Hur många mil körde du i dag?

Den tredje - Avan?

Du glömde den i Lainio…

Med vänlig hälsning,

Den glömde jag tänkte på de tre som Tragikverket har hand om. Männikö lades väl ner för X antal år sen om jag inte minns helt galet. Färjan på Vassholmen är väl ersatt med pontonbro.

För övrigt tillhör jag nog en lite skara som varit skeppsbruten på Vassholmen efter som vi var sist från ön efter att spelat på eldfesten eller vad dom kallar den i augusti. Den onyktra färjkarlen stannade färjan som gått med full belysning och inte fick igång den då vi skulle åka men han tog det mer ro och bjöd på öl, jag insåg ganska snabbt att detta kommer att bli en långdragen procedur så det är lika bra att fylla jeansjackan alla fickor med öl och ta med så mycket som det går i nävarna då han bjöd från baren för det är lika bra att dricka.

Gav ett förslag om startkablar för att försöka lägga på 12V på ett batteri av de två seiekkopplade batterierna på färjan och mitt som det var var färjkarln borta och en båt startade från Vassholmen, och hörde försvinna i mörker mot Kalix, det var bara att sprätta öl och inse att detta kan sluta hur som helst. Då det började ljusna så hör vi i fjärran en båt komma och den kommer närmare och det är färjkarln med startkablar och det var precis vi hann fram till färjan innan han ännu onyktrare håller på med stratkablarna och är nära att lägga 24V på V70:in som vi hade.

Vi lyckas i alla fall få igång färjan med hjälp av 12V på ett batteri och vid sextiden på morgonen ger vi oss av mot fastlandet, dock finns det ett hinder till, då man ska i land ska klaffen fällas ner så man kan köra av. Den minst sagt onyktra färjkarln kör antingen klaffen in i piren eller är för nära land så den sticker upp allt mellan 20-50 cm men efter ca en kvart sker det otänkbara och vi lyckat ta oss av färjan om än med ca en dm kant på klaffen men det går.

Nästa år blev vi tillfrågade att spela igen på samma evenemang och det är faktiskt en av få gånger vi krävt nåt speciellt för att ta en spelning men då krävde vi faktiskt att vi skulle ha en nykter färjkarln då vi skulle hem. Vi såg till han som körde färjan året innan dock verkade han ha fråntagits färjekörningen då. Året där på var vi alltså hemma i ganska vettig tid med betydligt mindre öl i kroppen.

Om wiren tappar kardeler vid nippeln i handtaget kan det bero på knasig vinkel//att den tar i något.

Riktiga lödnipplar i mässing finns att köpa där köper femhalva till Sachs... Cykel och moped affärer.

Fördelen med riktiga lödnipplar är att dom (oftast) har ett koniskt utloppshål där man kan fransa ut wiren lite innan man löder.
Man kan givetvis borra så själv också

Drygt 32 mil på norska fjäll- och bergsvägar. 40 mil igår, runt och över Hardangervidda. Först sol, blåsigt och fem plusgrader på kalfjället. Sen snöstorm ner mot Geilo. Ny erfarenhet att styra med en hand och kratta bort snö från visiret med den andra.

Blev 14 mil idag. Hade merinoullströja och fleecejacka under skinnjackan. Och de varmfodrade handskarna. Är inte jättevarmt, speciellt som det blåste rätt bra emellanåt.

Kan ha blivit sista glassen för sommaren på den här turen. Vi får se.

Stannade vid ett par herrar som stod med hojar stilla, en hoj i diket. Verkar ha gått förhållandevis bra trots ett djupt dike med stora sten och träd. Han som kört omkull hade klarat sig med sår på armen som skulle in och sys, var rätt mycket blod vad det såg ut. De verkade lite skärrade alla tre. Bärgare och bilskjuts var på väg så fanns inget jag kunde göra så jag puttrade vidare. 1 mil senare passerade jag en större bilolycka med många blåljus.

Tyckte jag var rätt oberörd men så började jag trassla med min hoj och insåg när jag körde över trottoarkanten vid garaget att jag var väldigt spänd. Höll på att dra i backen både för att jag inte fick i fötterna stadigt i marken och sen vinglade jag på sidostödet. Så helt oberörd var jag inte. Skönt med promenaden hem sen i solen, mat och MotoGP på soffan, sen somnade jag till en stund med en filt på.

Nä fy för olyckor. Det går fort när det går fel. Hoppas det gick bra sen för dom.

6 km, fast med vanlig moppe 😅
Ska sälja dotterns moppe då körkortet prioriterades bort för mer tid till gymnasiestudier samt annalkande övningskörning för bil.
Men putsade i nästan varje skrymsle fick jag göra på den dammiga mopeden.
Köpte den för ett år sedan men körprovet fick läggas på is till vintern (!), och slutbetyg var viktigast tyckte hon.
Så knappt något kört alls förutom några gånger som övningskörning.

Nå, det passade ju bra att dra iväg till affären med moppen…

Bifogat

• IMG_3874.jpeg
    IMG_3874.jpeg
    6 MB · Visningar: 13
  • IMG_3846.jpeg
    IMG_3846.jpeg
    6.4 MB · Visningar: 13
8 mil. Yamaha Center i Haninge för att köpa ryckutjämnare t xt660:an. Hade dom inte hemma men kunde beställa hem. 200:- tyckte jag var billigt, men det var ju Per styck… x 4
Åkte över Fors t Tungelsta och bulten t Rosenhill. Jo jag är en vanemänniska ibland.
Letade grusvägar och i pålamalmskorset kan man svänga av. Men mycket hästgårdar så det blev att puttra lugnt. Sen hem.

Bifogat

• IMG_6263.jpeg
    IMG_6263.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 7
4 mil till Gullegårdens glutenfria bageri vid Gärdet, sedan en fika hos Michos fik på Värtavägen. Vidare till Cigarrummet för att insupa doft och handla lite rökverk. Lite omvägar genom staden såklart.
Edit;
Sen tog jag en sväng t kranglan för en fika hos Wheeler Dealer! (4 mil)

Bifogat

• IMG_6264.jpeg
    IMG_6264.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 10
Last edited:
Med nyputsad hoj så bara måste man ta den hojen till jobb
Och som vanligt är det mycket längre hem.
Två mil till jobb och fem mil hem, låter det bekant? 😄
Bild strax intill Torup slott.
Någon envisades med att bygga en PGA bana där för en del år sedan, vilket vi förnuftiga människor inte förstår. 🤣
Men en sidparkering kom ju väl till pass när jag funderade på att föreviga stunden med fint väder och natur.

Bifogat

• IMG_3878.jpeg
    IMG_3878.jpeg
    7.2 MB · Visningar: 17
  • IMG_3879.jpeg
    IMG_3879.jpeg
    5.3 MB · Visningar: 16
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back