Hur mycket mer drar en twin?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Om man jämför en radfyra mot en twin, hur stor är skillnaden i soppaförbrukning då, typ en firestorm mot en ninja eller nåt, lugn körning kontra mer "aktiv" körning?
 
MiZou skrev:
2326588 Om man jämför en radfyra mot en twin, hur stor är skillnaden i soppaförbrukning då, typ en firestorm mot en ninja eller nåt, lugn körning kontra mer "aktiv" körning?

har en mt01:a oc den drar från 0,49 till 0,58 beroende på hur jag kör.
1700cc twin
det måste vara det låga varvet i motorn som gör att den inte drar mer.
harr öppna ljuddämpare, kn-filter+ lite öppnad luftbox, powercommander och så är den körd i en dynabänk

ha det bra

MT01
 
Millen drar mellan 0,5 och 1,2, beroende på körstil. Det ska rätt mycket till för att få den över litern tycker jag, även om jag kör på höga varv och med hastiga accelerationer.
 
min vtr 1000 drog 0.95 om man låg på bra med den på krokiga vägar. 0.7 -0.75 normal mc körning

gixxern 1000 drar 0.85 hårdkörning (körs hårdare) och 0.6 normal körning

man kan säga att de skiljer 1-1.5 dl ungefär....

men då är ju att tänka på att vtr har 106 hkr och gixxern 165.....

frågan är vad typ en 140 hkr mille drar eller liknande med lite kräm. kanskeinte skiljernåt
 
Min SV1000s har hittils dragit ungefär 0,55 L/mil vid lugnt tempo upp till ungefär 0,75L/mil när jag låg och pressa på lite med bl en lång sträcka med hastigheter mestadels över 200km/h. Snittar väl på 0,6L/mil för det mesta trots en hel del accande och mestadels högt tempo.
 
freestyle skrev:
2326629 min vtr 1000 drog 0.95 om man låg på bra med den på krokiga vägar. 0.7 -0.75 normal mc körning

gixxern 1000 drar 0.85 hårdkörning (körs hårdare) och 0.6 normal körning

man kan säga att de skiljer 1-1.5 dl ungefär....


VTRen var/är ju ökänd för att dra mycket, det och den lilla 16 liters tanken fick de nväldigt mycket kritik för när den var ny. Fick ju större tank dessutom senare.


Min TL drar mellan 0.46 - ca 0.9 beroende på hur hårt man gasar. Kan nog få den över liter på bana också om man nu vill det... :tungan
Vanlig TT (TisdagsTur) så drar den ca 0.7 - 0.8.

:hej
 
Superduken ska väl dra över litern inspirerat, med 15 liters tank. Ultimata touringhojen? ;)
 
Ja rolig skriver jag under på osett :yoparty
Testade en SD med akra helsystem när KTM Roadshow var i sta'n, jag smajlade säkert en halvtimme efter, det var helt underbart buskul! Och ljudet! OMG
 
mt01 skrev:
2326612 har en mt01:a oc den drar från 0,49 till 0,58 beroende på hur jag kör.
1700cc twin
det måste vara det låga varvet i motorn som gör att den inte drar mer.
harr öppna ljuddämpare, kn-filter+ lite öppnad luftbox, powercommander och så är den körd i en dynabänk

ha det bra

MT01

Han undrade nog mera hur mycket soppa en sport-twin drog.

Det är inte det låga varvet som ger din hoj låg förbrukning, det är mer beroende på körstil.
 
Last edited:
Jag och en kompis tog en sväng häromdagen, han på ducati jag på gixxern.
Vi tankade fullt här hemma och tankade samtidigt efter någon timme. Jag fick i 13 liter och han 14 efter 20 mils körning
 
Honda VTR Firestorm -99 vs Suzuki GSXR1000 -04

Vid inspirerad körning drog Hondan 1.2 liter / mil och Suzukin drar 1.5liter / mil.

//håkan
 
MiZou skrev:
2326588 Om man jämför en radfyra mot en twin, hur stor är skillnaden i soppaförbrukning då, typ en firestorm mot en ninja eller nåt, lugn körning kontra mer "aktiv" körning?

Min ST3:a har inte kommit ner under litern..
Men jag misstänker något "fel" någonstans..
Och jag är inte allt för hård på gasen.. Ännu!!
 
Drar muchos soppa. Vid vanlig buskörning runt litern/milen. Vid bombrepor och riktigt aggressivt mer. Kanske 1-1.4 liter/mil. Tycker inte jag gör annat än tankar :huvet

Men sen är ju en 14l tank i minsta laget också.

Men det är värt det. Alla gånger!
 
Fattar inget. Varför skulle en twin (i alla lägen) dra mer än en 4a ?
Soppaförbrukningen har väl inte så mycket att göra med just antalet cyllar.
Tycker frågan är, om inte felställd, så iaf konstigt ställd.
Vad vill frågaren veta ?
Mer än att förbrukningen beror rätt mycket på hur man kör........
/u
 
ulf_lundin skrev:
2327268 Fattar inget. Varför skulle en twin (i alla lägen) dra mer än en 4a ?
Soppaförbrukningen har väl inte så mycket att göra med just antalet cyllar.
Tycker frågan är, om inte felställd, så iaf konstigt ställd.
Vad vill frågaren veta ?
Mer än att förbrukningen beror rätt mycket på hur man kör........
/u
Precis. Har knappast med om det är twin eller r4 att göra. Handlar nog snarare om körstil och effekt på snurran.
 
ulf_lundin skrev:
2327268 Fattar inget. Varför skulle en twin (i alla lägen) dra mer än en 4a ?
Soppaförbrukningen har väl inte så mycket att göra med just antalet cyllar.
Tycker frågan är, om inte felställd, så iaf konstigt ställd.
Vad vill frågaren veta ?
Mer än att förbrukningen beror rätt mycket på hur man kör........
/u

vad jag var ute efter var att höra mig för lite om det är så att en twin drar klart mer soppa än en fyra, satt och lästa i BIKEs begagnat-guide om firestormen och den fick kasst betyg för att den drog för mkt soppa och sedan har jag tolkat den som någon typ av konsensus att twinnar drar generellt mer soppa än fyror, men jag har kanske feltolkat det...
 
ulf_lundin skrev:
2327268 Fattar inget. Varför skulle en twin (i alla lägen) dra mer än en 4a ?
Soppaförbrukningen har väl inte så mycket att göra med just antalet cyllar.
Tycker frågan är, om inte felställd, så iaf konstigt ställd.
Vad vill frågaren veta ?
Mer än att förbrukningen beror rätt mycket på hur man kör........
/u

En twin kanske är mindre effektiv, sämre verkningsgrad, större förluster ?
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top