Hur många här bygger / trimmar bilar?

Jag äger en trimmad saab 9:3, 225 hk..om det nu räknas.:rodnar Skulle gärna vilja ha lite mer power på den men prioriterar hojarna då den har gått långt.

Brosan är grym på att meka med bilar men han det :kocko´:t föredrar "amerikanare" :4skrika istället för snabba zatzymuppar.

Last edited:
Dee_cati skrev:
jepp, det är den! Med ny lack bara så den inte ser ut som en finlandspråm längre. Dock så är båda sålda sedan i somras, tiden och orken räckte inte till längre.

PV'n gick helt överjävligt , kompisen hade fina isdäck och lekte en del på isen med den - bilen var snabb.
Skön sång ifrån motorn kring varvstoppet :tummenupp
Vart såldes den ??

Är själv med och bygger på en BMW 325 Turbo, hjälper en kompis med lite svetsjobb osv. Kommer nog att bli en kul sak, motorn är bromsad till långt över 700 hk. Plast och kolfiber i massor kommer det att bli.

Beemer töörbos...

Det verkar vara många som har fastnat för beemers med tööörbo, och jag får väl erkänna att jag är en av oss som gått ner sig i träsket...

Bygger "BMW M545i Turbo" 1987:a (BMW 745 highline motor me bla GT42:a)
Orginalrenoverar BMW M535i 1987:a
Åker "BMW M528i" 1987:a (528i med M-paket och drivlina)

Håller på me en hemsida där det kommer finnas lite mer info och bilder...

Bruksbilen
epe001.jpg

Fin bilen
attachment.php

attachment.php

Turbo bygget
attachment.php

attachment.php

Last edited:
Hornet_Fredde skrev:
PV'n gick helt överjävligt , kompisen hade fina isdäck och lekte en del på isen med den - bilen var snabb.
Skön sång ifrån motorn kring varvstoppet :tummenupp
Vart såldes den ??

Är själv med och bygger på en BMW 325 Turbo, hjälper en kompis med lite svetsjobb osv. Kommer nog att bli en kul sak, motorn är bromsad till långt över 700 hk. Plast och kolfiber i massor kommer det att bli.

Den såldes till ett pucko i kalmar, veckan senare hade han rasat lådan och tre veckor senare var bakaxeln rasad. Han kunde inte ett dyft om bilar verkade det som. Jag gjorde dock en bra affär då jag hade begärt runt 70k för den. Fick en Delta Integrale 16v samt en ny fyrhjuling. När dessa var sålda så fick jag ut runt 95-100 :D Han var sugen på pv'n om man säger så.

Jag håller på med ett annorlunda projekt.
I sig är det inte annorlunda med en BMW e28 turbo.. men det är få som bygger med diesel.

Har en BMW 524TD, alltså med turbo orginal. Bygger på den och har som mål att få ut över 200hk ur den - orginal ligger den på 115. ^^
Ligger nu på ca 150-160hk, och vridmomentet är _inte_ att leka med. Eller.. jo. :D

Har en gammal Toyota Starlet -84, den bakhjulsdrivna...

Ska fixas lite, och slängas i en mitzu 13t fläkt när det finns tid. :gnissla

Ha de gôtt!

John skrev:
Jag håller på med ett annorlunda projekt.
I sig är det inte annorlunda med en BMW e28 turbo.. men det är få som bygger med diesel.

Har en BMW 524TD, alltså med turbo orginal. Bygger på den och har som mål att få ut över 200hk ur den - orginal ligger den på 115. ^^
Ligger nu på ca 150-160hk, och vridmomentet är _inte_ att leka med. Eller.. jo. :D

Det gick en överdjävligt vass volvo TD i umeå för en massa år sedan, killen klarade sig bra mellan rödljusen, men den rök någe överdjävligt när han körde normalt, förmodligen hade han fetat på ordentligt med diesel för att det skulle räcka till när han laddade.

Det gjorde dock inget, det var bara fler som ville prova att spöa surdieseln när dom såg hur den rök.

Dee_cati skrev:
Den såldes till ett pucko i kalmar, veckan senare hade han rasat lådan och tre veckor senare var bakaxeln rasad. Han kunde inte ett dyft om bilar verkade det som. Jag gjorde dock en bra affär då jag hade begärt runt 70k för den. Fick en Delta Integrale 16v samt en ny fyrhjuling. När dessa var sålda så fick jag ut runt 95-100 :D Han var sugen på pv'n om man säger så.

Haha nja inte Kalmar utan Oskarshamn och den står fortfarande kvar där den gjorde när han tröttna på den han har haft ute den på blocket X antal ggr! Så den som vill göra ett klipp (tror jag) hör av er så fixar jag fram hans nummer!

hitta en film på den filmad 3 dagar efter den kom te Oskarshamn
http://chipset.mine.nu/filmer/pv.mpg

Förresten så rullar det en riktigt hårig PV Turbo till i Oskarshamn
Så här ser den ut...
DSCF0129_resize.JPG

Last edited:
Det roliga är att när man gasar på så inger det ORDENTLIGT med respekt från de som är i närheten.
När turbon laddar närmare 2.0 bar genom öppet luftfilter låter det ganka mycket om den...

Edit: I kombination med ett diskret dämpat 2,5-tumssystem så är det i princip bara turbon som låter. :D

GuW skrev:
Det gick en överdjävligt vass volvo TD i umeå för en massa år sedan, killen klarade sig bra mellan rödljusen, men den rök någe överdjävligt när han körde normalt, förmodligen hade han fetat på ordentligt med diesel för att det skulle räcka till när han laddade.

Det gjorde dock inget, det var bara fler som ville prova att spöa surdieseln när dom såg hur den rök.

Last edited:
MotardFighter skrev:
Haha nja inte Kalmar utan Oskarshamn och den står fortfarande kvar där den gjorde när han tröttna på den han har haft ute den på blocket X antal ggr! Så den som vill göra ett klipp (tror jag) hör av er så fixar jag fram hans nummer!

hitta en film på den filmad 3 dagar efter den kom te Oskarshamn
http://chipset.mine.nu/filmer/pv.mpg

Kalmar och oskarshamn är samma sak i mina öron iaf :)
Nåt vidare klipp är det inte om man får ge över 60k för den skulle jag tro. Mycket som behövs göras, säkerligen 30k innan den är ordentligt startklar.
Ollon-lila på en pv var väl mindre snyggt, annars var den riktigt brutal! har du mer info om den?

Fotrally skrev:
Får man fråga orsaken till dubbelturbo på en sådan pass liten motor,Gjort biturbo eller?

Det är inte någon skillnad på dubbelturbo, biturbo och twinturbo. Olika namn för samma sak. Många tror dock att på t.ex biturbo så sitter aggregaten efter varandra men så är inte fallet. Allla 3 är samma, alltså 2st aggregat.

Wesslan skrev:
Det är inte någon skillnad på dubbelturbo, biturbo och twinturbo. Olika namn för samma sak. Många tror dock att på t.ex biturbo så sitter aggregaten efter varandra men så är inte fallet. Allla 3 är samma, alltså 2st aggregat.

Jo!

Så är det.. Men det finns ju även seriekopplade varianter..

Alex 6R skrev:
ink. bil ??

jag har funderingar tills våren lr sommaren att köra tubro på nån äldre 3 serie BMW, har sett många sånna byggen... verkar funka helt ok

Ja, faktskt, köpte bilen(e28-85) med hål i en kolv, gravrost i loppen och växellådan i bakluckan.Stått under ett träd i flera år så den var inte vacker...men frisk.

Motorn är en kompsänkt 3,0 från -74

Billigt, men det har tagit lite tid och lite tur att ramla över delarna...

Biturbo skrev:
Jo!

Så är det.. Men det finns ju även seriekopplade varianter..

Jupp, visst finn det de (sekventiell turbo). Först laddar en liten turbo tills en viss luftmassa flödar. Då öppnas ett spjäll så att en större turbo också drar igång tillsammans med den lilla.

Biturbo, Twinturbo och dubbelturbo är bara olika namn som en del biltillverkare använder.

hade en gran torino för något år sedan.
med en trimmad 355 i. gick mycket bra :näsblod
får hem en dodge challenger till våren.
med en 426 hemi motor :banana

John skrev:
Edit: I kombination med ett diskret dämpat 2,5-tumssystem så är det i princip bara turbon som låter. :D

App app app inte för klent avgasningsrör då stryper man flödet på avgaserna.
Inte bra. Downpipen bredvid framhjulet är alldeles utmärkt :hihi

grömpa skrev:
hade en gran torino för något år sedan.
med en trimmad 355 i. gick mycket bra :näsblod
får hem en dodge challenger till våren.
med en 426 hemi motor :banana

Dyr säger jag :näsblod

Men en mer attraktiv bil får man leta efter. :)

Om du läser senaste Wheels, så är där ett reportage om den sista Hemi `Cudan som rullade av bandet och helt originalrenoverad till sista skruven.
Den kille hade fått ett bud på bilen på hela 40 miljoner kronor :skrämd

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...