Hur många här bygger / trimmar bilar?

Wesslan skrev:
Jupp, visst finn det de (sekventiell turbo). Först laddar en liten turbo tills en viss luftmassa flödar. Då öppnas ett spjäll så att en större turbo också drar igång tillsammans med den lilla.

det är detta jag mena som biturbo... används i "folkmun".

Har ändå inte fått reda på orsaken till dubbelturbo... :tungan

Fotrally skrev:
det är detta jag mena som biturbo... används i "folkmun".

Har ändå inte fått reda på orsaken till dubbelturbo... :tungan

Ok, förutom nyfikenheten på det hela så ville byggaren ha en väldigt snabb respons men samtidigt plocka ut hyffsat med pulver.
Två stycken trim60-agg, varpå ett agg klarar av att pumpa ut runt 230hk utan att ge sig för fort, såg till att bilen hade fullt ladd vid ca 2800rpm om jag inte minns fel. I teorin kanske dubbla agg ger dubbla effekten men inte i verkligheten tror jag. Men det ger klart mycket mer pulver än ett enda agg :D
Den gick groteskt bra iaf vilket tiderna pekar litegrann på, om än ingen topptid med tanke på vikten. Men efter att ha synat setupen på bilen så får man en annan uppfattning. Bilen var byggd för bana och låg som ett strykjärn i kurvorna. Detta är inte optimalt på strippen och det enda som fjädrade när vi körde var i stort sett de mjuka 11,5" mickey-däcken.
Rolig bil var det hur som helst, om lite dyr i drift. 3 mil på 30liter :gnissla Dock mappad som en gammal sur 240 så hälften rann rakt ut typ...
Långa runners gjorde bilen väldigt körbar från botten, mycket vrid innan aggen började trycka på.

Jonathan skrev:
Dyr säger jag :näsblod

Men en mer attraktiv bil får man leta efter. :)

Om du läser senaste Wheels, så är där ett reportage om den sista Hemi `Cudan som rullade av bandet och helt originalrenoverad till sista skruven.
Den kille hade fått ett bud på bilen på hela 40 miljoner kronor :skrämd

de är ett repobjekt men den går ändåpå väldigt mkt pengar :näsblod

Mr o skrev:
App app app inte för klent avgasningsrör då stryper man flödet på avgaserna.
Inte bra. Downpipen bredvid framhjulet är alldeles utmärkt :hihi

Förlåt. :(
Ska fixa! :D

När jag kommit upp i 2,5 bar laddtryck blir det 3,5 tum, eller nåt sånt. :3freak

Dee_cati skrev:
Ok, förutom nyfikenheten på det hela så ville byggaren ha en väldigt snabb respons men samtidigt plocka ut hyffsat med pulver.
Två stycken trim60-agg, varpå ett agg klarar av att pumpa ut runt 230hk utan att ge sig för fort, såg till att bilen hade fullt ladd vid ca 2800rpm om jag inte minns fel. I teorin kanske dubbla agg ger dubbla effekten men inte i verkligheten tror jag. Men det ger klart mycket mer pulver än ett enda agg :D

Men suprorna konverterar dom till singelagg när dom trimmar. :va

Fotrally skrev:
Men suprorna konverterar dom till singelagg när dom trimmar. :va

Jepp! Av den enkla anledningen att man kan plocka ut mycket mer pulver med ett singel-agg. Vi hade planer på att slänga dit ett 500+agg på pv'n och sen bara köra. Motorn var byggd för att palla runt 700+ så det hade nog inte varit några problem men bakaxeln var den svaga länken. Lådan hade i renoverat skick pallat med uppåt 800-900hk (700-800nm).
Som sagt, det var inte för att plocka ut maximalt med effekt som det satt dubbelturbo på den utan bara för att göra den optimal som banbil med mycket mos. Ett enkelagg hade haft för lång spoolup om man hade haft samma effekt, inte så kul att se laddtrycket komma farande straxt innan utgång av kurvorna :gnissla

pw skrev:
Ja, faktskt, köpte bilen(e28-85) med hål i en kolv, gravrost i loppen och växellådan i bakluckan.Stått under ett träd i flera år så den var inte vacker...men frisk.

Motorn är en kompsänkt 3,0 från -74

Billigt, men det har tagit lite tid och lite tur att ramla över delarna...

E28 = :banana

Vad har du mer för pinaler i maskin? Detaljer!!

Turbo, sprut etc?

Jag ska åka med 3xDellorto tryckförgasare och MSD tändning i år. Hatar elektronik i bilar!! (eller rättare sagt, jag begriper mig inte på det)

Det blir balanserad o viktad std underdel, portat lock och styvare ventilfjädrar.

Siktar på många HK per krona.. =)

HenRRik skrev:
E28 = :banana

Vad har du mer för pinaler i maskin? Detaljer!!

Turbo, sprut etc?

Siktar på många HK per krona.. =)

Haha, ja det gör jag också, turbon är en gammal rayjay(lastbilsmodell) av okänt ursprung, sprutet är ännu så länge orginalet ifrån 535:an, går och klurar på hur man ska kunna lura det att det ger mer än det egentligen kan?? :va

Men det blir nog ett Megasquirt ändå, verkar prisvärt.

Annars är bottendelen årrginal med nya lager och nya kedjor, toppen är seriöst portad och kompsänkt, kommer ifrån 2.8-83.

Det har liksom blivit en grej av det hela, att det inte ska kosta ett skit. Vore skoj med 300hk under 8-10k!!

Jag funderar på att plocka ur lite mos ur Mustangen min när den blivit färdig renoverad... 450hk verkar vara lite lagomt att plocka ur den, kompressor och sådant tror jag att jag skippar. Köpte ju en C6 låda till den innan jag plockade isär bilen så den borde ju palla med...

Dee_cati skrev:
Ett enkelagg hade haft för lång spoolup om man hade haft samma effekt, inte så kul att se laddtrycket komma farande straxt innan utgång av kurvorna :gnissla

:va Där försvann mitt logiskt tänkande... :)

1st större turbo delat på på fyra cylindrar...

2st mindre turbosar delat på fyra cylindrar- dvs "två cylindrar som jobbar upp laddtrycket till varje turbo"

borde inte detta resultera i att det är rätt jobbigt med spooluppen ändå? :va
Edit: alltså jag menar inte att det skulle bli "jobbigare" med stycken utan typ likvärdigt..

//"snillet" spekulerar :)

Last edited:
Tänkte inleda ett M5-Touring turbobygge framåt våren :) ..funderade ett tag på ett kompressor kit, men turbo är mkt tuffare.

:tungan

Dee_cati skrev:
Två bilder på de senaste bilarna, den ena med dubbelturbo (volvo-4:a) med uppskattade 350-400hk (11.38/191,5) samt en liten fjatt med uppskrämd b20 (184hk om jag inte minns fel, gick bra med 600kg's vikt)

Är FIAT'en ursprungligen från Karlstad trakten??
Iså fall har jag sett den i mk1 versionen skjuta en kardanaxel på ett streetrace i Karlskoga -96

Jag leker med min SAAB, hittade i höstas en 900 T16 Aero med stora vingen, fin som snus.
Behöver ses över i karossen och motorn, men rullar och är fräsch överlag och på utsidan. Tänker börja med 240 hk(175 org.) och sen när man får jobb(går ut skolan i vår) så blir det 270 hk.
Dom är ju lättrimmade som få, dom där. Så länge man får växellådan att hålla, vilket ju inte är så lätt då man måste hitta en fyrväxlad variant som tillverkades i slutet av 70-talet. Kostar inte mer än ett par tusenlappar för att skrämma upp 65 hk från originalutförandet.

Efter det blir det en 99a med T16-motor. Skattebefriad ålder, ska ha den när jag flyttat.(Läs student)
230 häst i en 1200 kg-bil rör i alla fall ganska bra på sig för en bruksbil :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg