Hur mycket åldras däck över vintern?

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Morsning, funderar på att antingen lägga på nya fräscha däck i vår, alternativt innan jag ställer av hojen inför vintern, för att ha ”allt klart” i vår när en ny säsong väntar.

Däck är ju färskvara och börjar åldras framför allt när dom börjar användas, så frågan är hur mycket åldras däck, typ Sportsmart, som man kör typ 50 mil med på hösten och som sedan får stå i kallgarage i sex månader (innehållande temperaturväxlingar och temperaturer ner mot -25)?

Hur stor skillnad är det på sådana däck jämför med spretans nya som man köper och slänger på på våren? (Använder hojen på gata och bana)
 
Jag skulle nog påstå att du inte skulle märka någon skillnad på nya i vår eller ett par som stått på hojen över vintern.
 
Det som får gummi att åldras är värme och solljus.
Är det mörkt och svalt kan däcken hålla många många år.
Ett par alldeles nya däck kan t.om bli bättre om det får ligga lite, så lösningsmedel och liknande får dunsta lite.

Svaret på frågan: ingen skillnad om däcken är vettigt förvarade
 
Köpte nya däck förra veckan, de är tillverkade 2012 enligt stämpeln....

Tror inte däcken åldras speciellt mycket fortare i ditt garage än va de gör i däckshandlarens förråd
 
Agile har rätt, de åldras väl max 4-5 månader såvida inte vintern är extremt lång...
Ingen funktionsmässig skillnad som spelar någon roll när du väl fått upp temperaturen i dem. Då skulle ju alla behöva byta däck till helt nytillverkade varje vår oavsett hur de bytte året innan och aldrig kunna köpa från en handlare som haft dem liggande.
 
Last edited:
Köpte nya däck förra veckan, de är tillverkade 2012 enligt stämpeln....

Tror inte däcken åldras speciellt mycket fortare i ditt garage än va de gör i däckshandlarens förråd

Fast ligger det inte ett konserveringslager på nya däck? Kör man 50 mil är det borta och då gissar jag på att däcket åldras snabbare :rolleyes:
 
Fast ligger det inte ett konserveringslager på nya däck? Kör man 50 mil är det borta och då gissar jag på att däcket åldras snabbare :rolleyes:

Det beror lite på vilken typ av däck, men jo det är vanligt på gatdäck.
En vinter i garage gör ingen märkbar skillnad på däcken. Det är ju snarare försämringen i förmåga hos föraren pga uppehållet som ställer till det på våren isf...
 
Fast ligger det inte ett konserveringslager på nya däck? Kör man 50 mil är det borta och då gissar jag på att däcket åldras snabbare :rolleyes:

Japp.. Men så länge vi pratar gatdäck med silica så klarar de en sådär 3 år, 5 månader vinter då är ett rätt litet problem. Däremot ska man nog va försiktig med att förvara dem i kallförråd under vintern då 20-30 minus kan ha negativa effekter.

Racegummi utan silica är om jag minns rätt mr känsligt pga frånvaron av silica. Med det handlar mer om värmecykler så även där är en normalt hanterad vinter inget större problem om man inte ska sätta banrekord.
 
Racegummi utan silica är om jag minns rätt mr känsligt pga frånvaron av silica. Med det handlar mer om värmecykler så även där är en normalt hanterad vinter inget större problem om man inte ska sätta banrekord.

Är det verkligen så? var ju racegummin jag köpte från en större onlienhandlare, 3412 är de märkta så 2 år gamla nu. Denhär tråden behöver en Tom@Work

edit: poängen med mitt förra inlägg var dock att handlarnas däck är av avrierande ålder även om de är "nya", och det faktiskt är möjligt att TS får exact samma däck i vår som han hade fått om han köper de nu.
 
Last edited:
Är det verkligen så? var ju racegummin jag köpte från en större onlienhandlare, 3412 är de märkta så 2 år gamla nu. Denhär tråden behöver en Tom@Work

3 år klarar dem lätt om de bara är rätt förvarade.. Undantag på det om du tänker sätta banrekord kanske. Är man glad amatör behöver man nog inte oroa sig så länge Mozzberg känner igen namnet på dem ;)
 
Japp.. Men så länge vi pratar gatdäck med silica så klarar de en sådär 3 år, 5 månader vinter då är ett rätt litet problem.

Menade absolut inte att man skulle märka någon skillnad på en vinter utan bara att de åldras snabbare :)
 
Finns inga konserveringslager på däcken och inte heller släppmedel. Däremot så är ytan mycket blank efter gjutformarna. Rätt förvarade håller sig däck "nya" länge.


Fast ligger det inte ett konserveringslager på nya däck? Kör man 50 mil är det borta och då gissar jag på att däcket åldras snabbare :rolleyes:
 
Trådskaparen har nog tänkt lite för mycket på sådant som skrivits genom åren på motorforum där mycket tillslut blir överdrivet. Försämringen av livslängden är ytterst akademisk i det här fallet. Jag hade skiftat över till nya däck och sett till att hojen är redo inför kommande säsong redan inför vinterförvaringen. Det är rätt skönt att bara behöva kontrollera lufttrycket och ge en snabb översyn efter eventuella läckage och dylikt efter vinteruppehållet samt ställa på försäkringen så fort suget infaller.
 
edit: poängen med mitt förra inlägg var dock att handlarnas däck är av avrierande ålder även om de är "nya", och det faktiskt är möjligt att TS får exact samma däck i vår som han hade fått om han köper de nu.
Ja, med den skillnaden att däcken hos handlaren har körts 0 mil (och har ”konserveringslagret” kvar) och legat i konstant (sval) temperatur (i garaget så kommer temperaturen som sagt att pendla mellan +10 till – 25).
Den här tråden behöver en Tom@Work
Ja, skulle vara kul att få fakta :tummenupp
 
Racedäck saknar en massa ingredienser typ konserveringsmedel och skydd mot lösningsmedel. Därför fryser de sönder om de förvaras för kallt, kan bli spröda efter för lång tid. De gillar heller inte speciellt att utsättas för olje- eller bensinspill längre stunder. Därför är de oftast inte godkända för gatbruk.

Gatdäck har allt detta, av uppenbar anledning. Så blanda inte däcktyper i en och samma frågeställning utan att hålla isär dem.

Därför skiljer sig också kraven på förvaring bland annat, och att vänta till i vår med att byta gatdäck? Ja, det kan man väl göra lika gärna som inte. Alla däck mår naturligtvis bäst av så konsekvent förvaring som möjligt, det betyder inte att gatdäck åldras märkvärdigt av en vinter i kallgarage.

Det är nog inte många som byter sina beggade däck på våren enbart för att hojen stått kallt över vintern. De hinner inte åldras så mycket att de blir "för gamla" innan de är utslita ändå, såvida inte TS tänker nöja sig med att endast toura lite försiktigt 50 mil varje säsong.

Rätta mig om jag slirar ut helt galet, Tom.
 
Last edited:
Skall man byta luft i däcken på våren ?
:D
 
Jag rekomenderar alla till att byta till nya sulor varje år...

Om man sen tycker det är jobbigt med alla gamla däck som ligger och skräpar så har jag lösnimg på det med ..


Ge dem till mig ! Jag återvinner dem utan kostnad!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top