Hur många mil körde du i dag?

Enligt mig är hojåkandet
33% körningen
33% omgivningarna / fina vägar
33% målet / äventyret / människorna man träffas eller åker med

Får man in 100% är det klippt und klappt!
 
Bodde jag i de trakterna skulle jag antagligen ha samma syn på hojåkandet, Norrland har andra vyer och säkert mindre störande biltrafik på vägarna. Stockholmstrakten är ganska platt, och det är bilar överallt som man får passa dig för. Köer, trafikljus och annat elände som man slipper norr om Gävle.

Jag har kört en del mellan Uppsala och Stockholm på riktiga småvägar, eller Nyköping-Stälje-Nynäshamn-Sthlm. Eller ut mot Norrtälje eller in mot Enköping. Du måste bara bort från de stora vägarna, sedan är det i princip helt tomt på trafik.

Det är en myt att man måste till Norrland för att få köra utan biltrafik. Tvärtom, häruppe är det gubbar med en jämthund i framsätet tammefan överallt.
 
Tycker det är kul att köra hoj. Gärna långt och länge. Men snurra runt i Stockholm är värdelöst, så det går bort. Just nu sitter jag och fikar vid ett fornminne i Värmland.

IMG_20220603_125008-01.jpeg
 
Du måste bara bort från de stora vägarna, sedan är det i princip helt tomt på trafik.

Det är en myt att man måste till Norrland för att få köra utan biltrafik. Tvärtom, häruppe är det gubbar med en jämthund i framsätet tammefan överallt.

Amen brother! Förr körde jag inte mycket småvägar för att sporthojarna är så stötiga och vägar med lite grus etc gick fetbort.

Nu vill jag helst bara åka på 70 vägar. Tycker tom att 90 vägar är för tråkiga. Skulle jag göra en resa idag hade jag alltid prioriterat vägen före tiden det tar att resa.

Så hellre runt och snurra i 9h och bara komma runt 20-30mil än 80 mil på motorväg.
 
Enligt mig är hojåkandet
33% körningen
33% omgivningarna / fina vägar
33% målet / äventyret / människorna man träffas eller åker med

Får man in 100% är det klippt und klappt!
Vad är den sista procenten då? För att nå k & k?
 
Bodde jag i de trakterna skulle jag antagligen ha samma syn på hojåkandet, Norrland har andra vyer och säkert mindre störande biltrafik på vägarna. Stockholmstrakten är ganska platt, och det är bilar överallt som man får passa dig för. Köer, trafikljus och annat elände som man slipper norr om Gävle.
Du skrev nåt om Norrtälje häromdagen och hittar man inte roliga vägar där så behöver man en optiker. Den delen av Stockholmstrakten är guld värd om man vill slippa ha platt slitage på bakhjulet.
 
Jag har kört en del mellan Uppsala och Stockholm på riktiga småvägar, eller Nyköping-Stälje-Nynäshamn-Sthlm. Eller ut mot Norrtälje eller in mot Enköping. Du måste bara bort från de stora vägarna, sedan är det i princip helt tomt på trafik.

Det är en myt att man måste till Norrland för att få köra utan biltrafik. Tvärtom, häruppe är det gubbar med en jämthund i framsätet tammefan överallt.
Jag kanske bor på fel ställe, men jag upplever att Uppland är väldigt platt och vägarna är oftast dragna med linjal genom naturen. Östahammar - Gimo - Dannemora - Tierp - Uppsala - Hallstavik. Man kan i princip "surra ratten" och sova en stund, det är bara rakt fram. Och skog, skog och mer skog. Inga vyer direkt att titta på. Jag har bilat en del i Norrland, och det är betydligt vackrare. För att inte tala om Norge. Finland däremot var ännu tristare än Uppland.
 
Jag kanske bor på fel ställe, men jag upplever att Uppland är väldigt platt och vägarna är oftast dragna med linjal genom naturen. Östahammar - Gimo - Dannemora - Tierp - Uppsala - Hallstavik. Man kan i princip "surra ratten" och sova en stund, det är bara rakt fram. Och skog, skog och mer skog. Inga vyer direkt att titta på. Jag har bilat en del i Norrland, och det är betydligt vackrare. För att inte tala om Norge. Finland däremot var ännu tristare än Uppland.
Vi har inte samma bild av Uppland...

Upplands Väsby-Gottröra-Almunge-Frötuna på småvägar är ju tex rena mumma. Draget ur huvudet på en norrlänning.

Har kört bakvägar Uppsala-Vassunda-Kättsta och det är blandat grus och asfalt på smala kurviga vägar. Mums!
 
Du skrev nåt om Norrtälje häromdagen och hittar man inte roliga vägar där så behöver man en optiker. Den delen av Stockholmstrakten är guld värd om man vill slippa ha platt slitage på bakhjulet.
Väg 76 norrut från Norrtälje är ett sömnpiller, speciellt mellan Söderbykarl och Ununge. Väg 280 och 282 är nästan ännu värre, bara raksträckor och skog, skog och mera skog. 282 mot Uppsala - bara oändliga raksträckor. Ja, om man inte ligger i 150 km/t förstås, då blir det säkert intressantare. Men det funkar inte med mina hojar.
Det finns många fina f d skogsvägar i trakter, men då är man nere på närmast moppefart. Det är gamla grusvägar som man har lagt asfalt på, och där kan man hålla i snitt 40-50 km/t. Det går en sån från Skebobruk mot Älmsta, men den är nästa för krokig även för mina småhojar. Mycket växlande blir det.
 
Last edited:
Men - det är ju småvägarna som är fina i Roslagen t.ex. vägen mellan 280 och 77 vid Finsta, Syninge - Nyckelby till Roslagsbro t.ex.
Närtunavägen mot Rickeby, Torsholma och Orkesta, vidare mot Kimsta osv.

Bor i Rimbo och har precis börjat ninja runt på småvägarna, finns hur mycket som helst! Mot Rånäs, knutby, Almunge - inte de mest tidseffektiva vägarna men jäkligt roliga även i låg hastighet.
Bifogat vägen jag åker till jobbet, nu kör jag över Orkesta istället för rakan efter Frösunda.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220603-181801_calimoto.jpg
    Screenshot_20220603-181801_calimoto.jpg
    604.4 KB · Visningar: 9
Men - det är ju småvägarna som är fina i Roslagen t.ex. vägen mellan 280 och 77 vid Finsta, Syninge - Nyckelby till Roslagsbro t.ex.
Närtunavägen mot Rickeby, Torsholma och Orkesta, vidare mot Kimsta osv.

Bor i Rimbo och har precis börjat ninja runt på småvägarna, finns hur mycket som helst! Mot Rånäs, knutby, Almunge - inte de mest tidseffektiva vägarna men jäkligt roliga även i låg hastighet.
Bifogat vägen jag åker till jobbet, nu kör jag över Orkesta istället för rakan efter Frösunda.
Kul att höra av en granne. Men du kan ju inte mena att väg 280 mot Edsbro är någon höjdare. Knutby och Almunge är ok, men de vägarna kan man knappast hålla mer än moppefart på i snitt?
 
I Uppland finns ju hur mycket roligt som helst. Och om man bara kan hålla moppefart på dom vägarna så är det mer övning som gäller. Annars missar man mycket kul.
 
@Tammer - Nej där håller jag med, 280 är inte ett dugg rolig, men Syninge mot lohärad och uppåt är desto finare :)
Jag kör alltid i moppefart ;)
Men mellan 40 och 80 funkar ju på de vägarna oavsett bil eller MC.

För att inte spåra ur helt - Körde 11mil MC idag och 7mil med bilen pga annalkande regn :)
 
I Uppland finns ju hur mycket roligt som helst. Och om man bara kan hålla moppefart på dom vägarna så är det mer övning som gäller. Annars missar man mycket kul.
Men då har jag ju bytt upp min Suzuki GSX250 till ett krutpaket som Honda CB400 i onödan..? Eller kanske inte, det blir ju betydligt mer växlande med en 250.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top