Nisse Järnet
pschyy =D
Ja eller var kanske man ska säga?
Vill alltså mäta diametern på kolven och cylindern, men var på respektive ska man mäta? Har mina aningar men vill gärna höra med proffsen först!
Gäller 2t.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skrev bara vilka motorer det gäller.Och vad är det här:
"700cc 2cyl och 800cc 2cyl med ypvs"???

Original är det inte så mkt faktiskt, 120 i 800:an och runt 70 i 700:an. Nu är det nog lite drygt 100hk i 700:an och kanske 130-140hk i 800:an. Men mer ska det bli!Robban_C skrev:Oj, nu såg jag ju att dom finns med i din profil. Hur mycket mos är det i dom? 150 hk?
800cc 2-takt borde ju inge lite respekt.
Skitbra tack!! Nej jag har en liten mikrometer som jag mäter cylinder med. Man stoppar ner den i cylindern och skruvar ut denRobban_C skrev:Mikrometerstickmått kanske? Ett verktyg som man sticker ner och vickar i cylindern så ställer verktyget in sig på minsta måttet (måttet är ju större om man håller stickmåttet snett). Sen mäter man stickmåttet med mikrometer.
Jag använder alltid mikrometerstickmått till cylindrar med mer. Ger tillräckligt bra resultat för mitt bruk. Avslöjar dock inte 3-kantiga cylindrar eftersom det bara är två mätpunkter. Men innermikrometer med 3 mätpunkter kostar en mindre statsskuld.
Jag plåtade några sidor ur den där boken jag skrev om. Tänkte de sidorna kunde vara av intresse om du nu ska mäta kolvspel etc. Ladda hem här:
www.rc-hobby.se/boksidor.zip
Ca 1 mb (orkade inte komprimera/beskära filerna).
Edit: Japp, vi vill veta. Vi är ju sjukligt nyfikna.![]()
Hur mycket mos gav den där 1200:an?
1. Du måste mäta exakt mått på kolvarna också. 81 mm är inte nödvändigtvis 81,00 mm. Hur skumt det än låter.Nisse Järnet skrev:... (1) Fick fram måtten 81.03 på främre cylindern och 81.05 i den bakre, det borde väl funka bra ihop med 81mm smidda kolvar eller? (700cc motorn)
... (2) nikasil är ju lite svårt att borra)
(3) 1200:an var inte så mkt gjort med, annan topp och öppna filter. Gav väl runt 165hk.
Robban_C skrev:1. Du måste mäta exakt mått på kolvarna också. 81 mm är inte nödvändigtvis 81,00 mm. Hur skumt det än låter.![]()
2. Finns företag som borrar och lägger på nytt Nicasil. Sök i forumet så hittar du det säkert. Testa att söka både på Nik.. och på Nic.. (stavning).
3. 165 tvåtaktspållar. Ball. Men ingen växellåda? Inte en chans att montera i en knarr?
1. Tänkte ändå lämna iväg cylindrarna för honing, så får dom mäta och kolla därRobban_C skrev:1. Håller båda tummarna. Men mät för f*n! Och kolla exakt vad det ska vara för kolvspel. Man kan gå på generella tumregler men det är alltid bättre att kolla upp, om inte annat så för att konstatera att tumreglerna stämmer med boken.![]()
Ett tips kan vara att köra in puffran lite careful och sen riva och kolla hur kolvarna ser ut. Där dom har gått hårdast (avvikande utseende/struktur på ytan) kan du alltid putsa av dom lite med ett bryne och sen sätta ihop igen. En extrakväll i verkstan kanske kan spara ett ras.
2. Vet ej vad det kostar. Sök i forum, fanns en tråd för ett tag sen med telenummer till flera firmor som Nicasilar.
3. Utan egen erfarenhet:
Är inte HD:s lådor klumpiga?
Man kan väl alltid använda en japansk låda. Men det kräver ju "lite" pyssel i verkstan. Lådan från en skottad GSX-R1000 borde ju hålla.
Mer data om motorn? Vikt? Vattenkyld? Cylinderkonfiguration? Fuggar eller sprut? Etc.
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |