Hur många här bygger / trimmar bilar?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Ja, allmänna bilfånetråden!!

Själv har jag en BMW 535 Turboprojekt!

Själv skruvar jag lite på en Beach Buggy med en gammal småvässad Volvo B20motor (som det ska bli om allt går enligt planerna)

EDIT: Om det finns "skruvkunnig" i närheten av Skövde som kan ge sig på en Lancia Delta -99 som inte har tändning... släng iväg ett PM i så fall !

Last edited:
Jodå här trimmas det volvo turbo :tummenupp måste ju sysselsätta sig på vintern med nått skoj.
ädit1: Hmm lite byggplaner kanske:
240 kaross bur o rensad på allt onödigt. Volvos *röda* fyra 2,5 liter stål stakar smidda kolvar 8v topp med större ventiler portad o bearbetad för turbo. autronic sm4 hemma byggt grenrör plenum osv osv osv osv

ädit 2. jag är inte reggad på zatzy.. dåligt forum

Last edited:
HenRRik skrev:
Ja, allmänna bilfånetråden!!

Själv har jag en BMW 535 Turboprojekt!

Var det inte därför någon uppfann zatzy? :va

Jag har en risig 850T som gått 40000 mil. den läcker olja, vatten och har tappat listerna. Någon som vill köpa billigt?

Just nu ligger det still på den fronten men det har hänt lite genom åren. Dock oftast köpt färdigt i ekonomisyfte då man sparar halva pengen och kan finjustera lite för pengarna istället.
Planer: Byta motor i nuvarande HiJeten mot en turbomotor, antingen färdig charademotor eller bygga själv.
Ett avstannat isbilsprojekt som står och förfaller, skulle behöva slänga ihop turbomotorn jag har till det men det kommer inte bli av.
Framtida planer: Bygga ihop min drömbil som är en renault turbo2-replica :D
Svansmotor (troligtvis en volvo-4:a eller 5:a) runt ca 450-500pållar, bakhjulsdrift, drömchassie samt kromad bur :banana
Ekonomin håller inte för detta nu (räknar på runt 130k) så det får vänta. Kallgarage känns inte lockande heller så inköp av hus med tillhörande garage kommer antagligen först.

Två bilder på de senaste bilarna, den ena med dubbelturbo (volvo-4:a) med uppskattade 350-400hk (11.38/191,5) samt en liten fjatt med uppskrämd b20 (184hk om jag inte minns fel, gick bra med 600kg's vikt)

Edit/ såg att det fanns volvo-folk här... En annan är allergisk mot volvo så jag behöver bli av med lite skräp :) En b20turbo, bara plocka ihop. Mycket fina delar, allt för 6000:-!

Bifogat

• PICT3367 copy.jpg
    PICT3367 copy.jpg
    72.7 KB · Visningar: 270
  • PICT1137.jpg
    PICT1137.jpg
    115.3 KB · Visningar: 335
Den högra ser ball ut! Fijatten ser livsfarlig ut =)

Turbo är kul!
Nu i vinter blir det 3st dellorto 40:or, MSD tänd och lite andra mods. Siktar på 500 billiga HK =)

Fjatten byter jag jämnt mot min R19!

Här är mer bilder på min musclecar.

Bifogat

• 100_0048_hs.jpg
    100_0048_hs.jpg
    29.9 KB · Visningar: 146
Det blir mest Riskokare för min del!

Runt 320 hk bakhjulsdrift och 1200kg :yoparty

En gammal BMW 535 med turbo under ihopskruvning. Allt finns (nästan) och det har snikats nåt vansinnigt, hela alltet har inte kommit över fyra lakan än :tomten och nej, jag har inte köpt nåt stulet.

Dee_cati skrev:
Just nu ligger det still på den fronten men det har hänt lite genom åren. Dock oftast köpt färdigt i ekonomisyfte då man sparar halva pengen och kan finjustera lite för pengarna istället.
Planer: Byta motor i nuvarande HiJeten mot en turbomotor, antingen färdig charademotor eller bygga själv.
Ett avstannat isbilsprojekt som står och förfaller, skulle behöva slänga ihop turbomotorn jag har till det men det kommer inte bli av.
Framtida planer: Bygga ihop min drömbil som är en renault turbo2-replica :D
Svansmotor (troligtvis en volvo-4:a eller 5:a) runt ca 450-500pållar, bakhjulsdrift, drömchassie samt kromad bur :banana
Ekonomin håller inte för detta nu (räknar på runt 130k) så det får vänta. Kallgarage känns inte lockande heller så inköp av hus med tillhörande garage kommer antagligen först.

Två bilder på de senaste bilarna, den ena med dubbelturbo (volvo-4:a) med uppskattade 350-400hk (11.38/191,5) samt en liten fjatt med uppskrämd b20 (184hk om jag inte minns fel, gick bra med 600kg's vikt)

Edit/ såg att det fanns volvo-folk här... En annan är allergisk mot volvo så jag behöver bli av med lite skräp :) En b20turbo, bara plocka ihop. Mycket fina delar, allt för 6000:-!
Tycker mig känna igen PV'n, du köpte den möjligen inte från Åmål?? En kompis hade en liknande för några år sedan. Tror det var 2.5 lit 16V med dubbelturbo i den, gick som fan. Var ljusblå och vit på den tiden om jag inte missminner mig.

Dee_cati skrev:
Två bilder på de senaste bilarna, den ena med dubbelturbo (volvo-4:a) med uppskattade 350-400hk

Får man fråga orsaken till dubbelturbo på en sådan pass liten motor,Gjort biturbo eller?

Jag bygger en veteranare, Bmw 2002 -71 ska bli original, kanske lite försiktig väss.
Sen har jag en bmw 528 e28 med 535-motor som ska fixas till.
Har även en etanolkonverterad audi 100 och en Jetski utöver hojen.
Fritid och pengar över? Vad är det?

Har pysslat en hel del med biljud och varit demobil för en lokal firma nåra ggr.
Byggde sist en helsponsrad Alpinebil en audi a4 1.8t quattro http://www.audi-quattro.se/

Är väl i stort sett en "Audiot" och har i dagsläget en audi200tq som projekt.
Har haft ca 20 golfar av modell MK1 och några MK2 och är nu inne på Audi nr 5 och 6.

men hojarna har tagit över mer och mer faktiskt

Hornet_Fredde skrev:
Tycker mig känna igen PV'n, du köpte den möjligen inte från Åmål?? En kompis hade en liknande för några år sedan. Tror det var 2.5 lit 16V med dubbelturbo i den, gick som fan. Var ljusblå och vit på den tiden om jag inte missminner mig.

jepp, det är den! Med ny lack bara så den inte ser ut som en finlandspråm längre. Dock så är båda sålda sedan i somras, tiden och orken räckte inte till längre.

Fotrally, det var byggherren av bilen som ville pröva om det fungerade. Det gjorde det, dock är det väl ingen utmätt verkningsgrad på det hela. Motorn var överdimensionerad vad det gäller hållbarhet, det mesta höll samma klass som kolfiber-pv'ns hårdvara.
Vardera turbo hölls igång av två cylindrar, ingen seriekoppling mao.

pw skrev:
En gammal BMW 535 med turbo under ihopskruvning. Allt finns (nästan) och det har snikats nåt vansinnigt, hela alltet har inte kommit över fyra lakan än :tomten och nej, jag har inte köpt nåt stulet.

ink. bil ??

jag har funderingar tills våren lr sommaren att köra tubro på nån äldre 3 serie BMW, har sett många sånna byggen... verkar funka helt ok

köper ofta trasiga bilar lagar kör lite å sen säljer men klart man har byggdrömmar bmw med turbo har länge legat varmt om hjärtat :yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg