Hur många mil klarar en hojj av?

En lustig betraktelse är ju att väldigt få hojar på blocket någonsin gått över 6000 mil.

Spelar ingen roll att det är 25 ägare och hojen är från 1982. Hojarna slår aldrig över 6000 mil här...
Luktar ruttet om begmarknaden i Sverige!

Som svar på frågan så gick min cbr 600f troligtvis 16000 mil innan generalraset kom. Hade börjat tappa komp på 3ans cylle och kamkedjan brast. Gick då ca 250 mil till sedan rasade den som sagt.
Baserar 16 000 mil på att den "bara hade gått 5400 mil" då jag köpte den, trots 18 ägare och den var från 1988 och alla kåpor var omlackerade etc...
= jag blev lurad...

Så efter att kompet på 3:an försvunnit OCH kamkedjan brustit så lyckades du köra 250 mil till?!?!?!?
 
Finns en enkel formel för detta....
Den hemliga konstanten för alla japps hojar är: 9,863579
För övriga märken googla.....

Gångra Kubiken på hojen med konstanten så får du fram hur långt den kommer gå.
9,863579 * 1100 = 10849,9369 mil vid ras.
9,863579 * 750 = 7397,68425 mil vid ras.
9,863579 * 125 = 1232,947375 mil vid ras.
 
Så efter att kompet på 3:an försvunnit OCH kamkedjan brustit så lyckades du köra 250 mil till?!?!?!?

Givetvis bytte jag kamkedjan. Inte ett märke i en ventil, detta pga den brast på tomgång vid rödljusen vid rissnekorset, dock hade jag blåst på rätt friskt på kymlingelänken :tummenupp

Köpte kamkedjan billigt från england

Kompet på 3an var nere på 6:1 om jag inte minns fel jämfört med övriga cyllar som låg runt 10, 3ans komp ökade om man droppade ned olja i cylindern vilket torde betyda att kolvringarna var slut.
 
Finns en enkel formel för detta....
Den hemliga konstanten för alla japps hojar är: 9,863579
För övriga märken googla.....

Gångra Kubiken på hojen med konstanten så får du fram hur långt den kommer gå.
9,863579 * 1100 = 10849,9369 mil vid ras.
9,863579 * 750 = 7397,68425 mil vid ras.
9,863579 * 125 = 1232,947375 mil vid ras.

Mmm... hittade den, mycket bra formel!
Borde ligga som en sticky så man slipper svara på många jobbiga nybörjar frågor.
 
Personligen tror jag att allmänt övergripande skick, full servicebok och dokumentation och få ägare är det säkraste kortet framför just hur många mil bågen gått...

Alltså hellre en cykel som gått 5500 mil med få ägare och full dokumentation än 18 ägare och 2500 mil och ingen dokumentation...

Har du hört om någon som bytt motorcykel med sin kompis över vintern för att komma undan försäkringen? Frågan är hur många av ägarna på pappret som är antecknade flera gånger..

Att du kom 250 mil och inte 250 meter efter det att din kamkedja brast tolkar jag som.. ähh jag såg din avatar;)
Edit: såg ditt sista inlägg nu:tummenupp
Finns en enkel formel för detta....
Den hemliga konstanten för alla japps hojar är: 9,863579
För övriga märken googla.....

Gångra Kubiken på hojen med konstanten så får du fram hur långt den kommer gå.
9,863579 * 1100 = 10849,9369 mil vid ras.
9,863579 * 750 = 7397,68425 mil vid ras.
9,863579 * 125 = 1232,947375 mil vid ras.

Har du någon för italienska bågar?
 
Last edited:
Sant! Jag trodde det inte själv, gissa om jag blev förvånad. Men man ska inte berätta det för alla, då blir hojarna svårsålda efter 8000mil.

Därför allt på blocket är billigt runt de miltalen :tummenupp



Inga försäkringar gäller om hojen går sönder. Berätta nu för oss vad det är för en hoj det gäller...

jo, maskinskadeförsäkring täcker just MASKINSKADA, förutsatt att hojen inte har gått mer än 2500 eller 3000 mil
läs under Maskinskada
 
Står en Honda VF400 hemma som rullat 9954 mil. Men den rullar på bra ännu (skramlar dock lite från kamkedjan). Tycker detta är bra för en liten 400 som varvar 13´000 varv.
Fast det är ju klart. Det är ju det är ju en Honda V4 :)
 
Då kommer den oundvikliga följdfrågan; Hur står sig dom amerikanska mot dessa?? Boss Hoss, HD, Buell, victory(?:va)

Bosshossens enda akilleshäl är väl vikten. Motorn, gammal stötstångsmodell med effektuttag på runt 50hk/l är svår att döda..

HD/Buell (de med hd motorer då) är ju ett särskilt kapitel, men se ovan. Inga direkta litereffekter, inga större slitage. Hade kunnat vara så i verkligheten men av nån anledning är materialet och toleranserna högst varierande:rolleyes: (Ok, nu kommer Jörgen snart med nåt exemplar som rullat 48varv runt jorden på ett oljebyte. Men då vill jag prompt hävda att det räknas som oljebyte även när man fyller på. :tungan) Läste någon artikel om att nån Highway Patrol överger harley.. Källa Det brukar ju krävas rätt mycket för dessa att släppa greppet om den amerikanska örnen.

Victory, är polaris va? Frågan är vem som gör motorn.
 
Last edited:
Törs man gissa på att en motors livslängd beror på körstil och underhåll?:rolleyes:
 
Än mer intressant, vilken modell håller längst?

Jag röstar för gamla VFR 750 med kamdrev!
 
Törs man gissa på att en motors livslängd beror på körstil och underhåll?:rolleyes:

Jag tror det beror mer på underhållet än körstilen.
Sköter du servicen efter punkt och pricka och inte slår av motorn direkt efter en hård repa kan du vara rätt jävla elak innan det märks nått nämnvärt på livslängden.
 
Är en på soe.se som kört med sin Xr en bit över 6000 mil om jag inte minns fel, utan renovering. Det får väl aneses rätt bra av en stånka med helt ok effekt. :)
 
Ännu är det ingen som vet hur gammal en vfr kan bli ! :tummenupp
Min -93 har gått ca 11000 mil och den känns precis inkörd !
En kompis hade en -86 som gått 20000 när han sålde den.
Går fortfarande som en klocka flera år senare.
 
Än mer intressant, vilken modell håller längst?

Jag röstar för gamla VFR 750 med kamdrev!

+1 röst på den.

Ännu är det ingen som vet hur gammal en vfr kan bli ! :tummenupp
Min -93 har gått ca 11000 mil och den känns precis inkörd !
En kompis hade en -86 som gått 20000 när han sålde den.
Går fortfarande som en klocka flera år senare.

Jag provade en gång att leta efter trådar, där man diskuterade motorproblem i vfr- motorer. Jag provade två amerkanska vfr- forum (minns inte vilka) och det Svenska. Jag hittade inte en enda tråd där man diskuterade något värre än något sprucket förgasasrgummi. Inte ens -86:orna verkar vara på väg att ge upp.

Laddningsregulatorer på VFR är dock en helt annan historia.

EDIT: Det ryktas att Bike i Trollhättan faktiskt renoverade toppen(topparna?) på en VFR efter 19000 mil en gång
 
Last edited:
Laddningsregulatorer på VFR är dock en helt annan historia.

Det och statorspolar är generellt för samtliga hojar med den typen av generatorer. Inget man kan lasta hojen i sig för, det blir inte bättre hur mycket man än vill.

+1 på VFR:en
Såg förvisso en Futura med 16000mil, oöppnad motor.
 
Tror generellt att hojars livslängd bestäms av ålder, inte körsträcka. Med tanke på hur lite de flesta hojar som ligger ute på blocket verkar rulla per år torde risken vara mycket större att de multnar bort än att de slits ut.

Tror inte att det finns något generellt hinder för att hojar som faktiskt körs, servas ordentligt och tas om hand om bör ha några större problem att lätt nå 10000mil och säkert inte heller betydligt mer därtill, men man kan ju föreställa sig att risken ökar för att lite större fel skall uppträda och att det då inte är ekonomiskt försvarbart att reparera då andrahandsvärdet på hojar som gått såpass torde vara tämligen lågt.

Annars finns det ju gott om exempel inte minst bland BMWs R och K75/K100 hojar som gått riktigt långt. Vet ett par BMW F800S/ST som körts 10000 mil med råge under 3-4 års tid utan annat än mindre fel.

Problemet är nog att av alla hojar i världen är det nog en väldigt liten % som faktiskt körs såpass mycket att de hinner upp i höga körstäckor innan de multnar bort.
 
Last edited:
Tror generellt att hojars livslängd bestäms av ålder, inte körsträcka. Med tanke på hur lite de flesta hojar som ligger ute på blocket verkar rulla per år torde risken vara mycket större att de multnar bort än att de slits ut.

Tror inte att det finns något generellt hinder för att hojar som faktiskt körs, servas ordentligt och tas om hand om bör ha några större problem att lätt nå 10000mil och säkert inte betydligt mer därtill, men man kan ju föreställa sig att risken ökar för att lite större fel skall uppträda och att det då inte är ekonomiskt försvarbart att reparera då andrahandsvärdet på hojar som gått såpass torde vara tämligen lågt.

Annars finns det ju gott om exempel inte minst bland BMWs R och K75/K100 hojar som gått riktigt långt. Vet ett par BMW F800S/ST som körts 10000 mil med råge under 3-4 års tid utan annat än mindre fel.

Problemet är nog att av alla hojar i världen är det nog en väldigt liten % som faktiskt körs såpass mycket att de hinner upp i höga körstäckor innan de multnar bort.

Håller med om ovanstående på så vis att det är korrosion, eftersatt skötsel, flera olika ägare och dylika oxidproblem i elsystem som ofta dödar en hoj snarare än mil.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top