Hur mäta cylinderlopp och kolv?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja eller var kanske man ska säga? :) Vill alltså mäta diametern på kolven och cylindern, men var på respektive ska man mäta? Har mina aningar men vill gärna höra med proffsen först! :) Gäller 2t.
 
Inte helt hundra men jag skulle satsa på att mäta både kolv och foder i framkant och i bakkant (uppe och nere) eftersom mesta slitaget blir ju framåt/bakåt, kolven trycks ju åt dessa sidor av vevstaken. Uppe och nere behövs därför att kolven "tippar" fram- och tillbaks när vevstaken passerar dödlägena. Sen skulle jag komplettera med några slumpvisa mätningar på andra ställen också.
Men framförallt skulle jag satsa på verkstadshandboken.
Och eftersom det är 2-t skulle jag antagligen mäta extra noga runt avgasporten och högst upp i fodret eftersom det brukar gå varmare där.

Hur blir det nu? Vattenkylt? Kanske inte går så mycket varmare. Men avgasporten skulle jag åtminstone prioritera.
 
Tack för bra svar och funderingar! :) Ska testa mäta lite här och där så får vi se!
Och ja, det är vattenkylt! (700cc 2cyl och 800cc 2cyl med ypvs)

Följdfrågor: Ska det vara samma 'piston to bore clearence' (enklare på eng :p) på gjutjärnscylindrar som nicasil? Spelar smidda eller gjutna kolvar någon roll?
 
Smidda/gjutna: Osäker men inbillar mig att smidda kolvar är stabilare vad gäller mått, dessutom brukar de oftast leda av värme bättre = mindre termisk expansion. Alltså borde man kunna köra med tightare kolvspel. Men å andra sidan används ju smidda kolvar ofta i samband med högre effektuttag vilket innebär att man oftast ökar på spelet något (på 4-t) för att få högre marginaler och mindre friktion.
Ledsen, jag vet faktiskt inte säkert.

Nicasil/gjutjärn: Vet ej.

Clintans sista kommentar i Magnum Force: "A man has got to know his limitations". I just denna fråga har jag nått mina gränser.
Men jag kanske kan bläddra i nån bok därhemma i bokhyllan. Om jag får tid i helgen.

Och vad är det här:
"700cc 2cyl och 800cc 2cyl med ypvs"???

Och en sak till: Skyll inte på mig!
 
Tack åter igen!
Får se hur det blir, har nog en bok här nån stans där det står lite kul :)
Verkade vara tajtare spel på motorn med nicasil och gjutna kolvar än motorn med gjutgärn och smidda. Men det kan ju bero på slitage också iof :p

Och vad är det här:
"700cc 2cyl och 800cc 2cyl med ypvs"???
Skrev bara vilka motorer det gäller.
 
Jag gav just ett tips om en bok till en snubbe här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=750606#post750606

Samma författare har gjort en annan bok för 2-t. Byt ut 4:an i titeln mot en 2:a. Böckerna rekommenderas.
Jag har plåtat några sidor i boken men Bluetooth går inte ihop sig med den här datorn. Ska se om jag kan fixa det med den vanliga kameran istället.

Men det står i alla fall att du ska ha lite tightare spel på en pläterad (antagligen dåtida uttryck för Nicasil) cylinder. Det låter ju också rimligt eftersom en alucyl expanderar något mer när den blir varm än en gjutjärnscyl, alltså borde ju spelet på kall knota vara något mindre på en Nicasilad cyl.

Edit: Men jag vill ju veta vad det är för motorer! :fatta!
Snöskoter? Vattenskoter? Finns mig veterligen inga såna motorer i hojar. Seså, kom med mer info nu! :7peta
 
Tack tack!! :)
Motorerna i fråga är 2 vattenskotermotorer. Den ena är 2cyl på 800cc med ypvs och alucylindrar, och den andra 2cyl på 700cc med gjutjärnscylindrar.
 
Oj, nu såg jag ju att dom finns med i din profil. Hur mycket mos är det i dom? 150 hk?
800cc 2-takt borde ju inge lite respekt.
 
Robban_C skrev:
Oj, nu såg jag ju att dom finns med i din profil. Hur mycket mos är det i dom? 150 hk?
800cc 2-takt borde ju inge lite respekt.
Original är det inte så mkt faktiskt, 120 i 800:an och runt 70 i 700:an. Nu är det nog lite drygt 100hk i 700:an och kanske 130-140hk i 800:an. Men mer ska det bli! :tummenupp
Föresten, förut hade vi en GP1200R -97 3cyl 1200cc 2 takt :D
 
Vet ju inte den exakta proceduren för just dina vattenskotrar, men kan dra lite lärdomar från när jag mätte upp RG:n i vintras.

Kolv/cyl spel:
Jag har hört, men har inga egna erfarenheter, att smidda kolvar expanderar mer och behöver mer spel. För RG:ns original gjutna kolvar så är spel-max 0,120 mm.

Kolv:
Mätes 25 mm upp på skirten, i rotationsriktningen (helt logiskt med tanke på att de är i den leden som kolven kommer att "glappa" när motorn går).

Cylinder:
Mätes 20 mm ner i loppet, uppifrån räknat. Också i rotationsriktningen.

Jag använde ju grejor de har på jobbet, för kolven är det rätt så rakt framåt -du behöver en mikrometer. För cylindern är det mer jobbigt. Jag använde ett instrument som man vickar på och när man gjort det ett antal ggr så låser sig värdet (digitalt instrument). Fär det är extremt svårt att veta om man verkligen mäter 100% "horizontellt" över, och inte snett över. Lite känsla här behöver man ha.

Som Robban skriver så kan det ju vara intressant att kika runt lite överallt.

/J
 
Tack som bara den!! Jo det är lite knepigt att veta när man håller rakt, men jag tänkte testa många gånger :) Har en mikrometer jag mäter cylindern med också, stavmikrometer eller vad dom heter?
Ska ner och mäta lite till om en stund! Återkommer med resultat om nån nu vill veta.
 
Mikrometerstickmått kanske? Ett verktyg som man sticker ner och vickar i cylindern så ställer verktyget in sig på minsta måttet (måttet är ju större om man håller stickmåttet snett). Sen mäter man stickmåttet med mikrometer.
Jag använder alltid mikrometerstickmått till cylindrar med mer. Ger tillräckligt bra resultat för mitt bruk. Avslöjar dock inte 3-kantiga cylindrar eftersom det bara är två mätpunkter. Men innermikrometer med 3 mätpunkter kostar en mindre statsskuld.

Jag plåtade några sidor ur den där boken jag skrev om. Tänkte de sidorna kunde vara av intresse om du nu ska mäta kolvspel etc. Ladda hem här:
www.rc-hobby.se/boksidor.zip
Ca 1 mb (orkade inte komprimera/beskära filerna).

Edit: Japp, vi vill veta. Vi är ju sjukligt nyfikna. :hihi
Hur mycket mos gav den där 1200:an?
 
Robban_C skrev:
Mikrometerstickmått kanske? Ett verktyg som man sticker ner och vickar i cylindern så ställer verktyget in sig på minsta måttet (måttet är ju större om man håller stickmåttet snett). Sen mäter man stickmåttet med mikrometer.
Jag använder alltid mikrometerstickmått till cylindrar med mer. Ger tillräckligt bra resultat för mitt bruk. Avslöjar dock inte 3-kantiga cylindrar eftersom det bara är två mätpunkter. Men innermikrometer med 3 mätpunkter kostar en mindre statsskuld.

Jag plåtade några sidor ur den där boken jag skrev om. Tänkte de sidorna kunde vara av intresse om du nu ska mäta kolvspel etc. Ladda hem här:
www.rc-hobby.se/boksidor.zip
Ca 1 mb (orkade inte komprimera/beskära filerna).

Edit: Japp, vi vill veta. Vi är ju sjukligt nyfikna. :hihi
Hur mycket mos gav den där 1200:an?
Skitbra tack!! Nej jag har en liten mikrometer som jag mäter cylinder med. Man stoppar ner den i cylindern och skruvar ut den :) Kan ta en bild på den sen.
Fick fram måtten 81.03 på främre cylindern och 81.05 i den bakre, det borde väl funka bra ihop med 81mm smidda kolvar eller? (700cc motorn)

Den andra motorn mätte jag inte så noga, den vet jag att den är grön :) Sen så har jag ju beställt en ny cylinder till den motorn också med tillhörande kolv. (Den är 2cyl, men cylindrarna sitter inte ihop. Den främre cylindern skar pga av dum oljepump, och nikasil är ju lite svårt att borra :p) (800cc motorn)

1200:an var inte så mkt gjort med, annan topp och öppna filter. Gav väl runt 165hk.
 
Nisse Järnet skrev:
... (1) Fick fram måtten 81.03 på främre cylindern och 81.05 i den bakre, det borde väl funka bra ihop med 81mm smidda kolvar eller? (700cc motorn)

... (2) nikasil är ju lite svårt att borra :p)

(3) 1200:an var inte så mkt gjort med, annan topp och öppna filter. Gav väl runt 165hk.
1. Du måste mäta exakt mått på kolvarna också. 81 mm är inte nödvändigtvis 81,00 mm. Hur skumt det än låter. :)

2. Finns företag som borrar och lägger på nytt Nicasil. Sök i forumet så hittar du det säkert. Testa att söka både på Nik.. och på Nic.. (stavning).

3. 165 tvåtaktspållar. Ball. Men ingen växellåda? Inte en chans att montera i en knarr?
 
Robban_C skrev:
1. Du måste mäta exakt mått på kolvarna också. 81 mm är inte nödvändigtvis 81,00 mm. Hur skumt det än låter. :)

2. Finns företag som borrar och lägger på nytt Nicasil. Sök i forumet så hittar du det säkert. Testa att söka både på Nik.. och på Nic.. (stavning).

3. 165 tvåtaktspållar. Ball. Men ingen växellåda? Inte en chans att montera i en knarr?

1. Jo jag vet, men jag chansade och beställde 81mm kolvar från Wiseco. Håll tummarna! :brinnerup

2. Brukar inte det vara rätt dyrt? Jag beställde en ny cylinder inkl kolv (allt Yamaha original) för 411 dollar.

3. Japp :) Det går relativt lätt att komma upp i drygt 200hk med den motorn :tummenupp
Ingen växellåda nej, men HD kör väl med separata lådor? Då borde det funka! Eller i en bil :) Hmm fan nu vart man ju sugen på det!
 
1. Håller båda tummarna. Men mät för f*n! Och kolla exakt vad det ska vara för kolvspel. Man kan gå på generella tumregler men det är alltid bättre att kolla upp, om inte annat så för att konstatera att tumreglerna stämmer med boken. :)
Ett tips kan vara att köra in puffran lite careful och sen riva och kolla hur kolvarna ser ut. Där dom har gått hårdast (avvikande utseende/struktur på ytan) kan du alltid putsa av dom lite med ett bryne och sen sätta ihop igen. En extrakväll i verkstan kanske kan spara ett ras.

2. Vet ej vad det kostar. Sök i forum, fanns en tråd för ett tag sen med telenummer till flera firmor som Nicasilar.

3. Utan egen erfarenhet:
Är inte HD:s lådor klumpiga?
Man kan väl alltid använda en japansk låda. Men det kräver ju "lite" pyssel i verkstan. Lådan från en skottad GSX-R1000 borde ju hålla.
Mer data om motorn? Vikt? Vattenkyld? Cylinderkonfiguration? Fuggar eller sprut? Etc.
 
Kort inlägg i debatten... Se bild.

/J
 

Bifogat

  • Snowbike.jpg
    Snowbike.jpg
    37.7 KB · Visningar: 177
Robban_C skrev:
1. Håller båda tummarna. Men mät för f*n! Och kolla exakt vad det ska vara för kolvspel. Man kan gå på generella tumregler men det är alltid bättre att kolla upp, om inte annat så för att konstatera att tumreglerna stämmer med boken. :)
Ett tips kan vara att köra in puffran lite careful och sen riva och kolla hur kolvarna ser ut. Där dom har gått hårdast (avvikande utseende/struktur på ytan) kan du alltid putsa av dom lite med ett bryne och sen sätta ihop igen. En extrakväll i verkstan kanske kan spara ett ras.

2. Vet ej vad det kostar. Sök i forum, fanns en tråd för ett tag sen med telenummer till flera firmor som Nicasilar.

3. Utan egen erfarenhet:
Är inte HD:s lådor klumpiga?
Man kan väl alltid använda en japansk låda. Men det kräver ju "lite" pyssel i verkstan. Lådan från en skottad GSX-R1000 borde ju hålla.
Mer data om motorn? Vikt? Vattenkyld? Cylinderkonfiguration? Fuggar eller sprut? Etc.
1. Tänkte ändå lämna iväg cylindrarna för honing, så får dom mäta och kolla där :) Tack för tipset!

2. Det är ändå lite sent nu :) Sakerna är beställda.

3. Har ingen aning, men det är dom säkert :) hehe

Vikt vet jag inte faktiskt, men den är vattenkyld (utan termostat, som en båtmotor) 3cyl radmotor med lösa cylindrar och toppar, separata förgasare (Mikuni BN 44mm med accpump), 5.9:1 i komp, elstart, reedventiler, ypvs och separatsmörjning. Borr/slag 80mm/78mm (1176cc) Toppvarvet på en standardmotor ligger på ca7500rpm har jag för mig.

Efterföljaren som kom förra året ligger på 1300cc och har insprut däremot.
84mm x 78mm ger 1296cc, annars är den i stort sett likadan som den "gammla" 1200cc förutom insprutningen då.
 
Här är en bild på 1200-motorn, fast kraftigt moddad :) (skotern toppar över 70knop med det motorkittet)
stg_3_eng.jpg
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top