Video Hur lyckas man med detta på en BMW S1000R???

Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/

Jag körde som tredjeman bakom när hon slog över.

För henne skedde det under mkt måttlig acceleration upp över en svag backe.
Plötsligt reste sig baken bara och slog över hojen.

Otäckt :crash
 
Klart där är något fel om hojen gör så :s
All teknik är ju där för att sådana saker inte ska hända
Nyper man till hårt och snabbt så hinner inte ABS med att parera,, jag tycker det ser ut som han blir överrumplad
av fotgängaren.
Naturlagarna är starkare en våra 2 hjulingar och dess teknik så är det.
 
Öppnar man cutsen på S1000RR och vrider om med nyckeln där så sätter man väl hojen i slicksläge, dvs alla elektroniska hjälpmedel avstängda. Eller har jag fel?

Mja, kontakten som man kopplar in en separat "nyckel" i sitter under sadeln och den gör då att man kan välja "slick mode" i körlägesmenyn. Slick stänger inte av någonting men den tillåter t.ex. "wheelie" under fem sekunder, ingen ABS på bakbromsen och ska allmänt gå in väldigt sent med DTC och ABS. Fanns ett par bra översiktsbilder i "vår" tråd i en post:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...0RR-tr%E5den&p=5191532&viewfull=1#post5191532
 
utomlands så säljs S1000RR utan både ABS och TC.

i tex england så får man inte racea med nåt av dom så där är inte alls ovanligt att man hittar hojar utan.
 
Jag tycker det ser ut som om han plötsligt nyper åt bromsen för kung och fosterland för att undvika att köra på en blivande darwin award. ABSen hinner inte med, finns inte är urkopplad...
Bara för att man har hinkvis med elektroniska hjälpmedel betyder inte det att man inte kan råka ut för farligheter.
 
Leta upp fittan som sprang över vägen och börna sönder hans ansikte. Jänkar idiot.
 
Enkelt...kan klämde på BRåMsen iställe för att virda på rullen. Då händer detta diReCKt !
 
Funkar ABS om man tex har bränt gummi en kort stund innan. På min Z1000 ABS så stängdes ABS av om man la lite lakris
 
Jag har ingen hoj med ABS och har aldrig kört någon, men nog är det väl så att ABS-ens funktion är att förhindra att däcket kanar på underlaget. Dvs om hjulet rör sig saktare än hojens fart så minskar ABS:en bromstrycket så hjulet börjar rulla igen. I detta fall ser ju vägbanan torr ut och om däcket har bra grepp så blir det full bromseffekt och ABS-en träder aldrig in. Som sagt bara en undring. Är intresserad av detta eftersom jag har funderingar på en ny BMW.
 
kan ju va så att skjutspinnarna åkte ner av nån anledning och så stryper hojen automatiskt ner hastigheten och bromsar så att den inte går över "skjutspinne nere hastigheten". Vipps, olyckan är framme.
 
Kör över idioten som springer över, och sedan inte hjälper till vid olyckan. Klar smitning fy fabblan
 
Läskigt att så många i tråden verkar tro att elektronik är någonting långsamt :)
 
Jag kan iaf bromsa upp min yamaha på framhjulet med ABSen inkopplad. Ibland säger den ifrån ibland inte
 
Tjenare, att abs'en inte skulle hinna med tror jag inte på i alla fall. Jag har en BMW F800R med abs och på vareviga KNIX jag varit på och gjort bromsövningar har jag klippt till på bromsen och låtit absen göra jobbet. Har aldrig varit någon tendens till lyft i bakdelen, oavsett hastighet :smasha
 
Dock skall den personen som spring ut PRECIS framför hojjen ha ordentligt med stryk! att motorcykelåkaren reagerar så snabbt skall han vara jävligt glad för. Ser inte på filmen om han kommer tillbaka dvs han som orsakat olyckan. Jag tror (läs TROR) att om ABS hade varit inkopplat så hade han kört på killen som springer.

Man ser inte så tydligt när han springer över, men ser ut som han har grå tröja och blå byxor. I slutet av videon kommer någon med grå tröja och blå byxor och någon konstig väska hängandes över axeln (liten handväska?). Han som tar tag i BMW-förarens stövel och släpper när de andra hasar iväg hojen.
Det kan vara handväskemannen som gjorde det.
Men om det är han så ser man inte hela händelseförloppet från han springer över tills han kommer tillbaka, så det kan vara någon annan.


Oavsett om det är han som kommer tillbaka eller inte så var det ett korkat sätt att korsa gatan. Motorcyklisten skulle troligtvis inte kört där han gjorde, ser ut att vara spårvagnsspår mitt emellan körfälten.
Men han som sprang över var inte så långt ifrån att bli överkörd av bilarna heller. Dumt att ha så dåliga marginaler i trafiken, även om man är till fots.
 
Lägger min 5kr på att föraren har helt fel bromsteknik. Och vem kan klandra honom när en ärkenöt springer över gatan. Han kniper inte med benen runt tanken och är nog inte så avslappnad i armarna. När han kniper på bromsen fortsätter han fram över styret ... Inget som en ABS kan avvärja.
 
Med bazazzz & traction control hade det här aldrig hänt! :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top