Hur mkt för en hjälm??

walleskydive skrev:
Arai har fördelen att den är mej vetandes den enda hjälmen du kan ha på dej när du skall leka under ytan i badkaret,det är bara att sänka under och spola och skölja den pallar det!Kan va bra att veta när den börjar kännas små sunkig! :tummenupp Även ett tips till alla äldre som är rädda för att hallka i badkaret!

Det är inget specefikt för Arai,i princip alla klarar det.

Nästa gång jag köper en ny hjälm blir det troligen en Schubert S1 (eller vad de heter då). De är dyra men bra och en tystare hjälm får du svårt att hitta.

Schubert är inte det mest kända märket i Sverige men det är de som gör BMWs hjälmar.

För att komma billigare undan rekommenderar jag dig att köpa enfärgade hjälmar. Shoi tar t ex nästan 1000kr extra för lite mönster på XR1000-hjälmarna. Du kan köpa många liter bensin för de pengarna.

KjellF

Gondala skrev:
hjälmar för 4-8 tusen är komposit hjälmar. de studsar inte när man slår i huvet.
hjälm för 500-3000 typ e plast hjälmar. de studsar när man slår i huvet. vilket förvärrar skadorna rejält

köp ALDRIG en begangnad hjälm. en hjälm ska man använda själv från första gången man köper den. då den formar sig efter sitt huvud!

Det där med plasthjälmar som studsar ÄR en myt, det finns plasthjälmar som vunnit över komposit i tester.

Bättre en dyr plasthjälm än billig komposit !

Det finns många olika utformningar på hjälmar beroende hr ditt huvuds form
(oval eller rund och allt däremellan)

Viktigast av allt är att krukan sitter tajt och passformen är 100.

Men visst man får oftast vad man betalar för !

Gondala skrev:
köp ALDRIG en begangnad hjälm. en hjälm ska man använda själv från första gången man köper den. då den formar sig efter sitt huvud!
Passar den så är det ingen fara. (Det finns en del som säljer sin kruka efter att ha använt den 1 gång för dom gillade den inte) Den kanske rentav passar bättre än en ny? :hihi Man ska undvika begagnade hjälmar om man inte vet att den omöjligt kan vara äldre än ett år typ...´

Dyk-hjälm!

Långa farbron skrev:
Det är inget specefikt för Arai,i princip alla klarar det.
Jasså!,hade jag inte en aaaning om,har själv en shoei.Är det bara till och bada den helt skoningslöst eller...?Vad omfattar,"i princip alla klarar det..."? :confused:

man_dizel skrev:
Tja, kan man lita på den där webshoppen? Är lite intresserad av en hjälm faktiskt. Hörde att arai hjälmar e bra. vad tycker du om det?
Du betalar när den levereras så du riskerar ingenting :tummenupp

Arai är bra liksom många andra. Man får vad man betalar för, varken mer eller mindre. Man kan dock passa på när hjälmarna reas ut men man bör testa olika märken innan man bestämmer sig vilken man föredrar.

Hörde något om att bl.a. Arai och OGK, med flera, hjälmar passar de med ett mer runt huvud och Shoei, med flera, passar de med ett mer ovalt huvud. :va

Jag rekommenderar OGK ...

Jag tycker att köpa en hjälm för 5-6k är alldeles för mycket. Snacka om att någon garvar sig trött för varje person som köper dessa.

Jag köpte en X-Lite 901 på rea för 2000:- på Lelles. Då är det prisvärt. Leta reda på vilken hjälm du vill ha. Sen letar du reda på någon rea där dom säljer desa hjälmar. Upp till 3500:- tycker jag att man kan betala för en bra hjälm, inte mer.

kolla med No1 om han har några av sina hjälmar kvar! han sålde nya agv hjälmar, samma modell som rossi kör med, fast helsvarta :)

Köpte en själv från honom för 2500:- och dom kostar annars runt 5000:- i butik...

Jag kan lova att jag är verkligen helnöjd med den hjälmen :tummenupp

Edit: Tror han har bytt namn till "Fürstenhoff" nu eller nåt i den stilen :)

Last edited:
kajlyl skrev:
Vet inte vad det var för modell du köpte, men du kanske har missat att de ska spricka?
jag har haft en NITRO N 600 V, den vurpade jag med många gånger lite lättare och den höll skit fint och en NITRO N 1200 VX som åkte på en marksyning i 150-180km/h, självklart skrot efter det men jag var helt oskadd!

Beror ju på hur man vurpar också, inte i vilken fart! Jag gick omkull i nästan 200, alltså var hjälmen skitbra, inte en repa! Men nu glömde jag tala om att jag aldrig hade skallen i marken....
Arai och Shoei har alltid haft bra resultat i tester, och Arai sitter jävligt fint på mig. Onödigt och snåla på såna grejer...

Jag åkte på en highsider liknande vurpa och landade på huvet för att sen snurra några varv och studsa på skallen... Jag känner mig jävligt säker i en Nitro, kanske inte riktigt lika bra som den absolut senaste från t.ex. Arai, men iaf som förra årets.
Var nått test i typ "engelska bike" där de fick grymt med beröm..

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN