Video Hur lyckas man med detta på en BMW S1000R???

Den videon säger mig:
ABS -> tre likadana, kontrollerade inbromsningar
utan ABS -> första inbromsningen farligt framhjulssläpp.

Kan nog vara bra att ha som vana att dra en panikbromsning innan varje runda
 
det är ju så att abs en ska gå in när framhjulet slutar rotera, teoretiskt sett slutade ju aldrig hjulet att snurra för hojen började ju rotera runt hjulaxeln i stället alltså låstes aldrig hjulet :-)
 
Som sagt, det filmen visar är hur hur hojen beter sig vid en panikbromsning. Detta är dock i "läge" sport eller rain.
Vid samma tryck i bromsgreppet i läge race alt slick så står hojen på framhjulet:fakta
Har provat det själv i paniksituation.

En som kastar i ankaret i 250km/t (1:23)
 
ABSen aktiveras när den känner en viss deceleration på hjulet så hjulet måste inte stanna helt som många verkar tro, bromsar man bestämt så börjar den jobba. Men om man gradvis bromsar hårdare lagomt så att ABSen inte går in å sen nyper när hojjen börjat resa sig bör det vara fullt möjligt att göra dylika cirkuskonster.

Självklart hjälper det till om man fipplat med inställningar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top