Hur ofta byter ni däck?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Fattar inte varför du inte loskade på skadan när du ändå stod och tog kort? Skulle eliminera en mängd spekulationer.
Ett fall av överteoretiserande, måhända?

För att det gått en vecka sedan jag fick skadan tills jag kunde inspektera däcket och ta bilder och däcket var då helt tomt på luft.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nu har jag fått tagit hem hjulet och monterat av däcket men jag hittar inga markeringar som indikerar hur jag ska orientera det nya däcket i förhållande till ventilen. Spelar det så stor roll?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu har jag fått tagit hem hjulet och monterat av däcket men jag hittar inga markeringar som indikerar hur jag ska orientera det nya däcket i förhållande till ventilen. Spelar det så stor roll?

Det brukar vara en liten färgprick som markering. Var det ett Michelin som du köpte så tror jag att det är bra balans i det däcket och blir nog lätt att balansera iallafall. Bara tänk på rotations riktningen så det kommer åt rätt håll.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det brukar vara en liten färgprick som markering. Var det ett Michelin som du köpte så tror jag att det är bra balans i det däcket och blir nog lätt att balansera iallafall. Bara tänk på rotations riktningen så det kommer åt rätt håll.

Finns inte någon färgmarkering någonstans :eek:

Köpte Michelin road 5
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nästa problem är att däckfanskapet sätter sig inte. Använder lite fönsterputs och pumpar på macken nedanför. Några tips? Har ingen stor stark kompressor i närheten vad jag vet.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man kan studsa det hårt i marken. Det hjälper ibland. Fönsterputs är nog inte det bästa smörjmedlet. Köp specialmedel framöver. För att "poppa" ett däck krävs typ 4 bar.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Man kan studsa det hårt i marken. Det hjälper ibland. Fönsterputs är nog inte det bästa smörjmedlet. Köp specialmedel framöver. För att "poppa" ett däck krävs typ 4 bar.
Aha så man kan överstiga arbetstrycket med så mycket? Vågade inte dra på mer än 3 bar.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Aha så man kan överstiga arbetstrycket med så mycket? Vågade inte dra på mer än 3 bar.
Man fyller på tills det poppar två ggr oavsett hur lång tid det tar ? Behövs ingen stark kompressor, jag kör med en riktigt liten smidig kompressor, får låta den ladda luft ett antal gånger innan jag hinner få upp tillräckligt tryck. Tror jag kommit upp i 5-6 bar ibland tom kasserat på vad jag haft i däcket efteråt, men oftast har jag inte i ventilen när jag poppar. Inget batteri i påfyllaren så ser inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur ofta ?
Beror på Hoj.
SV650S höll väl däcken 2000 mil.
Sprint RS bakdäcket slut (platt) efter 1000 mil Pirelli Diablo Rossi
GSX1300R bakdäcket slut (platt) efter 400 mil. Metzeler M7RR.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Man fyller på tills det poppar två ggr oavsett hur lång tid det tar ? Behövs ingen stark kompressor, jag kör med en riktigt liten smidig kompressor, får låta den ladda luft ett antal gånger innan jag hinner få upp tillräckligt tryck. Tror jag kommit upp i 5-6 bar ibland tom kasserat på vad jag haft i däcket efteråt, men oftast har jag inte i ventilen när jag poppar. Inget batteri i påfyllaren så ser inte.
Fick tryckt ut skiten nu. Men balansen verkar vara kass, behövde ta av tidigare vikter och lägga till 40 gram. Dock är min hjulbalanserare skit. Ska aldrig mer köpa moteas skräp. Inga av de verktygen jag köpte var bra.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Fick tryckt ut skiten nu. Men balansen verkar vara kass, behövde ta av tidigare vikter och lägga till 40 gram. Dock är min hjulbalanserare skit. Ska aldrig mer köpa moteas skräp. Inga av de verktygen jag köpte var bra.
Lite sent men ett tips är att balansera fälgen först utan däcket monterat. När jag la på Michelin Pilot Road 5 behövdes inga fler vikter än dom som fälgen behövde.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Lite sent men ett tips är att balansera fälgen först utan däcket monterat. När jag la på Michelin Pilot Road 5 behövdes inga fler vikter än dom som fälgen behövde.

Åh fan, nice. Hade du en markering på ditt däck? Stör mig lite att jag inte hade någon och nu är däcket obalanserat som fasen. Har hört att Michelin har riktigt bra balans om de monteras rätt nämligen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Åh fan, nice. Hade du en markering på ditt däck? Stör mig lite att jag inte hade någon och nu är däcket obalanserat som fasen. Har hört att Michelin har riktigt bra balans om de monteras rätt nämligen.
Nej, ingen markeringen alls på däcket. Jag kollade balansen innan jag blåste upp däcket på fälgen och det blev ingen skillnad när jag snurrade runt däcket på fälgen. Min teori är att däcket är i såpass bra balans att ingen markering behövs
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nej, ingen markeringen alls på däcket. Jag kollade balansen innan jag blåste upp däcket på fälgen och det blev ingen skillnad när jag snurrade runt däcket på fälgen. Min teori är att däcket är i såpass bra balans att ingen markering behövs

Ahaa, det kan ju vara så att fälgen var dåligt balanserad innan. Aja, nu är äntligen däcket på och bara 10 repor på fälgen.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fick tryckt ut skiten nu. Men balansen verkar vara kass, behövde ta av tidigare vikter och lägga till 40 gram. Dock är min hjulbalanserare skit. Ska aldrig mer köpa moteas skräp. Inga av de verktygen jag köpte var bra.

Krängaren från motea köpte jag med, tyckte den såg sjysst ut på bilderna. Sämsta skiten jag stött på, jag lyckades inte ens pressa av däcken från fälgkanten med den, så pressade av med min gamla proworks (som faktiskt funkar utan anmärkning, men jag köpte från motea för jag ändå behövde en balanserare som jag ville beställa därifrån och det var så bra paketpris)

Hur som helst så fortsatte jag sen och tänkte kränga om med den nya från motea... Glöm det, funkade inte alls så jag återgick återigen till den gamla proworks.

Igår var jag hos kompisen som jag köpte grejorna ihop med, låg i hans garage, och proworks låg hemma hos mig, han hade skurit sönder ett helt nytt däck med skiten från Motea. Han fick löst det till slut men ville iaf slänga skiten ?

Balanseraren har jag väl inte supermkt att klaga på dock. Förutom att man måste justera ställningen lite så att den inte öppnar fult och står snett...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ahaa, det kan ju vara så att fälgen var dåligt balanserad innan. Aja, nu är äntligen däcket på och bara 10 repor på fälgen.
Repor på fälgen är fan svårt att undvika när man kränger själv i början. Speciellt när tålamodet tryter ? Men man lär sig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För att det gått en vecka sedan jag fick skadan tills jag kunde inspektera däcket och ta bilder och däcket var då helt tomt på luft.
Ok. Då var det ju hål igenom iaf...och skräp syntes också. Bra att du inte körde.
Hur såg gamla däcket ut från insidan, något penetrerande? Bara av nyfikenhet.

Fanns en tråd med absurda däckskador. Skiftnycklar och jag vet inte vad som trashat däcken. Ska leta men är dålig på det där...
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top