Hur många mil körde du i dag?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Enligt mig är hojåkandet
33% körningen
33% omgivningarna / fina vägar
33% målet / äventyret / människorna man träffas eller åker med

Får man in 100% är det klippt und klappt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bodde jag i de trakterna skulle jag antagligen ha samma syn på hojåkandet, Norrland har andra vyer och säkert mindre störande biltrafik på vägarna. Stockholmstrakten är ganska platt, och det är bilar överallt som man får passa dig för. Köer, trafikljus och annat elände som man slipper norr om Gävle.

Jag har kört en del mellan Uppsala och Stockholm på riktiga småvägar, eller Nyköping-Stälje-Nynäshamn-Sthlm. Eller ut mot Norrtälje eller in mot Enköping. Du måste bara bort från de stora vägarna, sedan är det i princip helt tomt på trafik.

Det är en myt att man måste till Norrland för att få köra utan biltrafik. Tvärtom, häruppe är det gubbar med en jämthund i framsätet tammefan överallt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tycker det är kul att köra hoj. Gärna långt och länge. Men snurra runt i Stockholm är värdelöst, så det går bort. Just nu sitter jag och fikar vid ett fornminne i Värmland.

IMG_20220603_125008-01.jpeg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du måste bara bort från de stora vägarna, sedan är det i princip helt tomt på trafik.

Det är en myt att man måste till Norrland för att få köra utan biltrafik. Tvärtom, häruppe är det gubbar med en jämthund i framsätet tammefan överallt.

Amen brother! Förr körde jag inte mycket småvägar för att sporthojarna är så stötiga och vägar med lite grus etc gick fetbort.

Nu vill jag helst bara åka på 70 vägar. Tycker tom att 90 vägar är för tråkiga. Skulle jag göra en resa idag hade jag alltid prioriterat vägen före tiden det tar att resa.

Så hellre runt och snurra i 9h och bara komma runt 20-30mil än 80 mil på motorväg.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Enligt mig är hojåkandet
33% körningen
33% omgivningarna / fina vägar
33% målet / äventyret / människorna man träffas eller åker med

Får man in 100% är det klippt und klappt!
Vad är den sista procenten då? För att nå k & k?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bodde jag i de trakterna skulle jag antagligen ha samma syn på hojåkandet, Norrland har andra vyer och säkert mindre störande biltrafik på vägarna. Stockholmstrakten är ganska platt, och det är bilar överallt som man får passa dig för. Köer, trafikljus och annat elände som man slipper norr om Gävle.
Du skrev nåt om Norrtälje häromdagen och hittar man inte roliga vägar där så behöver man en optiker. Den delen av Stockholmstrakten är guld värd om man vill slippa ha platt slitage på bakhjulet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har kört en del mellan Uppsala och Stockholm på riktiga småvägar, eller Nyköping-Stälje-Nynäshamn-Sthlm. Eller ut mot Norrtälje eller in mot Enköping. Du måste bara bort från de stora vägarna, sedan är det i princip helt tomt på trafik.

Det är en myt att man måste till Norrland för att få köra utan biltrafik. Tvärtom, häruppe är det gubbar med en jämthund i framsätet tammefan överallt.
Jag kanske bor på fel ställe, men jag upplever att Uppland är väldigt platt och vägarna är oftast dragna med linjal genom naturen. Östahammar - Gimo - Dannemora - Tierp - Uppsala - Hallstavik. Man kan i princip "surra ratten" och sova en stund, det är bara rakt fram. Och skog, skog och mer skog. Inga vyer direkt att titta på. Jag har bilat en del i Norrland, och det är betydligt vackrare. För att inte tala om Norge. Finland däremot var ännu tristare än Uppland.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
33 i dag. I Värmland och Dalarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kanske bor på fel ställe, men jag upplever att Uppland är väldigt platt och vägarna är oftast dragna med linjal genom naturen. Östahammar - Gimo - Dannemora - Tierp - Uppsala - Hallstavik. Man kan i princip "surra ratten" och sova en stund, det är bara rakt fram. Och skog, skog och mer skog. Inga vyer direkt att titta på. Jag har bilat en del i Norrland, och det är betydligt vackrare. För att inte tala om Norge. Finland däremot var ännu tristare än Uppland.
Vi har inte samma bild av Uppland...

Upplands Väsby-Gottröra-Almunge-Frötuna på småvägar är ju tex rena mumma. Draget ur huvudet på en norrlänning.

Har kört bakvägar Uppsala-Vassunda-Kättsta och det är blandat grus och asfalt på smala kurviga vägar. Mums!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du skrev nåt om Norrtälje häromdagen och hittar man inte roliga vägar där så behöver man en optiker. Den delen av Stockholmstrakten är guld värd om man vill slippa ha platt slitage på bakhjulet.
Väg 76 norrut från Norrtälje är ett sömnpiller, speciellt mellan Söderbykarl och Ununge. Väg 280 och 282 är nästan ännu värre, bara raksträckor och skog, skog och mera skog. 282 mot Uppsala - bara oändliga raksträckor. Ja, om man inte ligger i 150 km/t förstås, då blir det säkert intressantare. Men det funkar inte med mina hojar.
Det finns många fina f d skogsvägar i trakter, men då är man nere på närmast moppefart. Det är gamla grusvägar som man har lagt asfalt på, och där kan man hålla i snitt 40-50 km/t. Det går en sån från Skebobruk mot Älmsta, men den är nästa för krokig även för mina småhojar. Mycket växlande blir det.
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Men - det är ju småvägarna som är fina i Roslagen t.ex. vägen mellan 280 och 77 vid Finsta, Syninge - Nyckelby till Roslagsbro t.ex.
Närtunavägen mot Rickeby, Torsholma och Orkesta, vidare mot Kimsta osv.

Bor i Rimbo och har precis börjat ninja runt på småvägarna, finns hur mycket som helst! Mot Rånäs, knutby, Almunge - inte de mest tidseffektiva vägarna men jäkligt roliga även i låg hastighet.
Bifogat vägen jag åker till jobbet, nu kör jag över Orkesta istället för rakan efter Frösunda.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220603-181801_calimoto.jpg
    Screenshot_20220603-181801_calimoto.jpg
    604.4 KB · Visningar: 9

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Falun-Sthlm, 27 mil.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad är den sista procenten då? För att nå k & k?
Att under åkturen nå toppfart som ger tunnel vision ala Biker Boyz. Se 0:44 in i klippet.


Hänt mig en gång på R1:an på flygrakan mellan Halmstad och Växjö.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Men - det är ju småvägarna som är fina i Roslagen t.ex. vägen mellan 280 och 77 vid Finsta, Syninge - Nyckelby till Roslagsbro t.ex.
Närtunavägen mot Rickeby, Torsholma och Orkesta, vidare mot Kimsta osv.

Bor i Rimbo och har precis börjat ninja runt på småvägarna, finns hur mycket som helst! Mot Rånäs, knutby, Almunge - inte de mest tidseffektiva vägarna men jäkligt roliga även i låg hastighet.
Bifogat vägen jag åker till jobbet, nu kör jag över Orkesta istället för rakan efter Frösunda.
Kul att höra av en granne. Men du kan ju inte mena att väg 280 mot Edsbro är någon höjdare. Knutby och Almunge är ok, men de vägarna kan man knappast hålla mer än moppefart på i snitt?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
I Uppland finns ju hur mycket roligt som helst. Och om man bara kan hålla moppefart på dom vägarna så är det mer övning som gäller. Annars missar man mycket kul.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
@Tammer - Nej där håller jag med, 280 är inte ett dugg rolig, men Syninge mot lohärad och uppåt är desto finare :)
Jag kör alltid i moppefart ;)
Men mellan 40 och 80 funkar ju på de vägarna oavsett bil eller MC.

För att inte spåra ur helt - Körde 11mil MC idag och 7mil med bilen pga annalkande regn :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
I Uppland finns ju hur mycket roligt som helst. Och om man bara kan hålla moppefart på dom vägarna så är det mer övning som gäller. Annars missar man mycket kul.
Men då har jag ju bytt upp min Suzuki GSX250 till ett krutpaket som Honda CB400 i onödan..? Eller kanske inte, det blir ju betydligt mer växlande med en 250.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top