hur noga är det

jimmö

tokigare än tokigast
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
en som rullar
med hastighetsmätare å varvräknare å sånt då man besiktar?

å går det att sätta på en rettas hastighetsmätare på en fzr 600 -94 ??

eller måste jag bygga stag för den gamla?

okej men tror du det går å sätta fast en mätare från r1a eller måste jag byta nånting då? typ framfälg å hela kittet?

kan bli knixigt att få dit en mätare från en retta tror jag. e ju digitalt å så.
vet inte om de e vajer ens på en sån, e de inte de så lär du nog va duktig på el. Cykeldator funkar ju oxå.

Varvräknare behövs inte!

Alla motorcyklar från 1975 måste ha hastighetsmätare undantag för MC registrerad för tävlingsformerna Enduro och Trial.

Ang cykeldator är det osäkert vad som gäller nu om den ska vara belyst eller inte? :rolleyes:

Den ska väl vara belyst, och detta skall vara kopplat på så sätt att den får el från hojjen och är igång samtidigt som parkeringsljuset.

Från väldigt säkra källor som kollat upp detta, skall man kunna läsa av hastigheten på hastighetsmätaren vid en vanlig besiktning -det är det kravet från Bilprovningens sida(be dem kolla i sina permar om de gnatar)...
Dvs, sker besiktningen på dagtid då det är ljust ute så att man kan läsa av hastighetsmätaren, behöver den ingen belysning(om det är en vanlig besiktning, vid reg-besiktning krävs det dock + en massa mer).

Polisen kan dock ha åsikter om en oläsbar hastighetsmätare pga mörker...
Hur svårt är det att sätta en diod som lyder på den -inte speciellt ;-)

Jag bes min hör i juni med cykeldata utan belysning, gick finfint, ingen varvräknare eller bakspeglar satt på heller för den delen...

Jag fick nedslag för att hojen saknade kontrollampor, blinkers/helljus/neutral! Krävdes dock ingen ombesiktning!

/Mange

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back