Hur många mil körde du i dag?

Det blev 22 mil Väg 190 till Nossebro och sedan upp till Baljefors, vidare förbi Ulvstorp till St Levene där målet var Konditoriet och Konditoriets goda mackor. :)
1754507012468.jpeg
Tråkigt nog Stängt !
1754507087169.jpeg
Nåja på andra sidan vägen genom St Levene mitt emot Konditoriet, ICA
1754507169238.jpeg
Så det fick bli Gifflar och Mjölk bredvid ICA (till vänster om ICA vid ICA's parkering)
1754507280597.jpeg
Och hem igen samma väg till Baljefors men sedan vidare över Nossan genom Främmestad och förbi Laxarebo och sedan söderut på vägen skyltad Sollebrunn men den går till Stora Mellby där det blir 190 tillbaka till Göteborg.
1754508149231.png

Last edited:
Efter 20 mil moppe åkte jag och handlade lite.
Willys i Sköndal 1,6 mil bort sen det långa varvet runt stan.

Direkt i ”min” t-korsning kom bussen. Från höger. Företräde ja. 150 meter bort ligger busshållplatsen vid en avsmalning så man inte kan passera. Bussen bromsar in så jag kan åka före. 🙂 Jag som redan var glad.

IMG_2159.jpeg
Ett snabbstopp på röda Söder, Nytorget. 😎

Efter 20 mil moppe åkte jag och handlade lite.
Willys i Sköndal 1,6 mil bort sen det långa varvet runt stan.

Direkt i ”min” t-korsning kom bussen. Från höger. Företräde ja. 150 meter bort ligger busshållplatsen vid en avsmalning så man inte kan passera. Bussen bromsar in så jag kan åka före. 🙂 Jag som redan var glad.

View attachment 519494
Ett snabbstopp på röda Söder, Nytorget. 😎
Roland Cedermark gillade att åka dragspelsbuss.

Gillade o gillade, han jobbade på ackord.

Jag tror han hade fast pris. För vad jag förstått så spelade han mest melodier och dåligt med ackord med vänsterhanden.

Minns då vi åkte i vår nyinköpta Opel Kadett diesel med typ 53 vilda hästar som dessutom hade radio med kassettbandspelare till skillnad från den Morris Marina vi hade innan utan radio och vi äntrade Ölandsbron. Morsan och farsan spelade en kasset med Roland Cedermark som splade Elvis då vi är på väg från mormor och morfar stuga på Öland, just då vi åker in på Öandsbron i mörkret på sensommaren kvällen drar Heartbreak Hotell igång och jag minns det än. Om denna händelse som nioårig gjorde att jag senare hittade originalen och rockmusiken som kom efter Elvis, Chucken och Jerry Lee vet och att jag sen även började spela musik själv vet jag inte men det är konstigt att sånt här sitter kvar i minnet.

För övrigt är jag inget större fan av Roland Cedermark.

Jag tror han hade fast pris. För vad jag förstått så spelade han mest melodier och dåligt med ackord med vänsterhanden.

Minns då vi åkte i vår nyinköpta Opel Kadett diesel med typ 53 vilda hästar som dessutom hade radio med kassettbandspelare till skillnad från den Morris Marina vi hade innan utan radio och vi äntrade Ölandsbron. Morsan och farsan spelade en kasset med Roland Cedermark som splade Elvis då vi är på väg från mormor och morfar stuga på Öland, just då vi åker in på Öandsbron i mörkret på sensommaren kvällen drar Heartbreak Hotell igång och jag minns det än. Om denna händelse som nioårig gjorde att jag senare hittade originalen och rockmusiken som kom efter Elvis, Chucken och Jerry Lee vet och att jag sen även började spela musik själv vet jag inte men det är konstigt att sånt här sitter kvar i minnet.

För övrigt är jag inget större fan av Roland Cedermark.
Jag vet inget om honom men jag såg något klipp från en dokumentär (tror jag) där han satt i kvällningen och improviserade stilla över någon vemodig visa i folkton eller kanske en koral. Det var bra.

Jag vet inte heller något om honom, men här i stan hade vi en rätt känd dragspelare också, Eskil Columbus, jag såg att han hade gått bort i Januari i år.

Relevans för tråden? Jag har kört motorcykel med hans son som var en hurtig kille.

Han såg ut som en surfer-dude, alltid solbränd, alltid ett stort leende och han tillbringade ungdomen med att resa runt i världen och hoppa på än det ena än det andra jobbet, jag tror han var kock på en privat yatch, flod guide i Alaska eller Kanada och en massa andra kul grejor. (gegg-motorcykel genom Australien tycks jag minnas)

Han kom "hem" varje sommar, och då brukade han komma in på mitt jobb (där han hade pryat som 14 åring) och surra lite med mig.
Nåt år körde han en 60 tals Toyota Land Cruiser, men senare nåt år körde han geggmoppe, vi körde någon sväng tillsammans med någon fler, det kan ha varit Boris från det här forumet, eller han som körde Suzuki DR (också från det här forumet), så jag som körde landsvägshoj lämmnade dom att åka roligare vägar utan mig.

Det som får mig att tro att det var Boris (som gick läkarlinjen här) är att efter det slog sig denna rastlösa vagabond ner och läste till läkare han också.

Ca 22 mil.
En dag på Autoseum i Simrishamn, Österlen.
Bil och motormuseum m.m.
Samt idag en uppvisningstävling med gamla historiska bilar.
Dvs en och en annan gammal Bugatti från 1920-talet ihopa med andra speciella bilar från den tiden.
Fantastiskt väder hela dagen 🌞🙂
Samt att museet hade adderat ett antal motorcyklar från 80- och 90-talet, dvs hojarna många av oss växte upp med…för en sådär 5-10 år sedan (eller hur det nu var 😂).

Bifogat

• IMG_3695.jpeg
    IMG_3695.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 7
  • IMG_3713.jpeg
    IMG_3713.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 7
  • IMG_3714.jpeg
    IMG_3714.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 8
  • IMG_3715.jpeg
    IMG_3715.jpeg