Hur lång är rakan på Mantorp?

ja gissar på längre....strippen är la 400 å sen så är det nog minst 400 till efter målet på strippen...men här sitter ja bara å gissar...men ja har sällan fel... :arsele

Mellan 800-900 m lång är rakan skulle jag gissa på.

Eftersom själva rakan är 1/4 mile (ung. 430 m) och de kör med det allra värsta av det värsta där så måste också bromssträckan vara minst 600 m (se SVEMO:s reglemente §4.3.3) så borde rakan vara strax över 1000 m. Nu har jag inte varit på Mantorp på över 10 år men minns jag helt fel när dragracingbromssträckan fortsätter när övriga banan svänger? I så fall kan ju rakan vara kortare. Även detta inlägg är en gissning... :hihi

imaster skrev:
2235615 Eftersom själva rakan är 1/4 mile (ung. 430 m) och de kör med det allra värsta av det värsta där så måste också bromssträckan vara minst 600 m (se SVEMO:s reglemente §4.3.3) så borde rakan vara strax över 1000 m. Nu har jag inte varit på Mantorp på över 10 år men minns jag helt fel när dragracingbromssträckan fortsätter när övriga banan svänger? I så fall kan ju rakan vara kortare. Även detta inlägg är en gissning... :hihi

Dragracingsträckan har nog 100-150 m extra där dom startar ifrån. Den första biten kör man inte på om man kör hela banan. Sen är det uppförsbacke med vilket kan göra att man bedömmer att man kanske inte behöver lika lång bromssträcka som vid plant?

imaster skrev:
2235615 Eftersom själva rakan är 1/4 mile (ung. 430 m) och de kör med det allra värsta av det värsta där så måste också bromssträckan vara minst 600 m (se SVEMO:s reglemente §4.3.3) så borde rakan vara strax över 1000 m. Nu har jag inte varit på Mantorp på över 10 år men minns jag helt fel när dragracingbromssträckan fortsätter när övriga banan svänger? I så fall kan ju rakan vara kortare. Även detta inlägg är en gissning... :hihi
Fast när man kör på banslingan komemr man in en bit på strippen så totalt kan rakan nog vara 1000 m men man använder mellan 800 och 900 vid bankörning.

Axxexs skrev:
2235632 Dragracingsträckan har nog 100-150 m extra där dom startar ifrån. Den första biten kör man inte på om man kör hela banan. Sen är det uppförsbacke med vilket kan göra att man bedömmer att man kanske inte behöver lika lång bromssträcka som vid plant?

inbromsningen är ju dock i lika mycket nerförsbacke som första delan är uppför så det borde ju inte göra så mycket skillnad

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back