fortsomfan
åka bana
Hur stor skillnad är det på hjälmar runt 2 tusen och 4 tusen?
Beganat för halva priset är väl smart lr?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
fortsomfan skrev:Hur stor skillnad är det på hjälmar runt 2 tusen och 4 tusen?
![]()
![]()

brinckis skrev:
Gondala skrev:hjälmar för 4-8 tusen är komposit hjälmar. de studsar inte när man slår i huvet.
hjälm för 500-3000 typ e plast hjälmar. de studsar när man slår i huvet. vilket förvärrar skadorna rejält
köp ALDRIG en begangnad hjälm. en hjälm ska man använda själv från första gången man köper den. då den formar sig efter sitt huvud!

kajlyl skrev:
Men det finns hjälmar från 2500:- t.ex. Nitro som är jävligt bra och prisvärda!
Ett annat tips är att kolla nu när många handlare säkert har rea på årets modeller..
kajlyl skrev:Vet inte vad det var för modell du köpte, men du kanske har missat att de ska spricka?
jag har haft en NITRO N 600 V, den vurpade jag med många gånger lite lättare och den höll skit fint och en NITRO N 1200 VX som åkte på en marksyning i 150-180km/h, självklart skrot efter det men jag var helt oskadd!
Ja det är ju ett säkert kort, men alla t.ex. Arai's toppmodeller har väl samma säkerhet? de allra dyraste är bara pga design?R2 skrev:Vill du vara så säker som det går, köp en Arai rx7 corsair eller värsta shoei hjälmen.
vill du komma billigare undan köp arais eller shoeis näst värsta.
arai eller shoei beroende på vad som passar din skalle bäst.
välj en storlek som är jobbigt liten när den är ny, den blir bra efter ett tag.
kajlyl skrev:Ja det är ju ett säkert kort, men alla t.ex. Arai's toppmodeller har väl samma säkerhet? de allra dyraste är bara pga design?
kajlyl skrev:Ja det är ju ett säkert kort, men alla t.ex. Arai's toppmodeller har väl samma säkerhet? de allra dyraste är bara pga design?
Jag kan inte hålla med. Av alla hjälmar jag använt har de som suttit bra vid första provningen sedan alltid suttit bra, de som suttit dåligt har sedan alltid suttit dåligt. Ingen hjälm har "format sig", de har alla behållit formen, hjälmar är inte som mjuka skinnställ. Hjälmar är som skor, de har en läst, antingen passar de eller så gör de det inte. Jag har provat massor av fabrikat men min skallform trivs bäst i en Shoei. Det finns ingen vits i att köpa en för trång hjälm, om den är för trång riskerar man att skjuta fram skallen mot den öppna delen av hjälmen så att näsa och mun tar i käkskyddet och kanske t o m lämnar en liten lucka mellan bakhuvudet och hjälmens baksida. Det finns bara en passform; den rätta.HiC skrev:...När man köper en hjälm ska den helst vara så trång att man nästan får skruva på den på huvudet. När du väl använt den ett tag så formar den sig efter DITT huvud...
![]()
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis