Hur mycket ska en bromsluftare tåla?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag köpte den här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000038111

Använde den till att byta bromsvätska på bilen. Efter det så har den stått på en hylla i två-tre månader. Sköljde inte genom den efter eller något sådant, utan det var bromsvätska kvar i den.

När jag skulle använda den till hojen idag hade slangen pajat precis där den fästs till gummigrejen till nippeln. Jag antar att det beror på att bromsvätska är ganska aggressivt.

Så min fråga är nu om detta är ett handhavandefel från min sida eller om Biltemas produkt har kass kvalitet. Det ena utesluter visserligen inte det andra. Och om det nu handlar om att man borde skölja rent från bromsvätska så undrar jag hur man gör det på bästa sätt, och om det handlar om kvaliteten vill jag gärna ha tips på en bromsluftare som tål lite mer.
 
Last edited:
Har en sån, köpt för länge sen. Har förvisso knappt använt den men har heller aldrig gjort rent den efter användning och sist jag kollade på den så var slang etc ok, trots att den rimligen legat med lite bromsvätska i.
 
Jag köpte den här https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/bromsluftare-2000038111

Använde den till att byta bromsvätska på bilen. Efter det så har den stått på en hylla i två-tre månader. Sköljde inte genom den efter eller något sådant, utan det var bromsvätska kvar i den.

När jag skulle använda den till hojen idag hade slangen pajat precis där den fästs till gummigrejen till nippeln. Jag antar att det beror på att bromsvätska är ganska aggressivt.

Så min fråga är nu om detta är ett handhavandefel från min sida eller om Biltemas produkt har kass kvalitet. Det ena utesluter visserligen inte det andra. Och om det nu handlar om att man borde skölja rent från bromsvätska så undrar jag hur man gör det på bästa sätt, och om det handlar om kvaliteten vill jag gärna ha tips på en bromsluftare som tål lite mer.
Byt ut slangen mot en av bättre kvalitet som första åtgärd.
"Man får vad man betalar för"
 
Använd endast en gång och handhavandefel?
Det tror jag inte på om du inte vet att du slitit onormalt hårt i slangen. Lämna tillbaka skiten om du vet att det är kass kvalité. Gör ett försök iaf om du inte har väldigt långt till butiken.

Jag har en sådan från Biltema fast den som är aningen enklare (utan gummigrejen som du kallar det) och den har funkat jättebra till både bil och hoj i många år. Jag trär bara på slangen på nippeln och det håller bra men så småningom behöver man kapa slangen 5-10 mm eftersom den utvidgas. Det som är jobbigt på min modell då slangen blivit slapp är att backventilen hamnar i behållaren med vätska men det går att lösa med liten slangklämma.

Som Coola Ola sköljer jag inte rent efteråt men tömmer behållaren.
 
Last edited:
Konstigt att 40 år gamla japanska bensinslangar ofta kan vara rimligt mjuka och fullt fungerande, samtidigt som en nyköpt soppaslang blir hård som bakelit på en vinter.

Jag har sparat ett knippe gamla slangar som jag bytt ut tidigare, har hänt att jag använt dem igen i brist på annat.

Ju ogenomskinligare desto bättre har jag märkt.

Jag köpte en semidyr sån där servicetank med kran och slang, som man hänger upp vid hojen. Bästa slangen ever, så mjuk och fin efter 3-4 år att jag börjat nagga bitar från den hehe
 
jag har en från biltema som man kopplar till en kompressor, -den har funkat i flera år.
Den modellen som TS visar är väl knappas bättre än en vanlig slang.
 
Funkar det att kapa slangen lite och sen fästa mot gumminippeln?
(eller är det gumminippeln som har pajat? )

Annars så är det bara att sätta slangen direkt på avluftningen på bromsoket. Förvisso så finns det lite olika storlekar på slangar och avluftningar men det är ju bara att vara kreativ.
 
Jag anväder en Vakkumpump från Verktygsboden,så slipper man pumpa med Handbromshandtaget eller Fotbromsen.
När jag luftar Bromsarna på Bilen,öppnar bara Lufnippeln och låter det rinna ett par Minuter.
Båda sätten klarar man utan extrapersoner.
 
Biltemas kvalitet på både produkter och kompetens bland personal har gått ner markant de sista tio åren. Priserna har dock lyft som en raket. Ofta kan man finna samma grejer som dom säljer på Amazon för ibland halva priset. Exakt.samma.jävla.grej.
 
Biltemas kvalitet på både produkter och kompetens bland personal har gått ner markant de sista tio åren. Priserna har dock lyft som en raket. Ofta kan man finna samma grejer som dom säljer på Amazon för ibland halva priset. Exakt.samma.jävla.grej.
Vilken kompetens menar du fanns bland personalen på Biltema för 10 år sen egentligen? Har alltid känts som sista anhalten innan Samhall.
 
Använd endast en gång och handhavandefel?
Det tror jag inte på om du inte vet att du slitit onormalt hårt i slangen. Lämna tillbaka skiten om du vet att det är kass kvalité. Gör ett försök iaf om du inte har väldigt långt till butiken.

Jag har en sådan från Biltema fast den som är aningen enklare (utan gummigrejen som du kallar det) och den har funkat jättebra till både bil och hoj i många år. Jag trär bara på slangen på nippeln och det håller bra men så småningom behöver man kapa slangen 5-10 mm eftersom den utvidgas. Det som är jobbigt på min modell då slangen blivit slapp är att backventilen hamnar i behållaren med vätska men det går att lösa med liten slangklämma.

Som Coola Ola sköljer jag inte rent efteråt men tömmer behållaren.
Därav en av våra trådar som heter Biltema=Skittema
Skulle själv inte ens köpa deras papptallrikar.
 
Vilken kompetens menar du fanns bland personalen på Biltema för 10 år sen egentligen? Har alltid känts som sista anhalten innan Samhall.
Dom visste vad tändkablar är för något.
Och förr kunde man plocka det man behövde i hyllan men jag antar att stölderna har ökat lavinartat sedan tio år tillbaka av någon anledning så allt som får plats i en ficka är bakom disk.
Försökte köpa tändkablar till min bensindrivna truck. En Desta med Skodamotor från sjuttiotalet.

"Vad är tändkablar? Har du nåt regnummer?"
 
Konstigt att 40 år gamla japanska bensinslangar ofta kan vara rimligt mjuka och fullt fungerande, samtidigt som en nyköpt soppaslang blir hård som bakelit på en vinter.

Jag har sparat ett knippe gamla slangar som jag bytt ut tidigare, har hänt att jag använt dem igen i brist på annat.

Ju ogenomskinligare desto bättre har jag märkt.

Jag köpte en semidyr sån där servicetank med kran och slang, som man hänger upp vid hojen. Bästa slangen ever, så mjuk och fin efter 3-4 år att jag börjat nagga bitar från den hehe
😂
 
Konstigt att 40 år gamla japanska bensinslangar ofta kan vara rimligt mjuka och fullt fungerande, samtidigt som en nyköpt soppaslang blir hård som bakelit på en vinter.

Jag har sparat ett knippe gamla slangar som jag bytt ut tidigare, har hänt att jag använt dem igen i brist på annat.

Ju ogenomskinligare desto bättre har jag märkt.

Jag köpte en semidyr sån där servicetank med kran och slang, som man hänger upp vid hojen. Bästa slangen ever, så mjuk och fin efter 3-4 år att jag börjat nagga bitar från den hehe

Noterat samma sak. Det kan räcka med att nypa av den yttersta, deformerade och stelnade ändan som suttit påträdd på anslutningen, så är det good to go igen.
 
Installera dessa så slipper du procedurer också. Och inga pissande gängor. Behövs bara en slang och ett spillkärl
 

Bifogat

  • 20240620_184717.jpg
    20240620_184717.jpg
    896.7 KB · Visningar: 37
Ha ha, när jag läste ämnesraden om "Hur mycket ska en bromsluftare tåla?".....
Då fick jag direkt upp bilden av en utdaterad yrkeskategori i blåställ, som ständigt blir kränkt och hånad på sin arbetsplats, trots sitt nitiska och plikttrogna utförande av tjänsten "bromsluftning".
Nu var det ju inte så, men ändå....om du är bromsluftare - ta ingen skit!!!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top