Hur mycket mer drar en twin?

MiZou skrev:
2327280 vad jag var ute efter var att höra mig för lite om det är så att en twin drar klart mer soppa än en fyra, satt och lästa i BIKEs begagnat-guide om firestormen och den fick kasst betyg för att den drog för mkt soppa och sedan har jag tolkat den som någon typ av konsensus att twinnar drar generellt mer soppa än fyror, men jag har kanske feltolkat det...


Njae, just VTRen har väldigt hög förbrukning. Den är inte representativ för sin motorkonfiguration.
Fast, den är inte så extremt mer törstig än andra, men den drog mer än vanligt och faktumet att den hade/har mindre tänk än hojar notmalt (Förutom SuperDuken... :lol ) så fick den mycket smisk för att man fick tanka stup i ett...

:hej
 
PutteLiten skrev:
2326881 Min TL drar mellan 0.46 - ca 0.9 beroende på hur hårt man gasar. Kan nog få den över liter på bana också om man nu vill det... :tungan
Vanlig TT (TisdagsTur) så drar den ca 0.7 - 0.8.

:hej

Fassen vad din är snål. Min TLs drar 0,55-1,2 med ett medel på 0,8l/mil
 
MiZou skrev:
2326588 Om man jämför en radfyra mot en twin, hur stor är skillnaden i soppaförbrukning då, typ en firestorm mot en ninja eller nåt, lugn körning kontra mer "aktiv" körning?

Min sv650 hade dragit 0.45 sist jag tankade, det var på 10 mils stadskörning och 10 mils längre körning.. Kan väl knappast säga att jag körde lugnt ..
 
TL1000S / R, båda mina drar 0,57-0,58 vid touring i 120-130 konstant fart, 0,6 med 2 pers på...men lätt en liter om man svinar...kom 206,6 km på 11,82 liter härom dagen med mellan 90-140 km/h mest rakt fram...lite omkörningar ibland...
 
Det handlar mycket om vilka varvtal som är användbara hos motorn.
Kör mest på småvägar med mina twinnar och då växlar man ju en del men inte alls så mycket som jag skulle ha behövt göra om jag hade haft en hoj som lever på varvtalet för att få effekt.
På länsvägar marschar jag som regel 140.

Oavsett hur jag kör så hamnar 4-ventilaren runt 0.5 l/mil och 2-ventilaren 0.45 eller under.
De behöver inte varvas eftersom vridmomentkurvan är så flack och man kan därför motorbromsa in i svängarna och sedan bara vrida på gasen ut ur dem.
Ett behagligt och avstressande sätt att köra hoj.

F ö är 4-ventilaren, en ST4s, till salu :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top