Hur mycket ska en bromsluftare tåla?

Ha ha, när jag läste ämnesraden om "Hur mycket ska en bromsluftare tåla?".....
Då fick jag direkt upp bilden av en utdaterad yrkeskategori i blåställ, som ständigt blir kränkt och hånad på sin arbetsplats, trots sitt nitiska och plikttrogna utförande av tjänsten "bromsluftning".
Nu var det ju inte så, men ändå....om du är bromsluftare - ta ingen skit!!!!

Gäller det Mercedes med SPS (tror jag bromssystemet från helvetet heter) så kan jag säga att han ska tåla väldigt mycket😉

Jag trodde inte att det skulle vara en sån procedur att få luftat skiten efter att bytt bromsrör, dator inkopplad trycksätta bromsoljebehållaren och sen nån slag mindre voodoritual med släppa tryck, pumpa på bromspedalen, öppna nippel, trycksätta osv innan skiten var luftad.

Så en bromsluftare ska tåla mycket och ha starkt psyke då det gäller Mercedes. Själv tycker jag tvåkretssystemet kan anses som fulländat har alla funktioner ett bromssystem behöver men en bromspedal som reglerar bromskraften och jag kan låsa hjulen om jag vill 😉
 
Men Karthago kan få stå...?


Mitt bidrag till avsnittet historiska bromsluftarmanicker som inte finns längre är det gula plastlocket man ersatte bromsvätskebehållarens lock med.

Det gula locket hade en nippel, nippeln hade en slang, slangen hade i andra ändan ytterligare en nippel som skruvades på Häpp! närmsta tillgängliga Schraderventil!

Alltså trycksatte man behållaren med den komprimerade luften i ett av sitt egna däck, gick varvet runt och luftade som man kände för - även om man var iväg på campingsemester mitt ute i ingenstans med sitt stativtält och spritkök.

Den produkten slipper man se i hyllorna längre. Undrar om inte den försvann när
BilButt-Eriks II gick i graven...?
+1 på den, helt fantastisk, om vi nu pratar om samma sak.

Bromsluftare.png

Jag har 2st, den ena har jag konverterat för att passa japanska bilar som inte har skruvat lock.
Brukar sänka trycket till ca 1bar i däcket först, för att det inte ska bli så brutalt (blir lite nojjig när bromsvätskebehållaren "sväller" lite vid trycksättning).

Finns i så fall hos Mekonomen:
 
Det här kan bli en lika omfångsrik tråd som "hur får jag upp motorcykeln på släpet", eller vad den nu hette.

🍿
 
Detta är en lyxig variant till locket med slang som Hannuse postat (krävs till Mercedes) men bra då man fyller den med bromsolja och sen är det bara att lufta (om det då inte är en modern Mercedes)

 
Detta är en lyxig variant till locket med slang som Hannuse postat (krävs till Mercedes) men bra då man fyller den med bromsolja och sen är det bara att lufta (om det då inte är en modern Mercedes)

Funkar jättebra :) , en fröjd att byta till fräsch bromsvätska på bilar nu.
 
+1 på den, helt fantastisk, om vi nu pratar om samma sak.

View attachment 506420

Jag har 2st, den ena har jag konverterat för att passa japanska bilar som inte har skruvat lock.
Brukar sänka trycket till ca 1bar i däcket först, för att det inte ska bli så brutalt (blir lite nojjig när bromsvätskebehållaren "sväller" lite vid trycksättning).

Finns i så fall hos Mekonomen:

Jag har också en sån och jag gillar den men det går inte att köra med fullt tryck i däcken, då blåser det ut luft överallt. Egentligen tror jag det räcker med bara en pumpad slang istället för ett hjul.
 
Jag har också en sån och jag gillar den men det går inte att köra med fullt tryck i däcken, då blåser det ut luft överallt. Egentligen tror jag det räcker med bara en pumpad slang istället för ett hjul.
Som sagt var, jag kör med ca 1bar, då funkar det utmärkt, och däcket finns ju liksom där på plats, så det är väl det enklaste, eller?
 
Som sagt var, jag kör med ca 1bar, då funkar det utmärkt, och däcket finns ju liksom där på plats, så det är väl det enklaste, eller?

Bilens däck vill jag ju inte gärna tömma till 1bar så jag måste ju bära fram nåt med tryck. Och en slang är lättare än ett hjul.
Händelsevis så är mc-hjul lättare än bilhjul och på crosshojen har jag sällan över 1 bar.

För min egen del ska jag nog bygga mig en lågtrycksregulator som jag kan sätta på tryckluftslangen för det händer lite då och då att jag vill ha lågt tryck.
 
Bilens däck vill jag ju inte gärna tömma till 1bar så jag måste ju bära fram nåt med tryck. Och en slang är lättare än ett hjul.
Händelsevis så är mc-hjul lättare än bilhjul och på crosshojen har jag sällan över 1 bar.

För min egen del ska jag nog bygga mig en lågtrycksregulator som jag kan sätta på tryckluftslangen för det händer lite då och då att jag vill ha lågt tryck.
Tänker att det är enklast att ta från däcket, och det är ju bil jag tänker på, eftersom till hojen behöver jag sällan någonting speciellt för att byta bromsvätska, det räcker med bromshandtagen.
Men varför inte tömma däcket till 1bar?
Bara att pumpa sedan.
Tryckregulator har jag också, men använder den när jag målar.
Till just detta tycker jag att man förlorar hela smidigheten med konceptet om man ska ansluta tryckluftsslangen, eller plocka fram en pumpad slang.
Men det är min högst personliga reflektion.
 
Tänker att det är enklast att ta från däcket, och det är ju bil jag tänker på, eftersom till hojen behöver jag sällan någonting speciellt för att byta bromsvätska, det räcker med bromshandtagen.
Men varför inte tömma däcket till 1bar?
Bara att pumpa sedan.
Tryckregulator har jag också, men använder den när jag målar.
Till just detta tycker jag att man förlorar hela smidigheten med konceptet om man ska ansluta tryckluftsslangen, eller plocka fram en pumpad slang.
Men det är min högst personliga reflektion.

Så hur fyller du det där däcket sen utan att dra fram tryckluftslangen till bilen?
Tömma däcket till 1bar innan man börjar jobba för att sen fylla det igen? Jag tycker inte det låter särskilt smidigt jämfört med att bära med sig ett crosshjul som redan har 0.8-1.0 bar.

Fast ännu smidigare vore det ju att bara dra med tryckluftslangen till bilen, koppla på regulator följt att luftaren. Vilket förstås kräver att man monterat en tryckluftskoppling på luftaren.
 
Och vips var tråden farligt nära tryckluftskopplingar som någon stackare då kommer att handla på Biltema när han ändå köper deras bromsluftare…

I så fall rekommenderar jag en stor dos serum, för det kommer att låta som att man har ett ormbo under garagebänken. Det kan omöjligt finnas uslare och mer läckande kopplingar, direkt ur kartong, långt innan kontakt med bromsvätska / dimsmörjning / syre / luft / verklighet…
 
Så hur fyller du det där däcket sen utan att dra fram tryckluftslangen till bilen?
Tömma däcket till 1bar innan man börjar jobba för att sen fylla det igen? Jag tycker inte det låter särskilt smidigt jämfört med att bära med sig ett crosshjul som redan har 0.8-1.0 bar.

Fast ännu smidigare vore det ju att bara dra med tryckluftslangen till bilen, koppla på regulator följt att luftaren. Vilket förstås kräver att man monterat en tryckluftskoppling på luftaren.
Korrekt, det är precis så jag fyller det.
Men då har jag inte en massa lösa hjul liggandes i garaget, det kanske är en brist hos mig... :va
 
IMG_8853.jpeg

På BMW i Ljubljana fanns det fortfarande gamla sortens mekaniker som kan både laga och såga sönder saker på ett rationellt vis. Gamla sortens på mer än ett sätt; bonuspoäng till de som först ser vad som också försvunnit från svenska verkstäder…
 
Och vips var tråden farligt nära tryckluftskopplingar som någon stackare då kommer att handla på Biltema när han ändå köper deras bromsluftare…

I så fall rekommenderar jag en stor dos serum, för det kommer att låta som att man har ett ormbo under garagebänken. Det kan omöjligt finnas uslare och mer läckande kopplingar, direkt ur kartong, långt innan kontakt med bromsvätska / dimsmörjning / syre / luft / verklighet…
Ja och med tanke på att riktiga kopplingar kostar några tior mer så är det ju ett dyrt sätt att köpa sig irritation…
 
View attachment 506431

På BMW i Ljubljana fanns det fortfarande gamla sortens mekaniker som kan både laga och såga sönder saker på ett rationellt vis. Gamla sortens på mer än ett sätt; bonuspoäng till de som först ser vad som också försvunnit från svenska verkstäder…
Bilder på nakna tjejer ?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top