Hur ofta byter ny skyddsutrustning

Stövlar snålade jag på förr (Astars) och får leva med en krossad fot nu, nu är det endast Daytona SecEvoGP som gäller.

Ska byta stövlar till nästa säsong. Funderar på ett par Daytona förutsatt att de passar min fot. Tycker annars att A Supertech R sitter väldigt bra på min fot. Var det Alpinestars Supertech du använde när du krossade foten?

Tror jag ska köra en säsong ned en bananhjälm som cyklisterna hade på 70-talen, sen byter jag varje år, då kan det bara bli bättre.:näsblod

Ska byta stövlar till nästa säsong. Funderar på ett par Daytona förutsatt att de passar min fot. Tycker annars att A Supertech R sitter väldigt bra på min fot. Var det Alpinestars Supertech du använde när du krossade foten?

Nej, GpTech, ca 2003års modell, supertech är säkert mkt bra.

Jojo, men han köpte som sagt även en Aston V12 så helt barskrapad är ju inte grabben.

Precis, han lär inte ha det överfett men barskrapad är han garanterat inte.
Hans uttalande om sina skydd har ju såklart två sidor, vad annars skulle han säga om sponsrad utrustning efter den uppmärksammade vurpan, men dom gjorde säkert ett ypperligt jobb.
Hade han dock singlat ut bland träden hade dom plockat upp han i bitar som alla andra vars tid har kommit på ön, man kan nog ha hela fötter händer och kanske huvud efter en dödsvurpa, men dödligt våld mot bröst och bål finns det inga skydd mot.

Last edited:
Det börjar ju som någon skrev att skydden går mot att bli tunnare och tunnare, för smidighetens skull, även skinnställen är nere på 1,1mm som värst vad jag läst (känguru). Så ett billigt skinnställ med 1,5-1,6mm skinn är kanske bättre i vissa situationer. De flesta har väl sett videon där man tar ett av de bästa ställen mot ett par kevlarjeans och låter 2 killar släpas efter en hoj och jeansen vinner överlägset.
Men det är ju bara ett skede i en olycka att släpas efter, krockar du hjälper jeans inte mycket.
Tror Guy Martin kommer att ha skydd som är topp of the line. Han har ju knackigt ekonomiskt med nästan ingen support annat än sitt jobb som lastbilsmekaniker, kör en gammal saab v4, men vill byta till amazon.

Det blir nog lätt att "nya" pengar går till hojen och inte kläder.:tungan

Han fick ju minst en komplett utrustning från hydrex honda i slutet av förra säsongen som han använt vid andra tillfällen så tror inte han de sista året lidit riktig brist på bra utrustning.

Som kör 8e säsongen i samma ställ, still going strong. Ett ställ i tillräckligt tjockt skinn och bra sömmar så det håller.
Handskar minst vartannan säsong, de blir för äckliga av svett sedan.
Stövlar, ryggskydd etc håller några säsonger, hjälm kraschas ofta innan den blir för gammal.
Och istället för de dåliga CE-skydden för tex knäna som sitter i ALLA raceställ bättre rejälare crossknäskydd.
Har inte fått ett blåmärke eller öm punkt på knäna de sista två krascherna med såna knäskydd och då landade jag på knäna en gång :mad: och den andra la cykeln på knä/ben.

Nej, GpTech, ca 2003års modell, supertech är säkert mkt bra.

Supertechen är likadant uppbyggda som daytona superevo

En innersko, lite mjukare dock men med hårda plastskydd för häl, tår, sida på foten etc och gångjärn mellan fot/ben
En yttersko som är 'väderskydd' samt har skrapskydd för för mycket nedlägg, extra hälskydd etc och nötskydd mot ram.

Fast det handlar nog mest om tur och otur. Man kan plocka på sig det allra senaste och bästa och ändå slå ihjäl sig om alla omständigheter vill.

Själv har jag kört med bröstskydd sen ett par år tillbaka. Det är ganska obekvämt, men säkerligen inte lika obekvämt som brutna revben och punkterade lungor.

Mjo, fast vad är dina revben och lungor värda? Dina ryggkotor?

Precis som du skriver, handlar lite om otur också. Punkterade lunga o fick sprickor i revben, trots bröstplatta och fullständig raceutr.... Det var nyckelbenet som gick av och petade hål på lungan.
Men är övertygad om att p.g.a att jag kör med allt skydd som går, så gick det så bra som det gjorde. Är glad att man inte tullar på skydd trots pengen... Utan bröstplatta kanske flera revben pajjat och punkerat den andra lungan med...

/Patrik

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...