Hur mäta cylinderlopp och kolv?

1300 cc. Fan va´ ball!
Men man kan ju inte varva alldeles hejdlöst med 78 mm slag. Men 1300:an borde ju ändå kunna få ur sig 170-175 hk mer eller mindre otrimmat och utan vidare över 200 om man får fila lite.

Edit: Oj, en bild också.
 
Ingen termostat?
1. Är det sjövattnet som kyler eller är det via värmeväxlare?
2. Har då värmeväxlaren termostat? Kan ju inte vara så att knotan får max kylning hela tiden.
3. Har du nån uppskattning av vikten? Jag tänkte om du nån gång har lyft en sån knota?
 
Robban_C skrev:
1300 cc. Fan va´ ball!
Men man kan ju inte varva alldeles hejdlöst med 78 mm slag. Men 1300:an borde ju ändå kunna få ur sig 170-175 hk mer eller mindre otrimmat och utan vidare över 200 om man får fila lite.

Edit: Oj, en bild också.
Motorn på bilden är en 1200 med big bore kit, 1360cc och 86mm borr :)
1300:an har 165hk original, och då har den katalysator och massa skit som stryper :) Toppvarven på dom trimmade maskinerna ligger på 8000 tror jag.
 
Robban_C skrev:
Ingen termostat?
1. Är det sjövattnet som kyler eller är det via värmeväxlare?
2. Har då värmeväxlaren termostat? Kan ju inte vara så att knotan får max kylning hela tiden.
3. Har du nån uppskattning av vikten? Jag tänkte om du nån gång har lyft en sån knota?
1. Det är sjövatten.

3. Den 2cyl varianten lyfter man iaf ur själv relativt enkelt med cylindrarna och grenröret på plats, så den 3cyl kan ju inte vara allt för tung iaf :)
 
Jag måste nog förtydliga, du menar alltså att det är sjövattnet direkt, dvs inte via en värmeväxlare?

Lyfta ur själv? Jag lyfte iofs ur motorn ur en Suz 1100EF själv en gång. Lyfte även i den i ramen och passade in den själv. 90 kg. Inte att rekommendera som solojobb. :kocko :kocko :kocko
Men man kan ju alltså misstänka att tvåan inte väger mer än sisådär 50kg? Eller nåt sånt.
 
Robban_C skrev:
Jag måste nog förtydliga, du menar alltså att det är sjövattnet direkt, dvs inte via en värmeväxlare?

Lyfta ur själv? Jag lyfte iofs ur motorn ur en Suz 1100EF själv en gång. Lyfte även i den i ramen och passade in den själv. 90 kg. Inte att rekommendera som solojobb. :kocko :kocko :kocko
Men man kan ju alltså misstänka att tvåan inte väger mer än sisådär 50kg? Eller nåt sånt.
Ingen värmeväxlare nej :) Vattnet kommer från jetpumpen, går sedan in i pipan/piporna precis vid cylindern, hälften av vattnet går sedan in i cylindrarna och den andra hälften in i pipan. Vattnet går sen igenom cylindrarna upp i toppen och sen delar det sig igen och lite går ut i det fria och lite går in i avgasröret och kommer ut med avgaserna. Vattnet som gick in i pipan kommer ut efter kröken ungefär och sen ut i det fria!

Hehe låter inte så hälsosamt! Nej det tror jag inte den gör! Finns ju ingen vxllåda, koppling eller nåt sånt dumt :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top