Hur många mil klarar en hojj av?

Ett sätt att få fler mil ur en hoj är att köra med helium i däcken eftersom det minskar risken för en explosion vid 8440 mil. Akta dig dock för kinesisk helium, den dåliga kvalitén gör att hojen kommer att äkCsplådera diReCkt!
 
kolla framskivorna som lätt blir skeva.
Kolla upp kamkedjespännaren som är riktigt dålig original på denna båge.

I övrigt hör jag mestadels gott om dessa bågar. Hade en 96a själv som jag saknar. På den fick jag byta:

skivor
kamkedjespännare
kopplingsarm som putter på kopplingspinnen genom motorn

I övrigt hade jag roliga mil på den och polaren körde några till efter det :yopartypå den och sedan såldes den. Minns inte hur långt den hade gått då men gissar på 6000...

Racesetup har gott om delar till dessa bågar.

Jag sitter och klämmer på ett helsystem som är riktigt fint och är till salu.

Låter den fint och det vanliga ser bra ut. Typ lager: sving, stryr osv så tror jag du skall slå till om du gillar den förövrigt.
Det är fortfarande en riktigt potent och fin maskin.

Jo, då det är en sporthojj och man kan räkna med att den har/får gå hårt så borde de finnas någe som ger sig med tiden men det låter som det är omöjligt att veta hur länge en maskin går så man får nog trycka å känna på objekten å hoppas de håller...
Det är en 750-97
 
Min naprapat har börjat med akupunktur för hojar, det är såååå bra! Ett par nålar i sadeln och ett par nån annanstans och du kommer alla gånger få Bettan att rulla ett par tusen mil extra.
 
För att föra in lite seriösa svar i denna tråden svarar jag på trådfrågan:

Fler än de flesta tror. Att sporthojar med många mil är ovanliga beror på att de flesta löstes in av försäkringsbolag innan de hann nå några imponerande siffror på milmätaren.
 
Just gixxrarna var väl ett problembarn förr med senapsspill?
Se till att du köper en korvmoj-edition så är du safe.
 
Ja, just det. Det var när gixxrarna rasade hela tiden och förarna hängde som nykokta vurrar över skrotet, som uttrycket- en halv böj myntades. Med en kvarting Brännvin Special i kutsen stod även de ut med livet.
 
Lite surt faktiskt, gsxr betyder ju fett med pulver, men pulvermos funkade inte.
 
Vid 5500 mil kan du räkna med att legeringarna i motorn släpper, dvs, du kommer då att få totalras....inte många motorer klarar över 5000 mil tyvärr.
 
En vän köpte en BMW R90S i början på 80-talet. Den har nu gått 45000mil. Många turer ner i Europa och till Skottland. Mycket delar är förstås bytta. En fördel är försäkringen, några 100-lappar om året.
Så frågan är inte hur långt hojen går utan hur länge du är beredd att meka med den.
 

Bifogat

  • BMW_R90S_gold_1975_r_TCE.jpg
    BMW_R90S_gold_1975_r_TCE.jpg
    259.6 KB · Visningar: 82
Last edited:
8440 mil. Gäller alla hojar. Precis då exploderar de...
Men fäller du ner passagerarens fotpinnar så kommer du inte upp i det lika snabbt ;)

JÄVLAR blev lite rädd nu :va
tänk om ja lyckas köra så mycket :confused:
sprang ut och fällde ut passagerarens fotpinnar på en gång :tummenupp
 
En lustig betraktelse är ju att väldigt få hojar på blocket någonsin gått över 6000 mil.

Spelar ingen roll att det är 25 ägare och hojen är från 1982. Hojarna slår aldrig över 6000 mil här...
Luktar ruttet om begmarknaden i Sverige!

Som svar på frågan så gick min cbr 600f troligtvis 16000 mil innan generalraset kom. Hade börjat tappa komp på 3ans cylle och kamkedjan brast. Gick då ca 250 mil till sedan rasade den som sagt.
Baserar 16 000 mil på att den "bara hade gått 5400 mil" då jag köpte den, trots 18 ägare och den var från 1988 och alla kåpor var omlackerade etc...
= jag blev lurad...
 
kolla framskivorna som lätt blir skeva.
Kolla upp kamkedjespännaren som är riktigt dålig original på denna båge.

I övrigt hör jag mestadels gott om dessa bågar. Hade en 96a själv som jag saknar. På den fick jag byta:

skivor
kamkedjespännare
kopplingsarm som putter på kopplingspinnen genom motorn

I övrigt hade jag roliga mil på den och polaren körde några till efter det :yopartypå den och sedan såldes den. Minns inte hur långt den hade gått då men gissar på 6000...

Racesetup har gott om delar till dessa bågar.

Jag sitter och klämmer på ett helsystem som är riktigt fint och är till salu.

Låter den fint och det vanliga ser bra ut. Typ lager: sving, stryr osv så tror jag du skall slå till om du gillar den förövrigt.
Det är fortfarande en riktigt potent och fin maskin.

Tack för svaret :tummenupp

Ska försöka kolla upp allt ja kan i dessa vintertider, ska ta me mig en kamrat som kört hojj ett tag som har lite mer koll.

En lustig betraktelse är ju att väldigt få hojar på blocket någonsin gått över 6000 mil.

Spelar ingen roll att det är 25 ägare och hojen är från 1982. Hojarna slår aldrig över 6000 mil här...
Luktar ruttet om begmarknaden i Sverige!

Som svar på frågan så gick min cbr 600f troligtvis 16000 mil innan generalraset kom. Hade börjat tappa komp på 3ans cylle och kamkedjan brast. Gick då ca 250 mil till sedan rasade den som sagt.
Baserar 16 000 mil på att den "bara hade gått 5400 mil" då jag köpte den, trots 18 ägare och den var från 1988 och alla kåpor var omlackerade etc...
= jag blev lurad...

Tänkte på de me när jag kollat runt på hojjar, hittade en 98:a som bara gott 2400mil :va

Men man får kolla efter vanliga slitage delar/ställen och jämföra med hur långt den har gott.
 
Last edited:
Tänkte på de me när jag kollat runt på hojjar, hittade en 98:a som bara gott 2400mil :va

Men man får kolla efter vanliga slitage delar/ställen och jämföra med hur långt den har gott.

Inte så konstigt egentligen då många tycker att 300mil per säsong är tillräckligt.

Som när jag sålde min VTR1000F med 6000mil på mätarn, var lite svårt att sätta pris då det var en 05:a och jag hittade inte ens några 98or som gått så långt. :näsblod
Var väl bara så att jag och förra ägarn gillade att köra helt enkelt. :)
 
Hade aldrig köpt en sporthoj med över 5000mil på mätaren. Oavsett vad alla lustigkurrar i tråden skriver är det ganska mycket på en sporthoj och man kan förvänta sig att få byta motordelar.
 
Personligen tror jag att allmänt övergripande skick, full servicebok och dokumentation och få ägare är det säkraste kortet framför just hur många mil bågen gått...

Alltså hellre en cykel som gått 5500 mil med få ägare och full dokumentation än 18 ägare och 2500 mil och ingen dokumentation...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top