Hur långt räcker en std Gsxr 750?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Har precis inhandlat en sådan och tänker försöka kvala in till 1-2 tävlingar nästa år. Har tänkt att köra det mesta std och undrar hur väl det stämmer när Engelska tidningar skriver att man inte behöver göra ngt åt fjädringen på en 750 ?? På min 1000 gjorde det rätt stor skillnad med Öhlins, kan det vara så att 750 är mer "raceanpassad" från början, orginal-Gsxr-en???
Det skulle vara kul att höra vad ni skulle ha gjort-ändrat på med en sådan hoj?
 
lugn, det duger fint, nu vet jag ju inte vad det är för årsmodell du har, förhoppningsvis -98 och uppåt.
en väl inställd såden går att köra mkt snabbt med.
men att den standard skulle vara mer race-anpassad än en 1000cc stämmer inte för 5öre.
Körde en nästan standrad 750 -00 i superbike i 3år, funkade fin fint.
Ändrade dock mer och mer på fjädringen med tiden, alltså bytte till andra grejor.
 
Det är en -04, och raceanpassad är väl fel uttryck därför satte jag situationstecken, det är väl kanske ett mer optimalt "paket" för banåkning än 1000, speciellt för vanliga dödliga. Det återstår att se, jag har kört 2 mil på regnblöta vägar så det är svårt att veta vad den går för.
Såg att du Erfar på nr 18-s 750, vad jag minns så har han gjort mkt på sin 750, du skrev att du bygger, kan vi få ta del av det du ska göra-har gjort??
 
Jag har inte hört annat än gott om 04 750n. Den hållet (om du våldar dig) upp med 1000cc's ibland. Mindre hoj (?), mindre vikt (?) gör iaf att kurvtagningen på dessa borde bli aningen lättgenomförd. äh... bara lite morgontankar.
 
Gixxer 1000 skrev:
...det är väl kanske ett mer optimalt "paket" för banåkning än 1000, speciellt för vanliga dödliga.
Det är en enorm skillnad mellan din 1000 och en 750 -04. Du har mer pulver i 1000 men annars är 750:in överlägsen på allt annat (på bana alltså). Mycket kvickare och exaktare chassi, bättre fjädringskomponenter (styvare gaffelfjädrar inte minst) och mycket bättre bromsar.

Det första du bör göra är att mappa om den, feta upp insprutet i botten. Den är väldigt digital i gaspåslag från låga varv, vilket är "mycket påfrestande" i skarpa lågfartskurvor.

Jag har ökat fjäderförspänningen fram tre ringar (vill jag minnas att det var) och ökat komp och retur ett varv både fram och bak. Det funkar bra för mig men jag har aldrig tävlat med den, så det behöver inte betyda något. När jag ställde in fjädrignen vägde jag ca 86 kg fö.

Edit: om du inte lyckas kvala in med den så är felet inte maskinrelaterat :)
 
Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
Bingo skrev:
Edit: om du inte lyckas kvala in med den så är felet inte maskinrelaterat :)[/QUOT

Jag var rädd för att det där skulle komma,tack för att du upplyser mig om den bistra sanningen. :fatta!
Haha, kommentaren var mer ett svar på frågan "Hur långt räcker..." Svaret är att den räcker långt. Det är en ruskigt snabb båge.

Peace :hej
 
Enda problemet med att ha en mindre effektstark hoj är ju under själva tävlingen då det kan vara skönt med lite extra effekt vid omkörningar. Det kan vara ganska jobbigt att köra om 1000cc med en 750cc om det inte skiljer så mycket på förarna.

Så nu fick du nått att skylla på igen :pannkyss

EDIT: Eller hur känner du Bingo som har en????
 
Last edited:
Magnus skrev:
Enda problemet med att ha en mindre effektstark hoj är ju under själva tävlingen då det kan vara skönt med lite extra effekt vid omkörningar. Det kan vara ganska jobbigt att köra om 1000cc med en 750cc om det inte skiljer så mycket på förarna.

Så nu fick du nått att skylla på igen :pannkyss

EDIT: Eller hur känner du Bingo som har en????
Nä, kör de andra inte trimmat så kan man inte ens skylla på det. Den hänger med allt utom 1000R och de övriga fabrikatens 04:or. Så tyvärr kan man inte skylla på det heller :gråta

Det enda man ärligt kan skylla på är insprutet. Därför vägrar jag mappa om :gnissla :D
 
Magnus skrev:
Enda problemet med att ha en mindre effektstark hoj är ju under själva tävlingen då det kan vara skönt med lite extra effekt vid omkörningar. Det kan vara ganska jobbigt att köra om 1000cc med en 750cc om det inte skiljer så mycket på förarna.

Så nu fick du nått att skylla på igen :pannkyss

EDIT: Eller hur känner du Bingo som har en????

Det kan va svårt att köra om en 1000 fast man har en 1000...... hmmmmmm
måste nog fundera ut ngt radikalt här. ISR kanske?
 
Magnus skrev:
Enda problemet med att ha en mindre effektstark hoj är ju under själva tävlingen då det kan vara skönt med lite extra effekt vid omkörningar. Det kan vara ganska jobbigt att köra om 1000cc med en 750cc om det inte skiljer så mycket på förarna.

Så nu fick du nått att skylla på igen :pannkyss

EDIT: Eller hur känner du Bingo som har en????
Ska man köra om en 1000 får man köra om minst 2 gånger innan man fått lucka...
 
Nr:18 skrev:
Ska man köra om en 1000 får man köra om minst 2 gånger innan man fått lucka...
Fri tolkning: Om :tomten är snäll så sitter du på en überkittad tusing nästa år, eller har jag fel? :tummenupp
 
Gixxer 1000 skrev:
Du låter besviken, kan du utveckla ?
Inte besviken, men vad jag menar är; Ska man köra om nån som åker långsammare så kommer han att köra om på första rakan efter omkörningen, därefter får man bromsa om igen :tummenupp
 
Torkel skrev:
Fri tolkning: Om :tomten är snäll så sitter du på en überkittad tusing nästa år, eller har jag fel? :tummenupp
Tomten behöver inte vara snäll, jag kommer att köra en überkittad 750. Dock inte samma som denna säsongen, den kommer med största sannolikhet att åka till norrland nästa helg.
 
Nr:18 skrev:
Inte besviken, men vad jag menar är; Ska man köra om nån som åker långsammare så kommer han att köra om på första rakan efter omkörningen, därefter får man bromsa om igen :tummenupp
Njae... förutsätter vi att båda är otrimmade så stämmer det där inte med mina observationer. 04:an är starkare än din 00 i originalskick och man håller undan bra mot större bågar.

Som åskådningsexempel kan jag nämna att jag körde om en kompis, som är ungefär lika snabb/långsam som jag, och hans R1000 03 i karusellen på Anderstorp. Jag gick förbi precis före vänstern före start/mål och höll undan hela vägen till inbromsningen efter långrakan. Då var han jämsides med mig - men lyckades inte ta sig förbi. Ha kan rimligtvis inte ha tappat så värst många meter innan vi kom ut på långrakan. Och sedan är det nästan en kilometer raksträcka...

Det är bra tryck i 750 04 :fakta
 
Utgångshastighet i kurvan kompenserar hk, men det gäller att våga också, :skrämd du verkar bra på peptalk-jag ringer när det blir dags :fart
 
Hojbytardag

Gixxer 1000 skrev:
Utgångshastighet i kurvan kompenserar hk, men det gäller att våga också, :skrämd du verkar bra på peptalk-jag ringer när det blir dags :fart
Kom till Atorp på söndag så ska jag utveckla vad humlan menade. det är en bra moped kladda inte med en massa inställningar och sånt skit köp ett skinnställ som du tror att du är odödlig i istället, det gör mer. spring i skogen skit ofta. jobba över. köp de bästa sliksen soft 75-80 grader. kör erf.
 
Skalman1 skrev:
Kom till Atorp på söndag så ska jag utveckla vad humlan menade. det är en bra moped kladda inte med en massa inställningar och sånt skit köp ett skinnställ som du tror att du är odödlig i istället, det gör mer. spring i skogen skit ofta. jobba över. köp de bästa sliksen soft 75-80 grader. kör erf.

Jo, jag vet vad han menar, har kört både Hayabusa och 1000 på A-torp.
Springa o skita i skogen ofta tror jag däremot inte räcker så långt när man väger 90 kg :D
Provat på att leka odödlig har jag också gjort med en "bruten" nacke som följd, jag blev dock inte ngt modigare av det efteråt.
Vilka som är dom bästa slicksen skulle däremot vara intressant att veta, har du några bra tips-kontakter??
 
Gixxer 1000 skrev:
Jo, jag vet vad han menar, har kört både Hayabusa och 1000 på A-torp.
Springa o skita i skogen ofta tror jag däremot inte räcker så långt när man väger 90 kg :D
Provat på att leka odödlig har jag också gjort med en "bruten" nacke som följd, jag blev dock inte ngt modigare av det efteråt.
Vilka som är dom bästa slicksen skulle däremot vara intressant att veta, har du några bra tips-kontakter??
Dunlop ballongbakdäck. 195/70-17, finns i flera blandningar. Den vi kört ERF på är medium bak och soft fram.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top