade förhindrat detta eller om han köpt en "body armor".

Det finns ju inget facit, så det är ju upp till var och en hur man tänker, vissa kör i shorts och tänker //krock det händer inte mig//, andra går åt det andra hållet och köper det säkraste för tillfället.
Guy Martin tror ju inte det gått så bra om han inte hängt med i utvecklingen, förmodligen död!

Guy Martin tror ju inte det gått så bra om han inte hängt med i utvecklingen, förmodligen död!

Fast det handlar nog mest om tur och otur. Man kan plocka på sig det allra senaste och bästa och ändå slå ihjäl sig om alla omständigheter vill.

Själv har jag kört med bröstskydd sen ett par år tillbaka. Det är ganska obekvämt, men säkerligen inte lika obekvämt som brutna revben och punkterade lungor.

Det är lätt att "hänga med" när det är gratis.

Mjo, fast vad är dina revben och lungor värda? Dina ryggkotor?

Last edited:
Handskar, stövlar är ju en enorm skillnad när man tar på sig de man hade för några år sen. Då var de mjuka smidiga, idag går man som "iron man" med stela händer och fingrar som ofta är ihopsydda (delvis). Hjälmarna har utvecklas mycket och framförallt tål de gamla inte uv-ljus så bra som man trodde och kass ventilation.
Min grabb bröt ryggen när han fick hojen över sig 2002, trots Daineses bästa racingställ med puckel och daineses topp ryggskydd. Hojen välte över honom och en fot pinne kilade in sig mellan plattorna. Uppbyggnaden idag hade förhindrat detta eller om han köpt en "body armor".

Det finns ju inget facit, så det är ju upp till var och en hur man tänker, vissa kör i shorts och tänker //krock det händer inte mig//, andra går åt det andra hållet och köper det säkraste för tillfället.
Jag pratade med en hojhandlare för några år sen och vi kom in på hjälmar. Jag kastade käckt ur mig att jag självklart hade en fiberhjälm och han frågade lite försynt varför jag hade det. Något osäker svarade jag att dom ju är säkrare än plasthjälmar. Ännu mer försynt frågade han hur jag visste det? Ännu mer osäker började jag mumla om fiber som tar upp krafterna, plast som studsar osv. Då berättade han om någon som jag har glömt namnet på nu, som fick hojen över hjälmen. Han hade antagligen inte överlevt om han hade haft en fiberhjälm, just eftersom dom krasar för att ta upp krafterna. Det gör inte plasthjälmar alls på samma sätt. Men han höll med om att i det generella fallet så är fiberhjälmar av bra kvalitet bättre.

Mina värsta skador har nog ingen skyddsutrustning kunnat undvika. När fotpinnen kom ovanför foten och mosade av benen så hade jag kanske klarat mig med en cross/enduro-stövel, men den är ju rätt svår att köra RR med. När jag skallade ett räcke på Gotland Ring så mosade jag ju kotor i bröstryggen pga en smäll rakt ovanpå huvudet. Visst, hade jag haft en stålställning bultad i hjälmen och förankrad i höftpartiet så kanske, men jag är skeptisk till en sån lösning av mååååånga andra anledningar...

Har haft mitt ställ sedan våren 2008 även hjälm stövlar, ryggskyddet är ett i plast från typ -05, det är nog dags att byta som nästa grej. JAg vill ha ett "mjukt" skydd som nästa.
Men som sagt allt handlar om hur man sköter det. Det är dock bättre att köpa en hjälm för kanske 2500:- och byta efter en tre-fyra år än att köpa en för 5000:- och behålla den i 20år, etcetera. Hjälmen förbrukar vartefter du använde den. Dvs har den legat i garderoben (förutsatt att det är en glasfiberhjälm) i fem år är det bara att ta ut den och använda ett par år till. Har du däremot använt den varje dag på sommrarna ute i solen, svettats i den etc varje dag i två-tre säsonger så kan det var värt att byta?

Skinnställ är väl lite samma där, sköter du det och smörjer in det, inga spruckna sömmar etcetera så kan du använda det tills skinnet inte längre är lite "tjock" och fräsht längre. Då skyddar det inte lika bra. Visst går utvecklingen på skydden framåt men inte i "raketfart" Det kommer ofta nya varianter var 2-3år.

Detta är bara min personliga uppfattning! :)

Hur många kör med bröstskydd? Å susp vore nog inte så dumt? Hmm känns lite overkill men finns det någon gräns för hur mycket man bör skydda sig?

\Masonit

Ingen hobby racer utan en som deltar i ett par bandagar per år. Kanske bör jag hålla mig utanför diskussionen? Ingen krasch erfarenhet att tala om. Misstänker att ni hobby racers byter ut er utrustning oftare på grund av krascher när ni utövar er hobby.

Funderade på västen med inbyggda skydd från Dainese förra året där bland annat bröstskydd ingick. Mitt skinnställ sitter tight redan med ett vanligt rygg skydd. Lånade ett ryggskydd med en elastiska västen som såldes för några år sedan av en kompis och det gled upp när jag skulle ta på mig skinnstället varje gång. Hamnade fel och utan hjälp kunde jag inte få det på rätt plats. Helt värdelöst faktiskt. Jag valde helt enkelt att köpa ett helt nytt ryggskydd med midje band. Mitt gamla blev stulet. Annars hade jag antagligen fortfarande använt det jag köpte 2003. Det nya från 2009 ser identiskt ut med det gamla bortsett från lite kosmetiskt. Har det verkligen hänt något på utvecklingssidan på de 6 åren mellan?

Hjälm är också något jag funderat över. En ett par år gammal hjälm kan ju se i princip ny ut om den är välhållen. Man kan tydligen lämna in sin Arai hjälm och få den renoverad där lackskador fixas för ett par tusenlappar. Då byts även inredningen ut, men man byter vad jag förstår inte ut själva skalet. Innebär det att de anser att skalet håller fortfarande trots att hjälmen är 10 år gammal? I böcker från när man tog mc-kort var ju hjälmen förbrukad efter ett par år. Visste inte att Arai renoverade gamla hjälmar om kunden önskar det. Fick reda på det här om dagen efter att en limning (svarta nedre kanten vid käken) släppt på min egen. Jag fixade det själv med lite lim.

Mitt helställ är från 2003 och jag har funderat på hur länge det är klokt att använda det. Läste i ett mc-magasin där man testat nyare ställ mot ett ca 20 år gammalt. Faktum var att det 20 år gamla skinnstället höll bättre än många nyare ställ. Skinnstället i fråga var välskött. Kommer inte ihåg hur de exakta resultaten såg ut. Samtidigt har man ju hört att sömmarna blir sämre med åren. Ärligt talat vet jag inte vad man ska tro.

Handskar är en slitprodukt som man får byta ut mellan varven. Mc-stövlar likaså enligt min erfarenhet.

Dom moderna plast och kompositmaterialen är väldigt UV-stabila. Desstom är dom ju lackade och färgen ger också ett UV-skydd.
Så skalet på en hjälm håller väldigt länge om man inte förvarar den i solen och inte slår i den alltför hört i grejor. Det som framför allt åldras och orsakar sämre skydd är inredningen. Svett och värme orsakar att det stötupptagande materialet i inredningen förlorar lite av som förmåga och då får hjälmen en sämre skyddseffekt. Så att "renovera" en hjälm och byta ut inredningen kan nog vara ett bra sätt att fortsätta ha ett bra skydd utan att lägga ner alltför mycket pengar. Men det förutsätter ju att skalet inte är tokgammalt. För det har ju hänt en del på skalfronten dom senaste åren också.

Men jag skulle väl säga att om man har en hjälm som är ECE R22/05 godkänd och är nöjd med den men den börjar bli lite sliten och inredning och lack börjar se lite risigt ut så kan man definitivt göra en sådan renovering av hjälmen. Är hjälmen före testnormen togs fram så når antagligen skalet inte upp till den standarden och då bör man nog istället köpa en ny hjälm.

Som redan sagts, det är lätt att skita när arslet är fullt, och det finns nog inte en enda RR-förare i Sverige som inte glatt skulle hoppa i ny fin utrustning varje år om någon annan betalade.

Jag köper nytt när det gamla är så pass trasigt att det inte går att använda längre. Det innebär iofs att jag byter det mesta kanske vartannat år men har jag tex ett par stövlar som är hela och sitter bra så skulle jag inte tveka att köra med dem 3-4 år.

Sen tror jag att tillverkarna vill få oss att tro att utvecklingen gått framåt mycket mer än den egentligen har gjort. De vill att vi ska byta till det senaste, supersäkra ryggskyddet, och då gäller det att bre på med "fakta" i annonserna som får oss att börja fundera.

Det börjar ju som någon skrev att skydden går mot att bli tunnare och tunnare, för smidighetens skull, även skinnställen är nere på 1,1mm som värst vad jag läst (känguru). Så ett billigt skinnställ med 1,5-1,6mm skinn är kanske bättre i vissa situationer. De flesta har väl sett videon där man tar ett av de bästa ställen mot ett par kevlarjeans och låter 2 killar släpas efter en hoj och jeansen vinner överlägset.
Men det är ju bara ett skede i en olycka att släpas efter, krockar du hjälper jeans inte mycket.
Tror Guy Martin kommer att ha skydd som är topp of the line. Han har ju knackigt ekonomiskt med nästan ingen support annat än sitt jobb som lastbilsmekaniker, kör en gammal saab v4, men vill byta till amazon.

Det blir nog lätt att "nya" pengar går till hojen och inte kläder.:tungan

Hur många kör med bröstskydd? Å susp vore nog inte så dumt? Hmm känns lite overkill men finns det någon gräns för hur mycket man bör skydda sig?

\Masonit
Jag har lite vadering i stället över bröstet, om det sen är en psykologisk effekt, eller om dom verkligen gör nytta låter jag vara osagt. En tämligen oanvänd susp hänger hemma i garderoben dock. Jag hade den säkert 2 gånger. Det var så förbannat obekvämt att åka runt med skiten så att jag höll på att köra in i mötande bara för att slippa eländet :mad: Jag skulle inte drömma om att ha den på bana! :ajjabajja Jag har aldrig ens varit i närheten av att göra illa polarn å kulpåsen dessutom, så jag känner att den får hänga kvar i garderoben :)

Handskar, stövlar är ju en enorm skillnad när man tar på sig de man hade för några år sen.
Om du menar 90-tal kan jag hålla med men om du jämför top-of-the-line för 5-6 år sen med motsvarande från i år kan inte jag se att det är nån "enorm" skillnad, iaf inte på stövlar, handskar och skinnställ.

Ryggskydd byter jag så fort Dainese släpper nått nytt, aldrig haft nått annat och kommer så heller aldrig ha.
Hjälm byter jag till senaste Arai så fort ekonomin tillåter.
Stövlar snålade jag på förr (Astars) och får leva med en krossad fot nu, nu är det endast Daytona SecEvoGP som gäller.
Handskar har jag högar av (RST) och det är gänguruskinn och kevlartråd som gäller.
Skinnställ är måttsytt race men gammalt men många vurpor och lagningar.
Egentillverkat bröstskydd som jag använder ibland, och tandskydd från K-man

Tycker folk lägger för mkt pengar på skinnställ kontra övrig utrustning.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...