Hur långt kommer man med en cross utan att serva den?

Lodisen

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar
Som topic säger, jag förstår att det är olika från model till model.
Men tex en Suzuki RM. _KAN_ man köra ~500 mil utan att den går avsevärt mycket sämre?
Vad för delar ska ofta bytas? :confused:

\\ N00ben själv
 
Lodisen skrev:
Som topic säger, jag förstår att det är olika från model till model.
Men tex en Suzuki RM. _KAN_ man köra ~500 mil utan att den går avsevärt mycket sämre?
Vad för delar ska ofta bytas? :confused:

\\ N00ben själv

Det beror mest på hur många kubik den är på, 125:or käkar ju kolvar tex
 
Om det är en cross får du inte köra på vägar med den... men om det är en offroad som t.ex dtr så kan du ju gjöra det, och den ska servas var 600 mil.
 
whitesnake skrev:
Om det är en cross får du inte köra på vägar med den... men om det är en offroad som t.ex dtr så kan du ju gjöra det, och den ska servas var 600 mil.

Vad är det som skall servas var 600 mil? Typ byta olja och göra rent luftfiltret eller?
 
Ja, hoppas jag :confused: . Min DT moppe gick 2200 mil med samma kolv utan problem så 600 mil borde ju en mc klara... :gnissla
 
Lodisen skrev:
Jag tänkte mer köra på väg. :) därför jag undrar. :D
Det är ingen höjdare att smiska runt med en ettrig "topptrimmad" 2t på vägar, det går åt mycket däck dessutom iaf om man kör med crossdäck. Satsa på nåt som är anpassat för gata istället.
 
Lodisen skrev:
Som topic säger, jag förstår att det är olika från model till model.
Men tex en Suzuki RM. _KAN_ man köra ~500 mil utan att den går avsevärt mycket sämre?
Vad för delar ska ofta bytas? :confused:

\\ N00ben själv

Om du tänkter på att använda den på gata så borde den hålla rätt så länge..

Isf drevar du ju upp den och då kör man på lägre varv, en kolv kan hålla väldigt länge då (JA, t.o.m. på en 125cc cross). Plus att på gatorna drar man inte precis fullt hela tiden.

Det som slits mest är väla: Kolven (inte nödvändigtvis; på gata), har för mig växellådsoljan byts rätt ofta med (behövs heller inte göras om man gatkör)..

Sen hur det är med ryckutjämnade, och om det ens finns på 125-crossar (dom körs ju på grus) vet jag inte :)
 
Last edited:
spectre skrev:
HAHA ja det kan ju vara bra om du gör det om du inte vill köpa ny cylinder också. ( OM DU HAR OTUR )

Sluta löjla dig :tungan
Kör man på gata räcker en kolv jävligt länge..

Allt skitsnack om att crosskolvar bara håller 20 timmar osv gäller bara tävlingskörda crossar, där förarna VERKLIGEN ligger på full jävla patte hela tiden genom flera trekvarts-lopp
 
Last edited:
PollySmurf skrev:
Sluta löjla dig :tungan
Kör man på gata räcker en kolv jävligt länge..

Allt skitsnack om att crosskolvar bara håller 20 timmar osv gäller bara tävlingskörda crossar, där förarna VERKLIGEN ligger på full jävla patte hela tiden genom flera trekvarts-lopp


Dom bytar kolv var 40:nde timme ungefär.


Ta mig till exempel, jag tycker jag ligger på rätt bra, men en kolv räcker i 90-100 timmar för mig.

Man ska va uppe i SM nivå om man ska byta kolv var 40:nde timme, alltså fullt ös hela tiden.

4 taktarna brukar dom byta på var 90-100 timme ungefär, hade jag kört 4 takt så hade den räckt dubbelt så länge.

Bara för att jag inte ligger på SM nivå.


:fakta
 
"kolven slits nödvändigtvis inte"? Kolven slits på alla fordon, oavsett hur man kör. Definitivt på en cross, oavsett drevning. Man måste varva lika mycket även om man drevat om den, och sliter då lika mycket. Kör man i en konstant hastighet kan man visserligen med annan utväxling ligga på lägre varvtal så det inte sliter lika mycket, om det nu va det du menade :)

ALLT SLITS mycket på en cross! Koppling, växellåda, lager, rubbet!! Som nämnts ovan så äts däcken upp snabbt som attans. Tror inte lådan mår bra att köras på asfalt utan ryckutjämnare heller?

Glöm iden om du inte har en plånbok tjockare än vettet!
 
Tänkte införskaffa en Aprilia RS. Men det skulle vara tufft att glida runt på en cross. Någon som har bra tips på en offroad cykel? Senast från -00.
 
GixxerJensa skrev:
Det är ingen höjdare att smiska runt med en ettrig "topptrimmad" 2t på vägar, det går åt mycket däck dessutom iaf om man kör med crossdäck. Satsa på nåt som är anpassat för gata istället.

helt onödigt att åka med crossdäck på gata man får skit dåligt grepp på asfalten..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top