Hur ofta byter ni däck?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar hamna nånstans mellan 500 och 1000 mil per bakdäck. När jag körde 1800-2000 mil om året brukade det bli 500 mil, så det blev några byten på en säsong. Och om jag sträcker det hela vägen till 1000 måste det vara ett sporttouringdäck och helt blankt när jag byter.
Och visst blir det platt om jag mest kör motorväg, dvs pendling. Kör jag mest mysvägar blir det inte platt på samma sätt.

Och @Motherofgod om det bara är en spik i slitbanan är det bara att fixa med en snörlagning, de brukar hålla däckets livslängd, men håll koll på däcket så det inte hittar på konstigheter. Det är ingen stor risk om det bara är en spik som gått rakt in, men är det en rejäl skruv i sidan av däcket är det bättre att kassera och byta direkt.
Vad gäller ditt nya däck, lägg det nånstans mörkt i garaget om du inte byter nu. Men är originaldäcket skräp kan det vara värt att byta bara för att slippa det. Däck gör oerhört mycket för hojglädjen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, jag har aldrig lyckats få mer än 600 mil på ett bakdäck, oavsett hoj. Har uteslutande kört sport/sporttouring-däck dock.
Med touringdäck avses t ex michelin pilot road, road, pirelli angel gt/st, metzeler z6/z8 och liknande, om jag nämner både äldre och nyare. Det är väl sporttouringdäck? Blev rekommenderad pilot power 3. Snäll körning, hurtigtouring, fick byta efter 450 med ca 50-100 mil kvar. Hade inte kommit hela vägen hem den weekendturen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En säsong ca 1000 mil inklusive ca 15 dagar på storbana med SMC får jag ut på moderna sporttouringdäck, just nu Road 6. På kursdagarna undviker jag att tokgasa rakt fram, på så sätt får jag väldigt jämt slitage där pendling etc får slita på mitten och så spar jag sidorna till banan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Och mitt förra Road 5 lagade jag med snörlagning, höll nästan 1000 mil.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det beror ju väldigt mycket på vad man har för typ av däck.

RIktigt klibbiga sport-däck kör man lätt slut på 250-300 mil på gata. Framförallt om man kör mycket hårt rakt fram. Mjuka offroad-däck tuggas också bort bra snabbt. Men kör man något hårt däck typ Tourance på en lätt hoj utan effekt, ja då kör man hur långt som helst.

Jag skulle nästan aldrig i normalfall byta däck bara för att de är gamla. Visst så hårdnar de och blir halare med tiden. Men lägger man inte tillräckligt med belastning på däcken för att nöta ut dem på 5 år, så lägger du knappast tillräckligt med belastning för att de skall kännas hala och kasta av dig år 6 eller år 7 heller...
Undantaget då hojar som stått länge, och har sport-däck som skall vara mjuka, och du skall börja köra ordentligt hårt.
Självklart kommer det sig ju till slut en punkt där däcken förgås av ålder, men knappast på 5 år.

Bytte faktiskt ut ett bakdäck på Tenerén med bra mönster, men då var fram slut och jag byte hela settet, det däcket var då 17 år.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ca 200-250 mil håller mina gatdäck, 3 bakdäck och 1,5 framdäck har gått åt i år. Så ålder brukar inte vara en faktor ? Sen ett gäng slicks däremellan till bandagar.

Är inte orolig över ett däck som är 5-6 år gammalt så länge det inte är använt. Men betalar man nypris så vill jag inte ha ett däck som är äldre än 2 år sedan produktion. Jag skulle hellre inte vilja köra på samma däck över mer än 2-3 säsonger på det sättet jag kör. Men tourar man kvittar det väl, tills det blir blött och man behöver bromsa ?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vad är det för punka du har och var? Avgörande.
Bilder är en bra grej!

Verkar som att jag kört över en glasbit. Tror du man kan fixa det med sådana där "rope plugs"?
 

Bifogat

  • PXL_20231109_150903476.jpg
    PXL_20231109_150903476.jpg
    2.4 MB · Visningar: 49
  • PXL_20231109_150857876.jpg
    PXL_20231109_150857876.jpg
    2.1 MB · Visningar: 48

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ser snarare ut som en plåtbit.
Inte bra, byt!
Tror det är glas för vi hade mycket glaskross på parkeringen där jag jobbar efter att de hållit en festival där. Det hände typ veckan efter festivalen...

Men tack för input. Problemet är att den nu står på mitt kontor och jag har 15 mil till mitt garage. Tror du man kan fixa det med repplugg, köra 15 mil och sedan byta ut det? Eller är det förenat med livsfara typ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror det är glas för vi hade mycket glaskross på parkeringen där jag jobbar efter att de hållit en festival där. Det hände typ veckan efter festivalen...

Men tack för input. Problemet är att den nu står på mitt kontor och jag har 15 mil till mitt garage. Tror du man kan fixa det med repplugg, köra 15 mil och sedan byta ut det? Eller är det förenat med livsfara typ?
Problemet är att det ser ut att vara lite för stort för en snörplugg, Men håller du någorlunda sansade hastigheter ska det inte vara någon direkt livsfara. Men du kommer nog ha ett däck med atmosfärstryck när du kommer fram. Eller långt innan dess. Vilket antagligen kommer vara ganska dåligt för däcket, mycket mer så än hålet som är i det.
Försök få tag på ett släp eller skåpbil att frakta hojen på, alternativt kräng om däcket på jobbet. Det tar kanske en timme eller två om du aldrig gjort det förr.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Problemet är att det ser ut att vara lite för stort för en snörplugg, Men håller du någorlunda sansade hastigheter ska det inte vara någon direkt livsfara. Men du kommer nog ha ett däck med atmosfärstryck när du kommer fram. Eller långt innan dess. Vilket antagligen kommer vara ganska dåligt för däcket, mycket mer så än hålet som är i det.
Försök få tag på ett släp eller skåpbil att frakta hojen på, alternativt kräng om däcket på jobbet. Det tar kanske en timme eller två om du aldrig gjort det förr.
Ja, båda möjligheter finns egentligen. Frågan är vad som jag gör snabbast. Har köpt verktyg för att kränga om det men har verktygen för att montera av hjulet 15 mil bort. Så blir ett jädra flängande hur jag än gör tror jag...

Kan man se direkt om det läcker med den typ av skada jag har? Tänker att jag kanske kan plugga och låta den stå över natten och se om luften är kvar i däcket innan jag bestämmer mig för att åka fram och tillbaka fyra gånger med släp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, båda möjligheter finns egentligen. Frågan är vad som jag gör snabbast. Har köpt verktyg för att kränga om det men har verktygen för att montera av hjulet 15 mil bort. Så blir ett jädra flängande hur jag än gör tror jag...

Kan man se direkt om det läcker med den typ av skada jag har? Tänker att jag kanske kan plugga och låta den stå över natten och se om luften är kvar i däcket innan jag bestämmer mig för att åka fram och tillbaka fyra gånger med släp.
Det är bara att pumpa däcket och spraya såpvatten så bubblar det on det läcker. Oftast.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Verkar som att jag kört över en glasbit. Tror du man kan fixa det med sådana där "rope plugs"?
Glas/plåt/whatever.
Vad är det för skräp i hålet och hur hårt sitter det?
Håller däcket tryck?
Bubblar det med diskmedelblandning eller saliv?
Kan du plocka av hjulet där hojen står nu?
Varför ska du asa cykeln på släp om du kan plocka av hjulet.
Kan hojen stå där? (Den är ju redan upphissad.) Skapliga avstånd!

I det här fallet hade jag inte litat på lagning iom skadan ser ut att vara "avlång". Möjligen med kappa och då måste ju hjulet av så man kan se inifrån hur pass illa det är. Det är det där med logistik...men bäst vore om du kan plocka hjulet på plats, ta med hjul och ditt nya däck till mc eller däckfirma. Låt dem titta och bedöma. Säger de "byt!", tar du fram ditt nya, medhavda däck och betalar en omläggning. Alltså, säg inget om att du har nytt däck innan bedömning. Du skulle kanske kränga själv? Isf borde valet vara lätt...

Däcket ser visserligen friskt ut i övrigt, (på den del vi ser), förutom en ytlig skada. T o m en bit kvar till slitmarkeringen. Min poäng är att man behöver se insidan.

T o m jag hade nog bytt om jag bemödat mig med att plocka av hjulet och därtill all logistik/körning.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Glas/plåt/whatever.
Vad är det för skräp i hålet och hur hårt sitter det?
Håller däcket tryck?
Bubblar det med diskmedelblandning eller saliv?
Kan du plocka av hjulet där hojen står nu?
Varför ska du asa cykeln på släp om du kan plocka av hjulet.
Kan hojen stå där? (Den är ju redan upphissad.) Skapliga avstånd!

I det här fallet hade jag inte litat på lagning iom skadan ser ut att vara "avlång". Möjligen med kappa och då måste ju hjulet av så man kan se inifrån hur pass illa det är. Det är det där med logistik...men bäst vore om du kan plocka hjulet på plats, ta med hjul och ditt nya däck till mc eller däckfirma. Låt dem titta och bedöma. Säger de "byt!", tar du fram ditt nya, medhavda däck och betalar en omläggning. Alltså, säg inget om att du har nytt däck innan bedömning. Du skulle kanske kränga själv? Isf borde valet vara lätt...

Däcket ser visserligen friskt ut i övrigt, (på den del vi ser), förutom en ytlig skada. T o m en bit kvar till slitmarkeringen. Min poäng är att man behöver se insidan.

T o m jag hade nog bytt om jag bemödat mig med att plocka av hjulet och därtill all logistik/körning.

Ska testa det du säger ikväll, men ni har rätt i att det är lite riskabelt att köra på en replagning. Hojen kan inte stå där så länge, just nu står den i "receptionen". Inte så att vi har kunder och jag har tömt tanken så den är inte "otillåten" att ha där numera så att säga. Det handlar väl mest om att man inte vill vara till besvär för kollegorna, även om jag fått en del positiva kommentarer för den :)


Jag ska se vilka verktyg jag hittar på kontoret. Har dock inga momentnycklar här men kanske kan hitta en låda med större hylsor i alla fall.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska testa det du säger ikväll, men ni har rätt i att det är lite riskabelt att köra på en replagning. Hojen kan inte stå där så länge, just nu står den i "receptionen". Inte så att vi har kunder och jag har tömt tanken så den är inte "otillåten" att ha där numera så att säga. Det handlar väl mest om att man inte vill vara till besvär för kollegorna, även om jag fått en del positiva kommentarer för den :)


Jag ska se vilka verktyg jag hittar på kontoret. Har dock inga momentnycklar här men kanske kan hitta en låda med större hylsor i alla fall.
Kör du bil nu då?
Släng med hylsnyckelsatsen. Vad mer behöver du, kanske en tång om du har sprintar? Dra lagom, alltså överdra inte och momentdra när du är på hemmaplan om du är orolig. Har inte momentdragit ett bakhjul förrän jag köpte europeiska skithojar, t ex BMW och Ducati.

Antagligen kan du lossa hjulet med originalverktygen, eftersom du (väl?) kör en japansk kvalitetsmc. Får väl ta i pga kort förlängare, som brukligt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, båda möjligheter finns egentligen. Frågan är vad som jag gör snabbast. Har köpt verktyg för att kränga om det men har verktygen för att montera av hjulet 15 mil bort. Så blir ett jädra flängande hur jag än gör tror jag...

Kan man se direkt om det läcker med den typ av skada jag har? Tänker att jag kanske kan plugga och låta den stå över natten och se om luften är kvar i däcket innan jag bestämmer mig för att åka fram och tillbaka fyra gånger med släp.
Bara att sätta en tryckmätare på ventilen och kolla vilket tryck du har i däcket.
Har du normalt däcktryck läcker det inte.
Såpspray eller bara lite YES eller saliv över "jacket" funkar bara om det är luft kvar i däcket.
Och läcker det inte och det inte är något glas kvar i jacket är det inget att bry sig om.
Det ser ju inte ut att var djupare än mönstret i däcket tycker jag.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fattar inte varför du inte loskade på skadan när du ändå stod och tog kort? Skulle eliminera en mängd spekulationer.
Ett fall av överteoretiserande, måhända?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Verkar som att jag kört över en glasbit. Tror du man kan fixa det med sådana där "rope plugs"?
Så såg hålen ut i mitt bakdäck ut efter jag kört över gruset trafikverket sprider på vägarna när de är ute med snabelbilen. Gruset eller glaset sitter nog kvar. Kör du långt utan att pilla bort det först är risken stor att läckaget blir för stort.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top