Video Hur lyckas man med detta på en BMW S1000R???

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/

Jag körde som tredjeman bakom när hon slog över.

För henne skedde det under mkt måttlig acceleration upp över en svag backe.
Plötsligt reste sig baken bara och slog över hojen.

Otäckt :crash
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Klart där är något fel om hojen gör så :s
All teknik är ju där för att sådana saker inte ska hända
Nyper man till hårt och snabbt så hinner inte ABS med att parera,, jag tycker det ser ut som han blir överrumplad
av fotgängaren.
Naturlagarna är starkare en våra 2 hjulingar och dess teknik så är det.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Öppnar man cutsen på S1000RR och vrider om med nyckeln där så sätter man väl hojen i slicksläge, dvs alla elektroniska hjälpmedel avstängda. Eller har jag fel?

Mja, kontakten som man kopplar in en separat "nyckel" i sitter under sadeln och den gör då att man kan välja "slick mode" i körlägesmenyn. Slick stänger inte av någonting men den tillåter t.ex. "wheelie" under fem sekunder, ingen ABS på bakbromsen och ska allmänt gå in väldigt sent med DTC och ABS. Fanns ett par bra översiktsbilder i "vår" tråd i en post:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...0RR-tr%E5den&p=5191532&viewfull=1#post5191532
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
utomlands så säljs S1000RR utan både ABS och TC.

i tex england så får man inte racea med nåt av dom så där är inte alls ovanligt att man hittar hojar utan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det ser ut som om han plötsligt nyper åt bromsen för kung och fosterland för att undvika att köra på en blivande darwin award. ABSen hinner inte med, finns inte är urkopplad...
Bara för att man har hinkvis med elektroniska hjälpmedel betyder inte det att man inte kan råka ut för farligheter.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Leta upp fittan som sprang över vägen och börna sönder hans ansikte. Jänkar idiot.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Enkelt...kan klämde på BRåMsen iställe för att virda på rullen. Då händer detta diReCKt !
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Funkar ABS om man tex har bränt gummi en kort stund innan. På min Z1000 ABS så stängdes ABS av om man la lite lakris
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Jag har ingen hoj med ABS och har aldrig kört någon, men nog är det väl så att ABS-ens funktion är att förhindra att däcket kanar på underlaget. Dvs om hjulet rör sig saktare än hojens fart så minskar ABS:en bromstrycket så hjulet börjar rulla igen. I detta fall ser ju vägbanan torr ut och om däcket har bra grepp så blir det full bromseffekt och ABS-en träder aldrig in. Som sagt bara en undring. Är intresserad av detta eftersom jag har funderingar på en ny BMW.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
kan ju va så att skjutspinnarna åkte ner av nån anledning och så stryper hojen automatiskt ner hastigheten och bromsar så att den inte går över "skjutspinne nere hastigheten". Vipps, olyckan är framme.
 

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Borås
Hoj
Ducati 999
Kör över idioten som springer över, och sedan inte hjälper till vid olyckan. Klar smitning fy fabblan
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Läskigt att så många i tråden verkar tro att elektronik är någonting långsamt :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag kan iaf bromsa upp min yamaha på framhjulet med ABSen inkopplad. Ibland säger den ifrån ibland inte
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tjenare, att abs'en inte skulle hinna med tror jag inte på i alla fall. Jag har en BMW F800R med abs och på vareviga KNIX jag varit på och gjort bromsövningar har jag klippt till på bromsen och låtit absen göra jobbet. Har aldrig varit någon tendens till lyft i bakdelen, oavsett hastighet :smasha
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Dock skall den personen som spring ut PRECIS framför hojjen ha ordentligt med stryk! att motorcykelåkaren reagerar så snabbt skall han vara jävligt glad för. Ser inte på filmen om han kommer tillbaka dvs han som orsakat olyckan. Jag tror (läs TROR) att om ABS hade varit inkopplat så hade han kört på killen som springer.

Man ser inte så tydligt när han springer över, men ser ut som han har grå tröja och blå byxor. I slutet av videon kommer någon med grå tröja och blå byxor och någon konstig väska hängandes över axeln (liten handväska?). Han som tar tag i BMW-förarens stövel och släpper när de andra hasar iväg hojen.
Det kan vara handväskemannen som gjorde det.
Men om det är han så ser man inte hela händelseförloppet från han springer över tills han kommer tillbaka, så det kan vara någon annan.


Oavsett om det är han som kommer tillbaka eller inte så var det ett korkat sätt att korsa gatan. Motorcyklisten skulle troligtvis inte kört där han gjorde, ser ut att vara spårvagnsspår mitt emellan körfälten.
Men han som sprang över var inte så långt ifrån att bli överkörd av bilarna heller. Dumt att ha så dåliga marginaler i trafiken, även om man är till fots.
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Lägger min 5kr på att föraren har helt fel bromsteknik. Och vem kan klandra honom när en ärkenöt springer över gatan. Han kniper inte med benen runt tanken och är nog inte så avslappnad i armarna. När han kniper på bromsen fortsätter han fram över styret ... Inget som en ABS kan avvärja.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med bazazzz & traction control hade det här aldrig hänt! :banana
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top