Där är ju mycket åsikter i världspressen om Kaptenen, bland annat skriver någon Italiensk tidning att han är Italiens mest hatade man. Absolut, hans agerande efter olyckan är under all kritik, han visade sig vara en fegis som inte tog sitt ansvar.
Dock, gjorde han fel innan olyckan?
Jag är tillräckligt väl insatt i branschen för att veta hur det fungerar på ett kryssningsfartyg. Passagerarna vill mingla med skepparen, de vill sitta i samma restaurang som honom, helst vid samma bord. Skepparen har i stort sett var kväll sociala åtaganden; Captains dinner, VIP-partyn, fotografering och en massa andra saker. Under en normal sjöpassage är det ingen fara för honom att fullgöra dessa åtagandena. Han har gott om välutbildad personal som på ett säkert sätt navigerar fartyget över någorlunda öppet hav.
Vidare, passagerarna vill inte bara se öppet hav. De vill ha lite action, görna en spektakulär passage av någon klippa eller glaciär. Sådant ökar mervärdet av kryssningen och passagerarna berättar det för sina vänner. Obetalbar reklam för rederiet det.
Jag har själv varit med om att gå in med 300-metersfartyg i trånga, knixiga fjorder för att titta på en glaciär. Spektakulärt är bara förnamnet, men minsta incident hade snabbt kunnat utveckla sig till en katastrof av sällan skådat slag.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ut-f%F6r-mig&p=4877327&viewfull=1#post4877327
Så, skepparens beslut att gå nära Giglio var kanske så här i efterhand inte så genomtänkt, men hade det gått bra hade ingen sagt något annat än att han gjorde sitt jobb och förgyllde passagerarnas resa så som han gjorde den 14 augusti 2011.
Då gick han 230 meter från land. Det hade lika gärna kunnat utveckla sig till samma katastrof som det blev i fredags redan då och säkert många gånger förut.
Jag tror att många kryssningsrederier framöver kommer att ha direktiv till fartygen att inte göra några storslagna "sail-by"
700 inlägg kryssning för den som behöver slå ihjäl några timmar;
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?91793-S%E5-var-hojs%E4songen-slut-f%F6r-mig