Hur mycket åldras däck över vintern?

Det jag undrar är hur man ska köra in ett däck om det nu har en hal beläggning eller yta. För även om du kör lugnt rakt fram till en början så sliter man ju aldrig in sidorna på däcket. Första gången man knäskrapar kommer ju vara första gången man använder just den delen av däcket, oavsätt hur mycket man kört rakt fram, eller? :va

I torrt är problemet litet, i blött var försiktigt, eller grus som BrooklynS påpekar.

Det jag undrar är hur man ska köra in ett däck om det nu har en hal beläggning eller yta. För även om du kör lugnt rakt fram till en början så sliter man ju aldrig in sidorna på däcket. Första gången man knäskrapar kommer ju vara första gången man använder just den delen av däcket, oavsätt hur mycket man kört rakt fram, eller? :va

Vid däckbyte på firma fick jag däcket nedkletat med nån skit som dom använde som glidmedel när dom krängerpå däcket. Halt på torr asfalt.
Jag vet att dom alltid använder något halt men denna klåpare lyckades kleta ned 80 procent av däcket.
själv smörjer jag lite såpvatten längs kanten.

Vid däckbyte på firma fick jag däcket nedkletat med nån skit som dom använde som glidmedel när dom krängerpå däcket. Halt på torr asfalt.
Jag vet att dom alltid använder något halt men denna klåpare lyckades kleta ned 80 procent av däcket.
själv smörjer jag lite såpvatten längs kanten.

Var det något vitt/grått klet är det hög risk för att det var däckpasta av något slag. :P Har råkat ut för kladdapor med sådär, fast han hade försökt torka av däcket så det syntes inte så tydligt.
Jag kör med såpavatten hemma, funkar alldeles utmärkt.

Om däcken ligger från den första oktober till den sista mars så åldras dom sex månader :fakta

Lätt som en plätt, man går över däcket med sandpapper och ruggar upp ytan, tar ett par minuter sen kan du släppa ångesten över hala däck.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti